The aim of this study is to determine the factors affecting the consumption preferences of Erzincan tulum cheese labeled with geographical indications of consumers residing in Erzincan. In the research, face-to-face interviews were conducted with 271 consumers residing in Erzincan. The collected data were used to create descriptive statistics and frequency tables. Factors affecting Tulum cheese consumption were determined by multi-linear regression analysis. It was concluded that the dependent variable, the amount of Tulum cheese consumption, was affected by parameters such as the presence of acquaintances living in the village, the average income of the family, the average monthly expenditure of the family, the frequency of consumption of white cheese, the frequency of consumption of cheddar cheese, the amount of consumption of white cheese, the amount of consumption of cheddar cheese, the price of Tulum cheese, the brine of Tulum cheese, the geographical indication of Tulum cheese, and the sales point of Tulum cheese. The explanation rate of the variables in the consumption of tulum cheese in the created model was at the level of 77.50%, and it was determined that it was significant according to the analysis of variance (ANOVA) solution. As a result, it is suggested that informative studies about the product for Tulum cheese and explaining its benefits in terms of health will contribute to the increase in the amount of consumption.
Erzincan tulum cheese regression analysis consumption references
Bu çalışmanın amacı Erzincan’da ikamet eden tüketicilerin coğrafi işaret ile etiketlenmiş olan Erzincan tulum peyniri tüketim tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırmada Erzincan ilinde ikamet eden 271 tüketiciyle yüz-yüze görüşmeler yapılmıştır. Toplanan datalar tanımlayıcı istatistikler ve frekans tablolarının oluşturulmasında kullanılmıştır. Tulum peyniri tüketimini etkileyen faktörler, çok değişkenli lineer regresyon analizi ile tespit edilmiştir. Bağımlı değişken olan tulum peyniri tüketim miktarını, köyde yaşayan tanıdıkların olması, ailenin ortalama geliri, ailenin ortalama aylık harcaması, beyaz peynir tüketim sıklığı, kaşar peynir tüketim sıklığı, beyaz peynir tüketim miktarı, kaşar peynir tüketim miktarı, tulum peynirinin fiyatı, tulum peynirinin salamura olması, tulum peynirinin coğrafi işaretli ürün olması ve tulum peyniri satış noktası gibi parametrelerin etkilediği sonucuna varılmıştır. Oluşturulan modelin, tulum peyniri tüketimindeki değişkenlerin açıklanma oranı %77.50 seviyesinde olup varyans analizi (ANOVA) çözümüne göre anlamlı olduğu belirlenmiştir. Sonuçta tulum peyniri için ürün hakkında bilgilendirici çalışmaların yapılması ve sağlık açısından faydalarının anlatılması ile tüketim miktarının artışına katkı sağlayacağı önerilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Tarım Politikaları |
Bölüm | Tarım Ekonomisi / Agricultural Economy |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 14 Ocak 2023 |
Kabul Tarihi | 20 Mart 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2 |