Uçak motorlarından kaynaklanan emisyonların azaltılmasına yönelik çalışmalar, yüksek teknoloji ve önemli maliyetler gerektiren süreçleri içermektedir. Bu çalışmada, kalkış safhasındaki uçak motorlarından yayılan görsel duman yoğunluğunu tahmin etmek amacıyla yenilikçi bir yapay sinir ağı (YSA) modeli geliştirilmiştir. Modellemede, Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü’nün (ICAO) Aircraft Engine Emissions Databank (EEDB) veri seti kullanılmış ve tahmin doğruluğunu artırmak için çeşitli eğitim algoritmaları değerlendirilmiştir. Çalışmada, YSA’nın doğrusal ve doğrusal olmayan ilişkileri öğrenme kapasitesinden yararlanılmış ve en başarılı tahminleme yöntemi olarak Levenberg-Marquardt (trainlm) algoritması belirlenmiştir. Modelin performans değerlendirmesinde ortalama karesel hata, ortalama mutlak hata ve korelasyon katsayısı hesaplanmıştır. Sonuçlar, trainlm algoritmasıyla eğitilen YSA modelinin en düşük hata oranlarıyla en yüksek doğruluk seviyesine ulaştığını göstermektedir. Geliştirilen YSA modeli, uçak motorlarından kaynaklanan zararlı emisyonların azaltılmasına yönelik yeni bir bakış açısı sunarak sürdürülebilir havacılık uygulamalarına katkı sağlamaktadır. Ayrıca, modelin havaalanı çevresindeki hava kalitesinin iyileştirilmesi ve emisyon yönetiminin optimize edilmesi açısından önemli bir potansiyele sahip olduğu değerlendirilmektedir. Bu bağlamda çalışma havacılık sektörünün sürdürülebilirlik hedeflerine ulaşmasına destek sağlayacak ileri düzey bir tahminleme yaklaşımı ortaya koymaktadır.
Uçak emisyonları yapay sinir ağları görsel duman yoğunluğu sürdürülebilirlik EEDB
Studies aimed at reducing emissions from aircraft engines involve processes that require high technology and significant costs. In this study, an innovative artificial neural network (ANN) model was developed to predict the number of smoke emissions from aircraft engines during the takeoff phase. The modeling process utilized the International Civil Aviation Organization’s (ICAO) Aircraft Engine Emissions Databank (EEDB) dataset, and various training algorithms were evaluated to enhance prediction accuracy. The study leveraged the ANN’s ability to learn both linear and nonlinear relationships, identifying the Levenberg-Marquardt (trainlm) algorithm as the most effective prediction method. For the model's performance evaluation, mean squared error, mean absolute error , and the correlation coefficient were calculated. The results demonstrated that the ANN model trained with the trainlm algorithm achieved the highest accuracy with the lowest error rates. The developed ANN model offers a new perspective for reducing harmful emissions from aircraft engines, contributing to sustainable aviation practices. Furthermore, the model is considered to have significant potential in improving air quality around airports and optimizing emissions management. In this context, the study presents an advanced prediction approach that supports the aviation sector’s sustainability goals.
Aircraft emissions artificial neural networks smoke number sustainability EEDB
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Modelleme ve Simülasyon, Hava Kirliliği Modellemesi ve Kontrolü, Hava Kirliliği ve Gaz Arıtma, Hava-Uzay Ulaşımı |
| Bölüm | Makaleler |
| Yazarlar | |
| Erken Görünüm Tarihi | 22 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 5 Mayıs 2025 |
| Kabul Tarihi | 3 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 2 |