Amaç: Günümüzde sosyal medya toplumun tüm kesimlerinde yaygın bir şekilde kullanılmaktadır. Sosyal medya kullanımı yaşamın doğal bir parçası olarak kabul edilmektedir. Bu durum bazı bireyler için sosyalleşme ve bilgi paylaşım aracı olarak kabul edilirken bazı bireyler için ise sorunlu bir davranış olarak görülmektedir. Bireylerin sosyal medya okuryazarlık düzeyi yeterli değilse iş-yaşam dengesinin bozulması gibi ciddi sorunlara yol açmaktadır. Sosyal medya bağımlılığı, sosyal medyaya kullanımına çok fazla zaman ve emek harcayarak hayatın diğer önemli alanlarının göz ardı edilmesi sonucu oluşan davranışsal bozukluktur. FoMO (bir şeyleri kaçırma korkusu) sendromu ise bir tür sosyal medya bağımlılık davranışıdır. Bireyin yakınlarının veya arkadaşlarının sahip olduklarına sahip olmama hissine bağlı olarak ortaya çıkan bir kaygı veya endişe türüdür. Özellikle Facebook, Instagram veya Twitter gibi sosyal medya platformlarını yoğun kullanan bireylerin başkalarının hayatlarını kendi hayatlarından daha tatmin edici olduğunu düşündüklerinde FoMO ile karşılaşma riski artmaktadır. Literatürde sosyal medya bağımlılığı ve FoMO üzerine teorik ve uygulamaya dayalı çok sayıda çalışma yer almaktadır. Sosyal medya bağımlılığı ve FoMO’nun diğer kavramlarla olan ilişkisi ise farklı şekilde ele alındığı görülmektedir. Bu kavramlara yönelik çalışmalar dikkate alınarak, sosyal medya bağımlılığı çerçevesinde FoMO ve iş yaşamı ilişkisini ortaya koymak amacıyla kapsamlı bir literatür taraması yapılmıştır.
Yöntem: Bu çalışmanın yöntemi mevcut literatür taraması temel alınarak sosyal medya bağımlılığı, FoMO, iş yaşamı üzerine yapılan nitel ve nicel çalışmalar ile bu çalışmalardan elde edilen çıkarımlara dayanmaktadır.
Bulgular: Bu çalışma, gelecekte sosyal medya bağımlılığı ve FoMO’nun çalışanların iş yaşamları üzerine etkisini ortaya koymak için yapılacak nicel araştırmalara kavramsal bir katkı sağlamaktadır.
Sonuç: Yapılan literatür taraması sonucunda sosyal medya bağımlığına yol açan FoMO’nun çalışanların iş yaşamlarını veya üretkenliklerini olumsuz etkilediği belirlenmiştir. Genel olarak bu olumsuzluklar işin bitiş veya son teslim tarihlerine riayet etmede başarısızlık, iş/yaşam kalitesinde düşüş, siber aylaklık, tükenmişlik, stres ve yalnızlık hissi gibi duygu ve davranışlar şeklinde ortaya çıkmaktadır.
Özgünlük: Bu çalışma sosyal medya bağımlılığının bir sonucu olarak ortaya çıkan FoMO’nun çalışanların iş yaşamları üzerindeki etkilerini hem kavramsal çerçevede hem de farklı sektörlerdeki çalışanlar üzerine yapılan araştırma sonuçlarına dayalı olarak incelemektedir. Söz konusu incelemenin çok yönlü ve disiplinlerarası bir bakış açısına dayandırılması çalışmanın özgünlüğünü ortaya koymaktadır.
Aim: Today, social media is widely used in all segments of society. Social media use is accepted as a natural part of life. For some individuals, it functions as a tool for socialization and knowledge sharing, whereas for others it is perceived as a problematic behavior. If individuals' social media literacy level is not sufficient, it causes serious problems such as disruption of work-life balance. Social media addiction is a behavioral disorder characterized by excessive time and effort spent on social media to the extent that other important areas of life are neglected. The FoMO (Fear of Missing Out) syndrome represents a specific form of social media related addictive behavior. It is a type of anxiety or worry that arises due to the feeling of not having what one's relatives or friends have. The risk of experiencing FoMO increases particularly among individuals who heavily use social media platforms such as Facebook, Instagram, or Twitter and who perceive others’ lives as more satisfying than their own. The literature contains numerous theoretical and empirical studies on social media addiction and FoMO. However, their relationships with other concepts have been examined in diverse ways. Considering the existing studies on these concepts, a comprehensive literature review was conducted to reveal the relationship between FoMO and work life within the framework of social media addiction.
Method: The method of this study is based on a review of the existing literature, including qualitative and quantitative research conducted on social media addiction, FoMO, and work life, as well as the inferences drawn from these studies.
Results: This study provides a conceptual contribution to future quantitative research aimed at revealing the impact of social media addiction and FoMO on employees' work life.
Conclusion: The literature review indicates that FoMO, which leads to social media addiction, negatively affects employees’ work life or productivity. Generally, these negative aspects as failure to adhere to project deadlines or final submission dates, a decline in work/life quality, cyber loafing, stress, burnout and feelings of loneliness.
Originality: This study examines the effects of FoMO, which arises as a result of social media addiction, on employees' work life both within a conceptual framework and based on research findings from employees across different sectors. The study's originality lies in its multi-dimensional and interdisciplinary approach to this examination.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Organizasyon |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 30 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |