Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Learning Cycle Model on the Achievements and Retention Levels of Pre-Service Science Teachers in Seed-Fruit- Flower Topics

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 4, 43 - 50, 31.12.2011

Öz

The aim of this study is to determine the effects of learning cycle model on the achievements and

retention levels of pre-service science teachers in seed-fruit-flower topics. The sample of the study consisted of

38 pre-service teachers studying in the second class in Science Education, Kazım Karabekir Faculty of Education,

Atatürk University. In the study, pre test-post test control group model was used. Subjects processed with teachercentered

methods in the control group and processed according to learning cycle model of the contructivist learning

approach in the experimental group. Test was applied as pre-test and post-test two times. After 4 weeks from the applications,

Conceptual Understanding Test was applied to determine the retention level as retention test once again.

In the results of analysis of the data obtained it was found that learning cycle model had an statistically important

effect on pre-service teachers’ achievement and retention level about seed, fruit and flower topics.

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Renner, J.W., 1986. The sequence of learning cycle activities in high school chemistry. Journal of Research in Science Teaching. 23(2): 121-143.
  • Akpınar, E., Ergin, Ö., 2005. Yapılandırmacılıkta kurama dayalı fen öğretimine yönelik bir uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eği- tim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29, 9-17.
  • Atay, P.D., Tekkaya, C., 2008. Promoting students’ learning in gene- tics with the learning cycle. The Journal of Experimental Edu- cation, 76 (3): 259-280.
  • Ateş, S., Polat, M., 2005. Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun et- kisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39- 47.
  • Atılboz, N.G., 2007. Öğrenme halkası modelinin biyoloji öğret- men adaylarının difüzyon ve osmoz konularını öğrenmeleri- ni, biyoloji öğretimine yönelik özyeterlik inançları ve tutum- ları üzerine etkileri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ayas, A., 1995. Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın De- ğerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 11, 149–155.
  • Barman, C.R., 1992. An evaluation of the use of a technique desig- ned to assist prospective elementary teachers use the learning cycle with science textbooks. School Science and Mathema- tics, ProQuest Education Journals, 92(2): 59-63.
  • Barman, C.R., Barman, N.S., Miller, J.A., 1996. Two teaching met- hods and students’s understanding of sound. School Science and Mathematics. 96(2): 63-67.
  • Bergman, D.J., 2008. Bug talk: A learning module on insect com- munication. Science Activities: Classroom Projects and Curri- culum Ideas, 45 (2): 29-34.
  • Bevevino, M.M., Dengel, J., Adams, K., 1999. Constructivist theory in the classroom: Internalizing concepts through inquiry lear- ning. Clearing House, 72 (5): 275-278.
  • Bleicher, R.E., Lindgren, J., 2005. Success in science learning and preservice science teaching self-efficacy. Journal of Science Education, 16, 205-225.
  • Body, N., Watson, K., Aubusson, P., 2003. A Trial of the five es: a referant model for constructivist teaching and learning rese- arch in science education, 33, 27-42.
  • Brown, F.S., 1996. The effect of an inquiry-oriented environmen- tal science course on preservice elementary teachers’ attitudes about science. Paper presented at the meeting of the National Association for Research in Science Teaching, St. Louis, MO.
  • Bybee, R.W., 1997. Achieving scientific literacy: from purposes to practices. Portsmouth, UK: Heinemann.
  • Canpolat, N., 2002. Kimyasal denge ile ilgili kavramların anlaşıl- masında kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelen- mesi. Doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Ensti- tüsü, Erzurum.
  • Cavallo, A.M.L., 2003. Eliciting students’ understandings of che- mical reactions using two forms two forms of essay questions during a learning cycle. International Journal of Science Edu- cation, 25 (5): 583-603.
  • Fleener, M., Marek, E.A., 1992. Testing in the learning cycle. Sci- ence Scope, 15, 48–49.
  • Huyugüzel Çavaş, P., 2004. İlköğretim fen bilgisi dersinde yer alan yaşamımızı yönlendiren elektrik ünitesinin öğrenme döngü- süne göre işlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. 146490.
  • Kanlı, U., 2009. Yapılandırmacı kuramın ışığında öğrenme halkası’nın kökleri ve evrimi-örnek bir etkinlik. Eğitim ve Bi- lim. 34(151), 44-64.
  • Küçükyılmaz, E.A., 2003. Fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Doktora tezi. Eskişehir, Anadolu Üniver- sitesi.
  • Lavoie, D.R., 1999. Effects of emphasizing hypothetico-predictive reasoning within the scince learning cycle on high school student’s process skills and conceptual understanding in bio- logy. Journal of Research in Science Teaching, 36 (10): 1127- 1147.
  • Lawson, A.E., 1991. Exploring growth (& Mitosis) through a lear- ning cycle. The American Biology Teacher, 53 (2): 107-110.
  • Lawson, A.E., 1995. The learning cycle. science teaching and the development of thinking. S. Horne, International Thomson Publishing, 164, 132-175.
  • Lawson, A.E., 1996. Introducing Mendelian genetics through a le- arning cycle. The American Biology Teacher, 58 (1): 38-42.
  • Lawson, A.E., 2000. A learning cycle approach to introducing os- mosis. The American Biology Teacher, 62 (3): 189-196.
  • Lawson, A.E., Abraham, M.R., Renner, J.W., 1989. A theory of ins- truction: Using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills. National Assocation for research in Sci- ence Teaching, Department of Science Education, College of Education, University of Cincinnati, Cincinnati, OH 45221.
  • Lee, C.A., 2003. A learning cycle inquiry into plant nutrition. The American Biology Teacher, 65 (2): 136-141.
  • Maier, S.J., Marek, E.A., 2006. The learning cycle: A re-introduction. The Physics Teacher, 44 (2): 109–113.
  • Marek, E.A., Cavallo, A.M.L., 1997. The learning cycle: Elemen- tary school science and beyond. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Marek, E.A., Maier, S.J., McCann, F., 2008. Assessing understan- ding of the learning cycle: The ULC, J Sci Teacher Educ., 19, 375-389.
  • M.E.B., 2000. İlköğretim okulu fen bilgisi dersi (4.5.6.7.8. sınıf) öğretim programı. MEB Tebliğler Dergisi, 63, 2518.
  • Musheno, B.V., Lawson, A.E., 1999. Effects of learning cycle and traditional text on comprehension of science concepts by stu- dents at differing reasoning levels. Journal of Research in Sci- ence Teaching, 36 (1): 23-37.
  • Nuhoğlu, H., Yalçın, N., 2006. Fizik laboratuarı çalışmalarında “öğ- renme halkası modelinin” öğrenci başarısına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3 (2): 49-65.
  • Odom, A.L., Kelly, P.V., 2001. Integrating concept mapping and the learning cycle to teach diffusion and osmosis concepts to high school biology students. Science Education, 85 (6): 615-635.
  • Ören, F.Ş., Tezcan, R., 2008. İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi sınıf der- sinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Uludağ Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2): 427-446.
  • Özdamar, K., 2004. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (5. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özerbaş, M.A., 2007. Yapılandırmacı öğrenme ortamının öğrenci- lerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4): 609-635.
  • Pınarbaşı, T., 2002. Çözünürlükle ilgili kavramların anlaşılmasın- da kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelenmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Renner, J.W., Abraham, M.R., Birnie, H.H., 1985. The importance of the form of student acquisition of data in physics learning cycles. Journal of Research in Science Teaching , 22, 303-325.
  • Renner, J.W., Abraham, M.R., Birnie, H.H., 1988. The necessity of each phase of the learning cycle in teaching high-school physics. Journal of Research in Science Teaching, 25, 39-58.
  • Rubin, R.L., Norman, C.T., 1989. A comparison of the effect aof a systematic modeling approach and the learning cycle appro- ach on the achievement of integrated science process skills of urban middle school students. Paper presented at the Annual Meeting of the National Assocation for research in Science Te- aching, March 30- April 1, 62nd, San Francisco, CA.
  • Schlenker, R.M., Blanke, R., Mecca, P., 2007. Using the 5E lear- ning cycle sequence with carbon dioxide. Science Activities, 44(3): 83-93.
  • Trowbridge , L.W., Bybee, R.W., 1990. Becoming a secondary school scince teacher. Columbus: Merrill.
  • Türkmen, H. (2006). Öğrenme döngüsü yaklaşımıyla ilköğretimde fen nasıl öğretilmelidir? Elementary Education Online, 5(2): 1-15, http://ilkogretim-online.org.tr 10.02.2008.
  • Tweedy, M.E., 2004. Measuring students’ understanding of osmo- sis and diffusion when taught with a traditional laboratory ins- tructional style versus instruction based on the learning cycle. Unpublished master’s thesis, Department of Biological Scien- ce. USA, California State University, Fullerton.
  • Ünal, H., Bayram, H., Sökmen, N., 2002. Fen bilgisi dersinde temel kimya kavramlarının kavramsal olarak öğrenilmesinde öğren- cilerin mantıksal düşünme yeteneklerinin ve öğretim yönte- minin etkisi. V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ UFBMEK5/b_kitabi/PDF/Fen/-Bildiri/t89d.pdf 11.01.2008.
  • Wilke, A., Granger, C.R., 1987. Restructuring introductory biology according to the learning cycle instructional strategy. Was- hington, DC: American Association of State Colleges and Universities. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 316 120).
  • Wise, K., Bluhm, W.J., 2008. Scientific observation and the learning cycle: burning the candle at both ends. Jorunal of College Sci- ence Teaching, 37(3): 58-60.
  • Yakışan, M., Selvi, M., Yürük, N., 2007. Biyoloji öğretmen aday- larının tohumlu bitkiler hakkındaki alternatif kavramları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1): 60-79.

Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi

Yıl 2011, Cilt: 1 Sayı: 4, 43 - 50, 31.12.2011

Öz

Bu çalışmada, öğrenme halkası modelinin fen bilgisi öğretmen adaylarının tohum-meyve-çiçek konularındaki başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Çalışmanın örneklemini Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Öğretmenliği Anabilim Dalı 2. sınıfında öğrenim gören toplam 38 öğretmen adayı oluşturmuştur. Araştırmada ön test-son test kontrol gruplu model kullanılmıştır. Kontrol grubunda dersler öğretmen merkezli yöntemlerle, deney grubunda ise yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının öğrenme halkası modeline göre işlenmiştir. Test, ön test ve son test olarak iki kez uygulanmıştır. Uygulamalardan 4 hafta sonra kavramsal anlama testi, kalıcılık testi olarak hatırlama düzeylerini tespit amacıyla bir kez daha uygulanmıştır. Elde edilen verilerin analizi sonucunda öğrenme halkası modelinin öğretmen adaylarının tohum, meyve ve çiçek konularındaki başarılarına ve hatırlama düzeylerine istatistikî olarak anlamlı etki ettiği tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Abraham, M. R., Renner, J.W., 1986. The sequence of learning cycle activities in high school chemistry. Journal of Research in Science Teaching. 23(2): 121-143.
  • Akpınar, E., Ergin, Ö., 2005. Yapılandırmacılıkta kurama dayalı fen öğretimine yönelik bir uygulama. Hacettepe Üniversitesi Eği- tim Fakültesi Dergisi (H. U. Journal of Education), 29, 9-17.
  • Atay, P.D., Tekkaya, C., 2008. Promoting students’ learning in gene- tics with the learning cycle. The Journal of Experimental Edu- cation, 76 (3): 259-280.
  • Ateş, S., Polat, M., 2005. Elektrik devreleri konusundaki kavram yanılgılarının giderilmesinde öğrenme evreleri metodunun et- kisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28, 39- 47.
  • Atılboz, N.G., 2007. Öğrenme halkası modelinin biyoloji öğret- men adaylarının difüzyon ve osmoz konularını öğrenmeleri- ni, biyoloji öğretimine yönelik özyeterlik inançları ve tutum- ları üzerine etkileri. Doktora tezi. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Ayas, A., 1995. Fen Bilimlerinde Program Geliştirme ve Uygulama Teknikleri Üzerine Bir Çalışma: İki Çağdaş Yaklaşımın De- ğerlendirilmesi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Der- gisi, 11, 149–155.
  • Barman, C.R., 1992. An evaluation of the use of a technique desig- ned to assist prospective elementary teachers use the learning cycle with science textbooks. School Science and Mathema- tics, ProQuest Education Journals, 92(2): 59-63.
  • Barman, C.R., Barman, N.S., Miller, J.A., 1996. Two teaching met- hods and students’s understanding of sound. School Science and Mathematics. 96(2): 63-67.
  • Bergman, D.J., 2008. Bug talk: A learning module on insect com- munication. Science Activities: Classroom Projects and Curri- culum Ideas, 45 (2): 29-34.
  • Bevevino, M.M., Dengel, J., Adams, K., 1999. Constructivist theory in the classroom: Internalizing concepts through inquiry lear- ning. Clearing House, 72 (5): 275-278.
  • Bleicher, R.E., Lindgren, J., 2005. Success in science learning and preservice science teaching self-efficacy. Journal of Science Education, 16, 205-225.
  • Body, N., Watson, K., Aubusson, P., 2003. A Trial of the five es: a referant model for constructivist teaching and learning rese- arch in science education, 33, 27-42.
  • Brown, F.S., 1996. The effect of an inquiry-oriented environmen- tal science course on preservice elementary teachers’ attitudes about science. Paper presented at the meeting of the National Association for Research in Science Teaching, St. Louis, MO.
  • Bybee, R.W., 1997. Achieving scientific literacy: from purposes to practices. Portsmouth, UK: Heinemann.
  • Canpolat, N., 2002. Kimyasal denge ile ilgili kavramların anlaşıl- masında kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelen- mesi. Doktora tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Ensti- tüsü, Erzurum.
  • Cavallo, A.M.L., 2003. Eliciting students’ understandings of che- mical reactions using two forms two forms of essay questions during a learning cycle. International Journal of Science Edu- cation, 25 (5): 583-603.
  • Fleener, M., Marek, E.A., 1992. Testing in the learning cycle. Sci- ence Scope, 15, 48–49.
  • Huyugüzel Çavaş, P., 2004. İlköğretim fen bilgisi dersinde yer alan yaşamımızı yönlendiren elektrik ünitesinin öğrenme döngü- süne göre işlenmesi. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi. Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İzmir. 146490.
  • Kanlı, U., 2009. Yapılandırmacı kuramın ışığında öğrenme halkası’nın kökleri ve evrimi-örnek bir etkinlik. Eğitim ve Bi- lim. 34(151), 44-64.
  • Küçükyılmaz, E.A., 2003. Fen bilgisi dersinde öğrenme halkası yaklaşımının öğrencilerin akademik başarılarına ve hatırlama düzeylerine etkisi. Doktora tezi. Eskişehir, Anadolu Üniver- sitesi.
  • Lavoie, D.R., 1999. Effects of emphasizing hypothetico-predictive reasoning within the scince learning cycle on high school student’s process skills and conceptual understanding in bio- logy. Journal of Research in Science Teaching, 36 (10): 1127- 1147.
  • Lawson, A.E., 1991. Exploring growth (& Mitosis) through a lear- ning cycle. The American Biology Teacher, 53 (2): 107-110.
