Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

nvestigation of Tulum Cheese Consumption Preferences of Consumers in Erzincan Province

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1335 - 1346, 01.06.2023
https://doi.org/10.21597/jist.1234030

Öz

The aim of this study is to determine the factors affecting the consumption preferences of Erzincan tulum cheese labeled with geographical indications of consumers residing in Erzincan. In the research, face-to-face interviews were conducted with 271 consumers residing in Erzincan. The collected data were used to create descriptive statistics and frequency tables. Factors affecting Tulum cheese consumption were determined by multi-linear regression analysis. It was concluded that the dependent variable, the amount of Tulum cheese consumption, was affected by parameters such as the presence of acquaintances living in the village, the average income of the family, the average monthly expenditure of the family, the frequency of consumption of white cheese, the frequency of consumption of cheddar cheese, the amount of consumption of white cheese, the amount of consumption of cheddar cheese, the price of Tulum cheese, the brine of Tulum cheese, the geographical indication of Tulum cheese, and the sales point of Tulum cheese. The explanation rate of the variables in the consumption of tulum cheese in the created model was at the level of 77.50%, and it was determined that it was significant according to the analysis of variance (ANOVA) solution. As a result, it is suggested that informative studies about the product for Tulum cheese and explaining its benefits in terms of health will contribute to the increase in the amount of consumption.

Kaynakça

  • Akbay C., Tümer E İ., Ünal S A. ve Koşum T. (2016). Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Keçi Peyniri Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, sayı: 13, 125-132.
  • Akdemir D. G. ve Dağdemir V. (2021). Erzurum İlindeki Tüketicilerin Bal Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11(4), 3172-3183.
  • Aksoy, A. ve Arsalan, A.A. (2019). Determining the Socio-Economic Importance of Saffron as an Alternative Product to Opium Production in Afghanistan. Empirical Economic Review 2(2): 1-16.
  • Alpar R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara, 886 s, Detay Yayıncılık.
  • Anonim. (2022). 21.09.2021 Erzincan İl Geneli Brifing 2021. https://erzincan.tarimorman. gov.tr/ (Erişim Tarihi 08.02.2022).
  • Baran D. ve Topçu Y. (2017). Coğrafi İşaretli Erzurum Civil Peynir Tüketim Tercihlerine Dayalı Pazarlama Taktik ve Stratejileri. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 257-265.
  • Baran D. ve Topçu, Y. (2018). Coğrafi İşaretli Erzurum Küflü Peynirinin Tüketici Tercihlerine Dayalı Pazarlama Taktik ve Stratejileri. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 21(2), 191-202.
  • Çebi K., Özyürek S. ve Türkyılmaz D. (2018). Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 28(1), 70.77.
  • Dağdemir V. (2000). Erzincan İlinde Tulum Peynirinin İmalat Maliyeti ve Pazarlama Marjı Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Agriculture and Forestry, 24(1), 57-61.
  • Denver, S. & Jensen, J.D. (2014). Consumer preferences for organically and locally produced apples. Food Quality andPreference, 31, 129-134. Günden, C. ve Miran, B. (2008). Bulanık analitik hiyerarşi süreci kullanılarak çiftçi kararlarının analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 45(3), 195-206.
  • Michaelidou, N. & Hassan, L.M. (2010). Modelling the factors affecting rural consumers’ purchase of organic and freerangeproduce: A case study of consumers’ from the Island of Arran in Scotland, UK. Food Policy, 35 (2), 130-139.
  • Miran, B. (2007). Temel istatistik. İzmir, Ders Kitabı, ISBN:975-93088-00, Gama Kitabevi.
  • Monier, S., Hassan, D., Nichele, V. & Simioni, M. (2009). Organic food consumption patterns. Journal of Agriculturaland Food Industrial Organization, 7, 1-12.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for Business and Economics, New Jersey, Prentice-Hall İnternational. Ocak, S. ve Önder, H. (2014). Süt ürünlerinde tüketici tercihini etkileyen faktörler ve gıda güvenliği bilinci. Hayvansal Üretim, 55(2), 9-15.
  • Özgül, E. ve Aksulu, İ. (2006). Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Değişimler. Ege Academic Review, 6(1), 1-9.
  • Şahin K. ve Gül A. (1997). Adana İli Kentsel Alanda Ailelerin Süt ve Süt Mamülleri Alım ve Tüketim Davranışları. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 12(4), 59-68.
  • Şahin K., Andiç S. ve Koç Ş. (2001). Van İli Kentsel Alanda Ailelerin Otlu Peynir ve Süt Ürünleri Alım ve Tüketim Davranışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi, 11(2), 67-73.
  • Tarakçı Z., Bölük M. ve Karaağaç M. (2015). Ordu İlinde Tüketicilerin Peynir Tüketim Alışkanlıkları. Ordu Üniversitesi Bil. Tek. Derg., 5(2), 55-62.
  • Tarakçı Z., Ekici K., Sağdıç O. ve Kçüçüköner E. (2005). The Effect of Black Cumin on Ripening of Tulum Cheese. Archiv Für Lebensmittelhygiene, 56, 135-139.
  • Tekinşen, K. K. ve Akar, D. (2017). Erzincan tulum peyniri. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, 12(2), 218-226.
  • Topçu Y. (2015). Turkish Consumer Decisions Affecting Ice Cream Consumption. İtalian Journal of Food Science, 27(2):1-11
  • Topçu Y. (2016). Tüketicilerin Erzincan Tulum Peyniri Tüketim Motivasyonu. Erzincan Üniversitesi Uluslararası Erzincan Sempozyumu, Cilt: 2, 28 Eylül-1 Ekim 2016, 779-790.
  • TÜİK (2022). TUİK http://www.tuik.gov.tr/ (Erişim Tarihi 10.01.2022).
  • Uzundumlu A S. ve Topçu Y. (2016). Determining Turkish Consumers’ Consumption Satisfaction with Civi Cheese. British Food Journal, 118(4): 896-914. Vecciho, R. & Annunziata, A. (2011). The roll of PDO/PGI labelling in Italian consumers’ food choices. Agricultural Economic Review, 12 (2), 80-98.

Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi

Yıl 2023, Cilt: 13 Sayı: 2, 1335 - 1346, 01.06.2023
https://doi.org/10.21597/jist.1234030

Öz

Bu çalışmanın amacı Erzincan’da ikamet eden tüketicilerin coğrafi işaret ile etiketlenmiş olan Erzincan tulum peyniri tüketim tercihlerini etkileyen faktörleri belirlemektir. Araştırmada Erzincan ilinde ikamet eden 271 tüketiciyle yüz-yüze görüşmeler yapılmıştır. Toplanan datalar tanımlayıcı istatistikler ve frekans tablolarının oluşturulmasında kullanılmıştır. Tulum peyniri tüketimini etkileyen faktörler, çok değişkenli lineer regresyon analizi ile tespit edilmiştir. Bağımlı değişken olan tulum peyniri tüketim miktarını, köyde yaşayan tanıdıkların olması, ailenin ortalama geliri, ailenin ortalama aylık harcaması, beyaz peynir tüketim sıklığı, kaşar peynir tüketim sıklığı, beyaz peynir tüketim miktarı, kaşar peynir tüketim miktarı, tulum peynirinin fiyatı, tulum peynirinin salamura olması, tulum peynirinin coğrafi işaretli ürün olması ve tulum peyniri satış noktası gibi parametrelerin etkilediği sonucuna varılmıştır. Oluşturulan modelin, tulum peyniri tüketimindeki değişkenlerin açıklanma oranı %77.50 seviyesinde olup varyans analizi (ANOVA) çözümüne göre anlamlı olduğu belirlenmiştir. Sonuçta tulum peyniri için ürün hakkında bilgilendirici çalışmaların yapılması ve sağlık açısından faydalarının anlatılması ile tüketim miktarının artışına katkı sağlayacağı önerilmektedir

Kaynakça

  • Akbay C., Tümer E İ., Ünal S A. ve Koşum T. (2016). Kahramanmaraş İli Kent Merkezinde Keçi Peyniri Tüketimini Etkileyen Faktörlerin Analizi. Gaziosmanpaşa Bilimsel Araştırma Dergisi, sayı: 13, 125-132.
  • Akdemir D. G. ve Dağdemir V. (2021). Erzurum İlindeki Tüketicilerin Bal Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 11(4), 3172-3183.
  • Aksoy, A. ve Arsalan, A.A. (2019). Determining the Socio-Economic Importance of Saffron as an Alternative Product to Opium Production in Afghanistan. Empirical Economic Review 2(2): 1-16.
  • Alpar R. (2013). Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistiksel Yöntemler. Ankara, 886 s, Detay Yayıncılık.
  • Anonim. (2022). 21.09.2021 Erzincan İl Geneli Brifing 2021. https://erzincan.tarimorman. gov.tr/ (Erişim Tarihi 08.02.2022).
  • Baran D. ve Topçu Y. (2017). Coğrafi İşaretli Erzurum Civil Peynir Tüketim Tercihlerine Dayalı Pazarlama Taktik ve Stratejileri. Iğdır Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 7(3), 257-265.
  • Baran D. ve Topçu, Y. (2018). Coğrafi İşaretli Erzurum Küflü Peynirinin Tüketici Tercihlerine Dayalı Pazarlama Taktik ve Stratejileri. KSÜ Tarım ve Doğa Dergisi, 21(2), 191-202.
  • Çebi K., Özyürek S. ve Türkyılmaz D. (2018). Süt ve Süt Ürünleri Tüketiminde Tüketici Tercihlerini Etkileyen Faktörler: Erzincan İli Örneği. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Tarım Bilimleri Dergisi, 28(1), 70.77.
  • Dağdemir V. (2000). Erzincan İlinde Tulum Peynirinin İmalat Maliyeti ve Pazarlama Marjı Üzerine Bir Araştırma. Turkish Journal of Agriculture and Forestry, 24(1), 57-61.
  • Denver, S. & Jensen, J.D. (2014). Consumer preferences for organically and locally produced apples. Food Quality andPreference, 31, 129-134. Günden, C. ve Miran, B. (2008). Bulanık analitik hiyerarşi süreci kullanılarak çiftçi kararlarının analizi. Ege Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 45(3), 195-206.
  • Michaelidou, N. & Hassan, L.M. (2010). Modelling the factors affecting rural consumers’ purchase of organic and freerangeproduce: A case study of consumers’ from the Island of Arran in Scotland, UK. Food Policy, 35 (2), 130-139.
  • Miran, B. (2007). Temel istatistik. İzmir, Ders Kitabı, ISBN:975-93088-00, Gama Kitabevi.
  • Monier, S., Hassan, D., Nichele, V. & Simioni, M. (2009). Organic food consumption patterns. Journal of Agriculturaland Food Industrial Organization, 7, 1-12.
  • Newbold, P. (1995). Statistics for Business and Economics, New Jersey, Prentice-Hall İnternational. Ocak, S. ve Önder, H. (2014). Süt ürünlerinde tüketici tercihini etkileyen faktörler ve gıda güvenliği bilinci. Hayvansal Üretim, 55(2), 9-15.
  • Özgül, E. ve Aksulu, İ. (2006). Ambalajlı Gıda Ürünlerinde Tüketicilerin Etiket Duyarlılığındaki Değişimler. Ege Academic Review, 6(1), 1-9.
  • Şahin K. ve Gül A. (1997). Adana İli Kentsel Alanda Ailelerin Süt ve Süt Mamülleri Alım ve Tüketim Davranışları. Çukurova Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi, 12(4), 59-68.
  • Şahin K., Andiç S. ve Koç Ş. (2001). Van İli Kentsel Alanda Ailelerin Otlu Peynir ve Süt Ürünleri Alım ve Tüketim Davranışları. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Ziraat Fakültesi Tarım Bilimleri Dergisi, 11(2), 67-73.
  • Tarakçı Z., Bölük M. ve Karaağaç M. (2015). Ordu İlinde Tüketicilerin Peynir Tüketim Alışkanlıkları. Ordu Üniversitesi Bil. Tek. Derg., 5(2), 55-62.
  • Tarakçı Z., Ekici K., Sağdıç O. ve Kçüçüköner E. (2005). The Effect of Black Cumin on Ripening of Tulum Cheese. Archiv Für Lebensmittelhygiene, 56, 135-139.
  • Tekinşen, K. K. ve Akar, D. (2017). Erzincan tulum peyniri. Atatürk Üniversitesi Veteriner Bilimleri Dergisi, 12(2), 218-226.
  • Topçu Y. (2015). Turkish Consumer Decisions Affecting Ice Cream Consumption. İtalian Journal of Food Science, 27(2):1-11
  • Topçu Y. (2016). Tüketicilerin Erzincan Tulum Peyniri Tüketim Motivasyonu. Erzincan Üniversitesi Uluslararası Erzincan Sempozyumu, Cilt: 2, 28 Eylül-1 Ekim 2016, 779-790.
  • TÜİK (2022). TUİK http://www.tuik.gov.tr/ (Erişim Tarihi 10.01.2022).
  • Uzundumlu A S. ve Topçu Y. (2016). Determining Turkish Consumers’ Consumption Satisfaction with Civi Cheese. British Food Journal, 118(4): 896-914. Vecciho, R. & Annunziata, A. (2011). The roll of PDO/PGI labelling in Italian consumers’ food choices. Agricultural Economic Review, 12 (2), 80-98.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Tarım Politikaları
Bölüm Tarım Ekonomisi / Agricultural Economy
Yazarlar

Hediye Kumbasaroğlu 0000-0003-0266-3775

Erken Görünüm Tarihi 27 Mayıs 2023
Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 14 Ocak 2023
Kabul Tarihi 20 Mart 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kumbasaroğlu, H. (2023). Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology, 13(2), 1335-1346. https://doi.org/10.21597/jist.1234030
AMA Kumbasaroğlu H. Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. Haziran 2023;13(2):1335-1346. doi:10.21597/jist.1234030
Chicago Kumbasaroğlu, Hediye. “Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 13, sy. 2 (Haziran 2023): 1335-46. https://doi.org/10.21597/jist.1234030.
EndNote Kumbasaroğlu H (01 Haziran 2023) Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology 13 2 1335–1346.
IEEE H. Kumbasaroğlu, “Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi”, Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der., c. 13, sy. 2, ss. 1335–1346, 2023, doi: 10.21597/jist.1234030.
ISNAD Kumbasaroğlu, Hediye. “Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 13/2 (Haziran 2023), 1335-1346. https://doi.org/10.21597/jist.1234030.
JAMA Kumbasaroğlu H. Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2023;13:1335–1346.
MLA Kumbasaroğlu, Hediye. “Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology, c. 13, sy. 2, 2023, ss. 1335-46, doi:10.21597/jist.1234030.
Vancouver Kumbasaroğlu H. Erzincan İlindeki Tüketicilerin Tulum Peyniri Tüketim Tercihlerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2023;13(2):1335-46.