Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 45 - 51, 31.03.2011

Öz

Ürünle ilgili değerli bilgileri taşıyan etiketler, tüketiciler açısından da son derece önemlidir. Bireylerin etiket bilgisine göre ürünleri tüketmeye yönelik davranışlarının değişmesi, daha detaylı bilgilerin ambalaj üzerinde bulundurulmasını zorunlu kılmaktadır. Bu çalışmada insan beslenmesinde oldukça önemli bir yeri olan süt ve ürünlerinin satın alınması sırasında, tüketicilerin ürün etiket bilgi düzeyini inceleme durumlarının tespiti hedeflenmiştir. Elde edilen bulgular doğrultusunda kadınların erkeklere nazaran daha duyarlı tüketiciler olduğu, eğitim düzeyi arttıkça bilgi düzeylerinin ve tüketici tercihlerinin değiştiği belirlenmiştir. Etiket bilgisinin incelenmesinde bireylerin en çok üretim ve son kullanma tarihi ile besin ögelerini dikkate aldığı belirlenmiştir. Ürün açısından değerlendirildiğinde, tüketicilerin en fazla uzun ömürlü süt (UHT süt), yoğurt ve beyaz peynirde etiket bilgisine göre değerlendirme yaptığı tespit edilmiştir. Araştırmanın güvenlik analizi yapılarak, Cronbach’s Alpha istatistiği 0,768 olarak bulunmuştur. Araştırmanın sonucu % 77 oranında güvenilir bulunmuştur

Kaynakça

  • Aksulu, İ., 1996. Ambalajlı gıda ürünlerinde etiketin önemi ve tüke- tici duyarlılığı. Pazarlama Dünyası Dergisi. 57, 2-9.
  • Anderson, D.W., Calingeart, B., 1994. Changes in meat and poultry Nutrition labeling Regulations: İmplications for Nutrition Educators, Journal of Nitrition Education, 26 (1) 15-19.
  • Altuğ, T., 2006. Gıda Katkı Maddeleri, Meta Basım matbaacılık Hizmetleri, Bornova/İzmir.
  • Erdoğan, S., Akar Şahingöz, S., 2004. Tüketicilerin gıda ambalaj- larında bulunması gereken bilgilerden haberdar olma durum- ları ve besin etiketleri ile ilgili tutumları. Standart Dergisi, 43 (507) 28–35 s.
  • Lappalainen, R., Kearney, J., Gibney, M. A., 1998. Pan EU survey of consumer attitudes to food. nutrition and health: An Overvi- ew, Foof Quality and Preference, 9 (6) 467 – 478.
  • Karapazar, Y., 1993. Cinsiyet Farklılıklarının tüketicilerin yaşam biçimlerine etkisi. Pazarlama Dünyası, 39 ; 28-30.
  • Karagözlü, N., Karagözlü, C., Karaca, S., Eren, S., 2005. Üniver- site öğrencilerinde süt ve ürünleri tüketim alışkanlıkları ve beslenme bilinçleri üzerine bir araştırma: Celal Bayar Üniver- sitesi Mühendislik Fakültesi örneği C.B.Ü. Fen Bilimleri, 1-2 : 101-108.
  • Kavas, G., Kınık, Ö., 2000. Gıdaların etiketlenmesi ve etiket stan- dartlarına uygunluğunun incelenmesi. Gıda-Ekim, 25.
  • Nazik, H., 1998. Türkiye`de Tüketici Profili, (Ankara: T.C.STB, RTKGM, Yayın No: 1). Tüketici Vakfı (1998), Tüketici Kül- tür Ansiklopedisi, (İstanbul: Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş.).
  • Noussair, C., Stephen, R., Ruiffieux, B., 2002. Do Consumers Not Care About Biotech Foods or Do They Just Not Read The La- bels. Economic Letters, 75: 47-53.
  • Örücü, E., Tavşancı, S., 2001. Gıda ürünlerinde tüketicinin satın alma eğilimini etkileyen faktörler ve ambalajlama Muğla Üni- versitesi SBE Dergisi,3 ; 13.
  • Özgen, L., 2004. Tüketicilerin besin etiketi okuma alışkanlıkları, beslenme etiketi ve ambalaj tercihleri ile ilişkili faktörler. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Doktora Tezi), Anka- ra.
  • Özgen, L., 2007. Tüketicilerin besin etiketi tercihleri. Gazi Üni- versitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 ; 117-127
  • Özgül, E., Aksulu, İ., 2009. Ambalajlı gıda ürünlerinde tüketicile- rin etiket duyarlılığındaki değişimler. http://eab.ege.edu.tr/ pdf/6_1/C6-S1-M1.pdf (Erişim Tarihi : 11.04.2009)
  • Saldamlı, İ., 1985. Gıda Katkı Maddeleri ve İngrediyenler, Hacette- pe Üni. Mühendislik Fak. Gıda Müh. Bölümü, Ankara.
  • Sağlam, F., Gümüş, A., Dokcan, B., 1999. Tüketicilerin besin satın alımına ilişkin bilgi tutum ve davranışları. Beslenme ve Diyet Dergisi, 28 (1), 39-46.
  • Sloan, A.E., 2003. What Consumers Want And Dont Want –On Food And Beverage Labels. Food Technology. 57 (11), 26- 34.
  • Şimşek, O., Çetin, C., Bilgin, B., 2005. İstanbul ilinde içme sütü tüketim alışkanlıkları ve bu alışkanlıkları etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2 (1) 23.
  • Tarakçı, Z., Selçuk, Ş., Şahin, K., Coşkun, H., 2003. Üniversite öğrencilerinin içme sütü tüketim alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Bilimleri Dergisi, 13(1) 15-21.

Examination of Label Information Levels of Milk and Its Products Consumers

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 1, 45 - 51, 31.03.2011

Öz

Labels which carry valuable information about products are extremely important for the consumers

as well. The change in consumer behavior depending on the label information necessitates more detailed information

to be put on the covers. This study aimed to explore the product label information level of consumers during

purchasing milk and milk products which have an important place in human nutrition. The research results suggested

that women were more sensitive consumers than men and that information levels of consumer preferences

varied as the level of education increases. In the evaluation of label information it was found out that consumers

were mostly concerned about production and expiration dates and nutrition value. In the evaluation of product, it

has been found out that consumers mostly assess depending on label information when they are purchasing UHT

milk, yoghurt and white cheese. The reliability analysis was carried out and the Cronbach’s Alpha Statistic was

found to be reliable with 77%.

Kaynakça

  • Aksulu, İ., 1996. Ambalajlı gıda ürünlerinde etiketin önemi ve tüke- tici duyarlılığı. Pazarlama Dünyası Dergisi. 57, 2-9.
  • Anderson, D.W., Calingeart, B., 1994. Changes in meat and poultry Nutrition labeling Regulations: İmplications for Nutrition Educators, Journal of Nitrition Education, 26 (1) 15-19.
  • Altuğ, T., 2006. Gıda Katkı Maddeleri, Meta Basım matbaacılık Hizmetleri, Bornova/İzmir.
  • Erdoğan, S., Akar Şahingöz, S., 2004. Tüketicilerin gıda ambalaj- larında bulunması gereken bilgilerden haberdar olma durum- ları ve besin etiketleri ile ilgili tutumları. Standart Dergisi, 43 (507) 28–35 s.
  • Lappalainen, R., Kearney, J., Gibney, M. A., 1998. Pan EU survey of consumer attitudes to food. nutrition and health: An Overvi- ew, Foof Quality and Preference, 9 (6) 467 – 478.
  • Karapazar, Y., 1993. Cinsiyet Farklılıklarının tüketicilerin yaşam biçimlerine etkisi. Pazarlama Dünyası, 39 ; 28-30.
  • Karagözlü, N., Karagözlü, C., Karaca, S., Eren, S., 2005. Üniver- site öğrencilerinde süt ve ürünleri tüketim alışkanlıkları ve beslenme bilinçleri üzerine bir araştırma: Celal Bayar Üniver- sitesi Mühendislik Fakültesi örneği C.B.Ü. Fen Bilimleri, 1-2 : 101-108.
  • Kavas, G., Kınık, Ö., 2000. Gıdaların etiketlenmesi ve etiket stan- dartlarına uygunluğunun incelenmesi. Gıda-Ekim, 25.
  • Nazik, H., 1998. Türkiye`de Tüketici Profili, (Ankara: T.C.STB, RTKGM, Yayın No: 1). Tüketici Vakfı (1998), Tüketici Kül- tür Ansiklopedisi, (İstanbul: Cem Ofset Matbaacılık Sanayi A.Ş.).
  • Noussair, C., Stephen, R., Ruiffieux, B., 2002. Do Consumers Not Care About Biotech Foods or Do They Just Not Read The La- bels. Economic Letters, 75: 47-53.
  • Örücü, E., Tavşancı, S., 2001. Gıda ürünlerinde tüketicinin satın alma eğilimini etkileyen faktörler ve ambalajlama Muğla Üni- versitesi SBE Dergisi,3 ; 13.
  • Özgen, L., 2004. Tüketicilerin besin etiketi okuma alışkanlıkları, beslenme etiketi ve ambalaj tercihleri ile ilişkili faktörler. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü (Doktora Tezi), Anka- ra.
  • Özgen, L., 2007. Tüketicilerin besin etiketi tercihleri. Gazi Üni- versitesi Endüstriyel Sanatlar Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 ; 117-127
  • Özgül, E., Aksulu, İ., 2009. Ambalajlı gıda ürünlerinde tüketicile- rin etiket duyarlılığındaki değişimler. http://eab.ege.edu.tr/ pdf/6_1/C6-S1-M1.pdf (Erişim Tarihi : 11.04.2009)
  • Saldamlı, İ., 1985. Gıda Katkı Maddeleri ve İngrediyenler, Hacette- pe Üni. Mühendislik Fak. Gıda Müh. Bölümü, Ankara.
  • Sağlam, F., Gümüş, A., Dokcan, B., 1999. Tüketicilerin besin satın alımına ilişkin bilgi tutum ve davranışları. Beslenme ve Diyet Dergisi, 28 (1), 39-46.
  • Sloan, A.E., 2003. What Consumers Want And Dont Want –On Food And Beverage Labels. Food Technology. 57 (11), 26- 34.
  • Şimşek, O., Çetin, C., Bilgin, B., 2005. İstanbul ilinde içme sütü tüketim alışkanlıkları ve bu alışkanlıkları etkileyen faktörlerin belirlenmesi üzerine bir araştırma. Tekirdağ Ziraat Fakültesi Dergisi, 2 (1) 23.
  • Tarakçı, Z., Selçuk, Ş., Şahin, K., Coşkun, H., 2003. Üniversite öğrencilerinin içme sütü tüketim alışkanlıkları üzerine bir araştırma. Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Ziraat Fakültesi, Tarım Bilimleri Dergisi, 13(1) 15-21.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Gıda Mühendisliği / Food Engineering
Yazarlar

İlhan Gün

Hikmet Orhan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Mart 2011
Gönderilme Tarihi 1 Aralık 2010
Kabul Tarihi 25 Ocak 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gün, İ., & Orhan, H. (2011). Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology, 1(1), 45-51.
AMA Gün İ, Orhan H. Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. Mart 2011;1(1):45-51.
Chicago Gün, İlhan, ve Hikmet Orhan. “Süt Ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 1, sy. 1 (Mart 2011): 45-51.
EndNote Gün İ, Orhan H (01 Mart 2011) Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Journal of the Institute of Science and Technology 1 1 45–51.
IEEE İ. Gün ve H. Orhan, “Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”, Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der., c. 1, sy. 1, ss. 45–51, 2011.
ISNAD Gün, İlhan - Orhan, Hikmet. “Süt Ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology 1/1 (Mart 2011), 45-51.
JAMA Gün İ, Orhan H. Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2011;1:45–51.
MLA Gün, İlhan ve Hikmet Orhan. “Süt Ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi”. Journal of the Institute of Science and Technology, c. 1, sy. 1, 2011, ss. 45-51.
Vancouver Gün İ, Orhan H. Süt ve Ürünleri Tüketicilerinin Etiket Bilgi Düzeylerinin İncelenmesi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2011;1(1):45-51.