  • Lawson, A.E., 1995. The learning cycle. science teaching and the development of thinking. S. Horne, International Thomson Publishing, 164, 132-175.
  • Lawson, A.E., 1996. Introducing Mendelian genetics through a le- arning cycle. The American Biology Teacher, 58 (1): 38-42.
  • Lawson, A.E., 2000. A learning cycle approach to introducing os- mosis. The American Biology Teacher, 62 (3): 189-196.
  • Lawson, A.E., Abraham, M.R., Renner, J.W., 1989. A theory of ins- truction: Using the learning cycle to teach science concepts and thinking skills. National Assocation for research in Sci- ence Teaching, Department of Science Education, College of Education, University of Cincinnati, Cincinnati, OH 45221.
  • Lee, C.A., 2003. A learning cycle inquiry into plant nutrition. The American Biology Teacher, 65 (2): 136-141.
  • Maier, S.J., Marek, E.A., 2006. The learning cycle: A re-introduction. The Physics Teacher, 44 (2): 109–113.
  • Marek, E.A., Cavallo, A.M.L., 1997. The learning cycle: Elemen- tary school science and beyond. Portsmouth, NH: Heinemann.
  • Marek, E.A., Maier, S.J., McCann, F., 2008. Assessing understan- ding of the learning cycle: The ULC, J Sci Teacher Educ., 19, 375-389.
  • M.E.B., 2000. İlköğretim okulu fen bilgisi dersi (4.5.6.7.8. sınıf) öğretim programı. MEB Tebliğler Dergisi, 63, 2518.
  • Musheno, B.V., Lawson, A.E., 1999. Effects of learning cycle and traditional text on comprehension of science concepts by stu- dents at differing reasoning levels. Journal of Research in Sci- ence Teaching, 36 (1): 23-37.
  • Nuhoğlu, H., Yalçın, N., 2006. Fizik laboratuarı çalışmalarında “öğ- renme halkası modelinin” öğrenci başarısına etkisi. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 3 (2): 49-65.
  • Odom, A.L., Kelly, P.V., 2001. Integrating concept mapping and the learning cycle to teach diffusion and osmosis concepts to high school biology students. Science Education, 85 (6): 615-635.
  • Ören, F.Ş., Tezcan, R., 2008. İlköğretim 7. sınıf fen bilgisi sınıf der- sinde öğrenme halkası yaklaşımının, öğrencilerin başarı ve mantıksal düşünme yetenekleri üzerine etkisi. Uludağ Üniver- sitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2): 427-446.
  • Özdamar, K., 2004. Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (5. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özerbaş, M.A., 2007. Yapılandırmacı öğrenme ortamının öğrenci- lerin akademik başarılarına ve kalıcılığına etkisi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 5 (4): 609-635.
  • Pınarbaşı, T., 2002. Çözünürlükle ilgili kavramların anlaşılmasın- da kavramsal değişim yaklaşımının etkinliğinin incelenmesi. Doktora Tezi. Atatürk Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Erzurum.
  • Renner, J.W., Abraham, M.R., Birnie, H.H., 1985. The importance of the form of student acquisition of data in physics learning cycles. Journal of Research in Science Teaching , 22, 303-325.
  • Renner, J.W., Abraham, M.R., Birnie, H.H., 1988. The necessity of each phase of the learning cycle in teaching high-school physics. Journal of Research in Science Teaching, 25, 39-58.
  • Rubin, R.L., Norman, C.T., 1989. A comparison of the effect aof a systematic modeling approach and the learning cycle appro- ach on the achievement of integrated science process skills of urban middle school students. Paper presented at the Annual Meeting of the National Assocation for research in Science Te- aching, March 30- April 1, 62nd, San Francisco, CA.
  • Schlenker, R.M., Blanke, R., Mecca, P., 2007. Using the 5E lear- ning cycle sequence with carbon dioxide. Science Activities, 44(3): 83-93.
  • Trowbridge , L.W., Bybee, R.W., 1990. Becoming a secondary school scince teacher. Columbus: Merrill.
  • Türkmen, H. (2006). Öğrenme döngüsü yaklaşımıyla ilköğretimde fen nasıl öğretilmelidir? Elementary Education Online, 5(2): 1-15, http://ilkogretim-online.org.tr 10.02.2008.
  • Tweedy, M.E., 2004. Measuring students’ understanding of osmo- sis and diffusion when taught with a traditional laboratory ins- tructional style versus instruction based on the learning cycle. Unpublished master’s thesis, Department of Biological Scien- ce. USA, California State University, Fullerton.
  • Ünal, H., Bayram, H., Sökmen, N., 2002. Fen bilgisi dersinde temel kimya kavramlarının kavramsal olarak öğrenilmesinde öğren- cilerin mantıksal düşünme yeteneklerinin ve öğretim yönte- minin etkisi. V. Ulusal Fen bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi, 16-18 Eylül, Ankara. http://www.fedu.metu.edu.tr/ UFBMEK5/b_kitabi/PDF/Fen/-Bildiri/t89d.pdf 11.01.2008.
  • Wilke, A., Granger, C.R., 1987. Restructuring introductory biology according to the learning cycle instructional strategy. Was- hington, DC: American Association of State Colleges and Universities. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 316 120).
  • Wise, K., Bluhm, W.J., 2008. Scientific observation and the learning cycle: burning the candle at both ends. Jorunal of College Sci- ence Teaching, 37(3): 58-60.
  • Yakışan, M., Selvi, M., Yürük, N., 2007. Biyoloji öğretmen aday- larının tohumlu bitkiler hakkındaki alternatif kavramları. Türk Fen Eğitimi Dergisi, 4(1): 60-79.
Toplam 49 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Mühendislik
Bölüm Fen Bilimleri Eğitimi / Education of Science
Yazarlar

