Amaç: Bu araştırmada psikologların öz-yeterlilik algısını oluşturmada mentorluk rolünün incelenmesi amaçlanmıştır.
Yöntem: Araştırmanın nicel verileri 108 katılımcıdan sosyo-demografik bilgi formu ve Genel Öz-Yeterlilik Ölçeği kullanılarak veriler elde edilirken, nitel verileri için 22 katılımcının görüşlerine başvurulmuştur. Verilerin nicel analizleri SPSS 25.0 programında, bağımsız t-testi ve ANOVA testi kullanılarak analiz edilmiştir.
Bulgular: Araştırmanın bulgularında, cinsiyet değişkeninin öz yeterlilik algısı oluşmasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark oluşturmadığı, yaş ve mesleki kıdem göre anlamlı farklılık tespit edilmiştir. Bulgularda, psikologların meslek alanında öz yeterlilik kazanmaları için uygulamalı eğitimin önemli olduğunu ifade etmişlerdir. Mesleğe başlayan psikologların mesleki deneyimlerinin eksik olduğunu, uygulama alanlarında kendilerini yetersiz gördüklerini ve kullanılacak araç ve yöntem konusunda mentor yardımına ihtiyaç duyduklarını belirtmişlerdir. Kişisel ve mesleki deneyim kazanmaları açısından mentor uygulamasının önemini ifade ederek bu uygulama hakkında olumlu görüşler bildirmişlerdir.
Sonuç: Elde edilen sonuçlar çerçevesinde çalışan psikologların öz yeterlilik algısının düşük olduğu sağlanacak mentorluk uygulamasının mesleki deneyim kazanmada ve öz yeterlilik algısı oluşmada faydalı olabileceği düşülmektedir.
Özgünlük: Ülkemizde Psikologların öz-yeterlilik algısının oluşmasında mentorlük rolünü inceleyen bir çalışma alan yazında bulunmamaktadır. Psikologların öz-yeterlilik algısının mesleki gelişimleri açısından önemini karma bir araştırma modeli ile ele alan bu çalışma özgün ve alan yazına yeni bulgular ekleyen bir araştırmadır.
Purpose: The purpose of this study was examined the role of mentoring in creating the self-efficacy perception of psychologists.
Method: The quantitative data were obtained by using the socio-demographic information form and the General Self-Efficacy Scale from 108 participants, the opinions of 22 participants were consulted for the qualitative data. SPSS 25.0 program was used and the independent t-test and ANOVA test was used for statistical analysis
Findings: The findings showed that gender did not make a statistically significant difference in the formation of self-efficacy perception, and there was a significant difference between age and professional seniority. Participants stated that practical training is important for psychologists to gain self-efficacy in the field of profession. They also added psychologists who started their careers lack professional experience, they see themselves as inadequate in their fields of practice, and they seek mentor help regarding the tools and methods to be used. Positive opinion was expressed about mentor to gain personal and professional experience.
Implications: To sum, it is thought that providing mentoring help to psychologists who has low self-efficacy perceptions may be beneficial in gaining professional experience and creating a sense of self-efficacy.
Originality: In our country, there is no study in the literature examining the role of mentoring in the formation of the self-efficacy perception of psychologists. This study, which deals with the importance of the self-efficacy perception of psychologists in terms of their professional development with a mixed research model, is an original research that adds new findings to the literature.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Kasım 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Ekim 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 14 Sayı: 2 |
Bu eser Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.