Amaç: Bu çalışmanın amacı bir şehir hastanesinin farklı polikliniklerine başvuran hastaların kayıt kabul bekleme, muayene olmak için bekleme, tetkik çekimi için bekleme ve tetkik sonucu için bekleme süreleri ve sunulan hizmete yönelik memnuniyet algılarını değerlendirmektir. Çalışmanın bir diğer amacı bekleme süreleri ile hasta memnuniyeti arasındaki ilişkinin ortaya konulmasıdır.
Yöntem: Kesitsel nitelikte olan bu çalışmanın evrenini, bir şehir hastanesinin 10 farklı polikliniğine (İç hastalıkları, göz hastalıkları, kulak, burun ve boğaz (KBB), genel cerrahi, kardiyoloji, göğüs hastalıkları, kadın ve doğum hastalıkları, nöroloji, üroloji ve deri ve zührevi hastalıkları) başvuran hastalar oluşturmaktadır (N=131.861). Seçkisiz örnekleme yöntemlerinden basit tesadüfü örnekleme yönteminin kullanıldığı bu araştırmaya 472 hasta katılım sağlamıştır. Araştırmada kullanılan ölçüm aracının yüksek düzeyde güvenilir ve geçerli olduğu hesaplanmıştır.
Bulgular: Yapılan analiz sonucunda; hastaların yarısından fazlası MHRS sistemini kullanarak 8-15 gün arasında randevu aldıklarını bildirmiştir. Hastaların yarısı, hastaneden almış oldukları hizmete ilişkin genel bekleme süresini uzun veya çok uzun bulduğunu ve hastaların büyük bir kısmı ise (%92,2) şehir hastanesi ile karşılaştırdıklarında özel hastanede daha az süre beklediklerini ifade etmiştir. Hastaların şehir hastanesinde tetkik için bekleme sürelerinin ortalama 142,07 saat; tetkik sonucu bekleme sürelerinin ise 109,78 saat olduğu hesaplanmıştır. Yapılan çoklu korelasyon analizi sonucunda; memnuniyet algısı ile tetkik bekleme süresi ve tetkik sonuç bekleme süresi arasında istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü düşük düzeyde; poliklinikte hizmet alma amaçlı bekleme süresi ile tetkik sonuç bekleme süresi arasında ise istatistiksel olarak anlamlı negatif yönlü düşük düzeyde bir ilişki saptanmıştır.
Sonuç: Şehir hastanesine başvuran hastaların genel memnuniyet algısı yüksek olmakla birlikte hizmet almaya ilişkin genel bekleme algıları uzun veya kabul edilebilir bir süredir. Ayrıca anayasal bir hak olan sağlık hizmetlerine ulaşma süresi, tetkik ve tedavi süresinin uzunluğu, hizmete yönelik memnuniyet algısını etkileyebilmektedir.
Özgünlük: Bu araştırma, hem şehir hastaneleri bağlamında bekleme sürelerini araştıran hem de bekleme sürelerini kapsamlı (tetkit bekleme süresi, tetkit sonuç bekleme süresi gibi) ele alan ilk ve tek çalışmadır.
Bekleme süresi hasta memnuniyeti şehir hastanesi sağlık politikası sağlık yönetimi.
Aim: The aim of this study is to evaluate the waiting times for registration, examination, test imaging, and test results, as well as the perception of satisfaction with the services provided, for patients visiting different outpatient clinics of a city hospital. Another aim of the study is to reveal the relationship between waiting times and patient satisfaction.
Method: The universe of this cross-sectional study consists of patients who visited 10 different outpatient clinics (Internal Medicine, Eye Diseases, Ear, Nose and Throat (ENT), General Surgery, Cardiology, Chest Diseases, Obstetrics and Gynecology, Neurology, Urology, and Dermatology and Venereology) of a city hospital (N=131,861). In this study, which used the simple random sampling method from the non-probability sampling methods, 472 patients participated. It has been calculated that the measurement tool used in the study is highly reliable and valid.
Results: As a result of the analysis, more than half of the patients reported that they had made appointments using the MHRS system within 8-15 days. Half of the patients found the overall waiting time for the services they received from the hospital to be long or very long, and a large portion of the patients (92.2%) stated that they waited less time in the private hospital compared to the city hospital. It was calculated that the average waiting time for tests in the city hospital was 142.07 hours, while the waiting time for test results was 109.78 hours. As a result of the multiple correlation analysis conducted, a statistically significant negative low-level relationship was found between the perception of satisfaction and the waiting time for tests and the waiting time for test results; and a statistically significant negative low-level relationship was found between the waiting time for outpatient services and the waiting time for test results.
Conclusion Although the overall satisfaction perception of patients applying to the city hospital is high, the general perception of waiting times for services is long or within an acceptable range. Additionally, the duration of access to healthcare services, which is a constitutional right, as well as the length of examination and treatment periods, can affect the perception of satisfaction with the service.
Originality: This research is the first and only study that investigates waiting times in the context of city hospitals and comprehensively addresses waiting times (such as examination waiting time, examination result waiting time).
Waiting time patient satisfaction city hospital health policy health management.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Sağlık Politikası |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Kasım 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 2 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 16 Sayı: 2 |