Yasemin Harurluoğlu

Ercan Kaya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2011
Gönderilme Tarihi 1 Ekim 2011
Kabul Tarihi 28 Kasım 2011
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 1 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Harurluoğlu, Y., & Kaya, E. (2011). Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology, 1(4), 43-50.
AMA Harurluoğlu Y, Kaya E. Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. Aralık 2011;1(4):43-50.
Chicago Harurluoğlu, Yasemin, ve Ercan Kaya. “Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology 1, sy. 4 (Aralık 2011): 43-50.
EndNote Harurluoğlu Y, Kaya E (01 Aralık 2011) Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Journal of the Institute of Science and Technology 1 4 43–50.
IEEE Y. Harurluoğlu ve E. Kaya, “Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi”, Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der., c. 1, sy. 4, ss. 43–50, 2011.
ISNAD Harurluoğlu, Yasemin - Kaya, Ercan. “Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology 1/4 (Aralık 2011), 43-50.
JAMA Harurluoğlu Y, Kaya E. Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2011;1:43–50.
MLA Harurluoğlu, Yasemin ve Ercan Kaya. “Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına Ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi”. Journal of the Institute of Science and Technology, c. 1, sy. 4, 2011, ss. 43-50.
Vancouver Harurluoğlu Y, Kaya E. Öğrenme Halkası Modelinin Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Tohum-Meyve-Çiçek Konularındaki Başarılarına ve Hatırlama Düzeylerine Etkisi. Iğdır Üniv. Fen Bil Enst. Der. 2011;1(4):43-50.