Çocuk hakları kavramı, bir
toplumun sağlıklı inşasında oldukça önemlidir. Her ne kadar bu kavram yasalarla
güvence altına alınmış olsa da, uygulamada durumun böyle olmadığı
bilinmektedir. Bununla birlikte çocukların da bu konuda yeterli bilgilerinin
olmadığı bilinmektedir. Bu doğrultuda çocukların kendi hakları konusunda ne
derece bilgili olduklarını belirlemek araştırmanın amacını oluşturmuştur. Nitel
araştırma yöntemlerinden olgu bilim çalışması olarak gerçekleştirilen
araştırmada, veriler “Genel Bilgi Formu” ve “Nitel Görüşme Formu” ile
toplanmıştır. Araştırma sonucunda, çocukların %53,3’ünün erkek, %43,3’ünün
10-11 yaşlarında olduğu, %66,7’sinin altıncı sınıfa devam ettiği
belirlenmiştir. Araştırmaya katılan çocukların yarısı 18 yaşın üzerini yetişkin
olarak ifade ederken, %33,3’ü oyun ve eğitimi kendilerine yönelik haklar olarak
belirtmişlerdir. Çocukların %46,6’sı kendilerini korumak görevini anne-babasına
atfederken, %26,6’sı devlete atfetmiştir. Çocukların %20’si nüfuz cüzdanı
olmadığında kişiliksiz kalacaklarını belirtmiştir. %56,6 oranında çocuk
bedenlerinin kendilerine özel olduğunu, %10’u tüm çocukların beslenmesi
gerektiğini, %36,6’sı engelli çocuklara, %30’u yoksul çocuklara yardım edilmesi
gerektiğini, %56,6’sı düşüncelerini açıklayamazsa kendilerini kötü hissedeceklerini
ifade etmiştir. Araştırmadan elde edilen bulgular doğrultusunda çocuk haklarına
yönelik eğitimlerin yaygınlaştırılması ve etkililiğinin arttırılması
önerilebilir.
Çocuk Okul dönemi Çocuk hakları Çocuk Hakları Sözleşmesi Çocuk hakları eğitimi
The concept of children’s rights has significiant importance for building a society reliably. Altough this concept is guaranteed in the constitution, this is not the case in practise. Furthermore it is known that children dont have enough knowledge on this subject. From this point of view, the purpose of this study is to determine how much information the children have about their rights. In this study qualitative research method was used. Data collection was done by using common information form and qualitative interwiew form. 53.3% of the participant children was male, 43.3% was 10-11 years old and 66.7% was sixth grade student. While the half of the children were expressing adults over 18, 33.3% stated education and game as their rights. As the 46.6% of the children attributed the duty of protecting of themself to their parents, 26.6% attributed to the government. 20% of the children stated that they will be impersonal without their identity card. 56.6% stated that their body is special to them, 10% stated that all children should be fed, 36.6% stated that children with disabilities, 30% stated that poor children, should be helped and 56.6% said that they will feel bad if they wont be able to explain their ideas. According to the results of the study, increasin the efficiency and widespreading the tendency to the children’s rights can be recommended.
Child School-age Children’s rights Convention on the Rights of the Child Children’s rights education
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Gönderilme Tarihi | 18 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 8 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.