Positive father-child relationship established at an
early age is an important building block in the development of the child.
Perception of fatherhood role of fathers is greatly influenced by their own
perceptions. The main purpose of this study is to examine the relationship
between relationships of fathers with their pre-school children and perceptions
of fatherhood role. It also examines whether fatherhood role perceptions and
father-child relationships lead to differences in terms of father's age, education
status, gender of child, order of birth and time spent with children. The study
of relational survey model, was conducted with 321 fathers in Cankiri province
center whose children continues to pre-school educational institutions. The
data of the study were obtained by "Personal Information Form",
"Child Parent Relationship Scale (Father Form)" and "Perception
Measurement for Father’s Role (PMFR)". T-test, variance analysis and
Pearson Correlation analysis were used in analyzing the data. As a result of
the research, it was revealed that there is a significant relationship between
the perception of fatherhood role of father and positive father-child
relationship. In addition, while there are significant differences in fathers'
average scores in terms of father's age, education status, children's birth
order, and time spent with their children, there is no change in the average
scores of the fathers in terms of their children's gender change.
Pre-school Period Father-Child Relationship Fatherhood Role Perception
Erken
yaşlarda kurulan olumlu baba çocuk ilişkisi çocuğun gelişiminde önemli bir yapı
taşıdır. Babaların babalık rolü algısı ise kendi algılarından büyük oranda
etkilenmektedir. Bu çalışmanın temel amacı; okul öncesi dönem çocuğu bulunan
babaların çocuklarıyla olan ilişkileri ile babalık rolü algıları arasındaki
ilişkinin incelenmesi olmuştur. Ayrıca babaların yaşı, öğrenim düzeyi,
çocuklarının cinsiyeti, doğum sırası ve çocuklarıyla geçirdikleri zaman
değişkenleri açısından, babalık rolü algılarının ve baba çocuk ilişkilerinin
farklılık meydana getirip getirmediği incelenmiştir. İlişkisel tarama modelinde
gerçekleştirilen çalışma, Çankırı il merkezinde çocukları okul öncesi eğitim
kurumlarına devam eden 321 baba ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın verileri
“Kişisel Bilgi Formu”, “Çocuk Ebeveyn İlişki Ölçeği (Baba Formu)” ve “Babalık
Rolü Algı Ölçeği (BRAÖ)” ile elde edilmiştir. Verilerin çözümlenmesinde
t-testi, varyans analizi ve Pearson Korelasyon analizinden faydalanılmıştır.
Araştırma sonucunda babaların babalık rolü algısı ile olumlu baba çocuk
ilişkisi arasında anlamlı bir ilişki bulunduğu ortaya konulmuştur. Bununla
birlikte babaların yaşı, öğrenim düzeyi, çocuklarının doğum sırası ve
çocuklarıyla geçirdikleri zaman değişkenleri bakımından babaların puan
ortalamalarında anlamlı farklılaşmalara rastlanırken; çocuklarının cinsiyet
değişkeni açısından babaların puan ortalamalarında farklılaşma görülmemiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 7 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 10 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.