Çalışmanın amacı, ergenlerin narsisizm düzeylerini belirlemektir. Araştırma tarama modelindedir. Araştırma, Kayseri İli merkez ilçelerinde öğrenim 21 ortaöğretim okullarındaki 1058 lise öğrencisinin katılımı ile gerçekleşmiştir. Öğrencilerin kişisel bilgilerini öğrenmek için kişisel bilgi formu, narsistik hayranlık ve rekabet özelliklerini değerlendirmek için “Narsistik Hayranlık ve Rekabet Ölçeği”nden yararlanılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeğe ilişkin geçerlik ve güvenirlik analizleri yapılmış olup; elde edilen verilerin analizinde, “yüzde”, “frekans”, “bağımsız örneklemler için t testi”, “tek yönlü varyans analizi (Anova)” ve “Tukey testi (HSD)” analizlerinden yararlanılmıştır. Erkek öğrencilerin hayranlık, büyüklenme, cazibe, değersizleştirme algıları kız öğrencilere göre daha yüksektir. 9.sınıf öğrencilerinin rekabet, saldırganlık ve üstünlük algıları ise 12.sınıf öğrencilerine göre daha olumsuzdur. Anne ve babanın öğrenim durumu değişkenleri öğrencilerin narsistik hayranlık ve rekabet algıları üzerinde anlamlı farklılığa neden olmamıştır. Sosyoekonomik durumu çok iyi olan öğrencilerin narsistik hayranlık ve rekabet, değersizleştirme, saldırganlık, rekabet, cazibe, büyüklenme ve hayranlık algıları sosyoekonomik düzeyi çok kötü olan öğrencilere göre daha yüksek düzeydedir. Ulaşılan sonuçlara bağlı olarak öğrencilerin narsistik hayranlık ve rekabet düzeylerinin optimum düzeyde kalmasına yönelik öneriler sunulmuştur.
Hayranlık rekabet cazibe büyüklenme değersizleştirme saldırganlık
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 18 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 24 Nisan 2023 |
Gönderilme Tarihi | 9 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 1 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.