Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programı Katılımcılarının İkinci Dil Edinimine İlişkin Farkındalıkları

Yıl 2024, , 1 - 28, 06.05.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1454255

Öz

Öğrenicilerin dili nasıl işlemledikleri, onu nasıl alındıya dönüştürdükleri, yeni bir dil dizgesinin nasıl geliştiği ve iletişim kurmak için bilgiye nasıl eriştikleri gibi sorularla dil öğretiminin temelini oluşturan ikinci dil edinimine hiçbir öğreticiler için yabancı dil olarak Türkçe sertifika programı içeriğinde yer verilmemektedir. Oysaki ikinci dil edinimi araştırmaları, öğreticilerin kendileri ve öğrencileri için uygun beklentileri belirlemelerine yardımcı olacak önemli bir bilgi kaynağıdır (Lightbown, 2000). Bu çerçevede bu araştırmanın amacı, öğreticiler için yabancılara Türkçe sertifika programına katılmış olan öğretici adaylarının ikinci dil edinimine ilişkin farkındalıklarının test edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda Lightbown & Spada (2006; 2021) tarafından hazırlanmış dil öğrenimi ve öğretimi hakkındaki popüler görüşlerden oluşan etkinlikten uyarlanan sormaca gönüllülük esasına dayalı olarak çevrimiçi uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları bir bütün olarak değerlendirildiğinde katılımcıların ikinci dil edinimiyle ilgili birçok konuda bilgi sahibi olmadıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak sertifika programlarının öğreticilerin alan bilgisi, pedagoji bilgisi, pedagojik alan bilgisini geliştirmeye yönelik olarak tekrar düzenlenmesi gerektiği ve alan bilgisi içeriğinde ikinci dil edinimi dersinin bulunması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Demir, T. (2023). Bir ihtisas alanı olarak yabancılara Türkçe öğretimi ve sertifika programları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(20), 481-508. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.647
  • Durmuş, M. (2019). Dil öğretiminde öğretici yeterlilikleri ve pedagojik muhakeme becerisi. Ankara: Grafiker Yayınları. Ellis, R. (1997). SLA and language pedagogy: An educational perspective. SSLA, 19, 69–92. https://www.jstor.org/stable/44488668
  • Gass, S. M., Selinker, L. (2008). Second language acquisition An introductory course. New York: Routledge.
  • Krashen, S. D. (1983). Second language acquisition theory and the preparation of teachers: Towards a rationale. In J. E. Alatis, H. H. Stern, & P. Strevens (Eds.), Georgetown university round table in languages and linguistics (255–264). Washington DC: Georgetown University Press.
  • Lightbown, P. (2000) 'Anniversary article: Classroom SLA research and second language teaching.' Applied Linguistics, 21, 431-62. https://doi.org/10.1093/applin/21.4.431
  • Lightbown, P. (2003) SLA research in the classroom/SLA research for the classroom, Language Learning Journal, 28:1, 4-13. https://doi.org/10.1080/09571730385200151
  • Lightbown, P., Spada, N. (2006). How languages are learned (3th ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Lightbown, P., Spada, N. (2021). How languages are learned (5th ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • MacDonald, M., Badger, R., & White, G. (2001). Changing values: What use are theories of language learning and teaching? Teaching and Teacher Education, 17(8), 949-963. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00042-7
  • Mercan, Ö., Göktaş, B. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sertifika programları ile CELTA’nın karşılaştırılması: Bir program önerisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(3): 715-731. https://doi.org/10.30703/cije.1258699
  • Ortega, L. (2009). Understanding second language acquisition. New York: Routledge.
  • Peacock, M. (2001). Pre-service ESL teachers’ beliefs about second language learning: A longitudinal study. System, 29(2), 177-195. https://10.1016/S0346-251X(01)00010-0.
  • Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: CUP.
  • Richards, J. C. (2011). Exploring teacher competence in language teaching. The Language Teacher. 35. 3. https://doi.org/10.37546/JALTTLT35.4-2
  • Saville-Troike, M. (2012). Introducing second language acquisition. Cambridge University Press.
  • VanPatten, B., Benati, A.G. (2015). Key terms in second language acquisition. London: Bloomsbury Publishing.

Awareness of Second Language Acquisition of Teaching Turkish as a Foreign Language Certificate Program Participants

Yıl 2024, , 1 - 28, 06.05.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1454255

Öz

Öğrenicilerin dili nasıl işlemledikleri, onu nasıl alındıya dönüştürdükleri, yeni bir dil dizgesinin nasıl geliştiği ve iletişim kurmak için bilgiye nasıl eriştikleri gibi sorularla dil öğretiminin temelini oluşturan ikinci dil edinimine hiçbir öğreticiler için yabancı dil olarak Türkçe sertifika programı içeriğinde yer verilmemektedir. Oysaki ikinci dil edinimi araştırmaları, öğreticilerin kendileri ve öğrencileri için uygun beklentileri belirlemelerine yardımcı olacak önemli bir bilgi kaynağıdır (Lightbown, 2000). Bu çerçevede bu araştırmanın amacı, öğreticiler için yabancılara Türkçe sertifika programına katılmış olan öğretici adaylarının ikinci dil edinimine ilişkin farkındalıklarının test edilmesidir. Bu amaç doğrultusunda Lightbown & Spada (2006; 2021) tarafından hazırlanmış dil öğrenimi ve öğretimi hakkındaki popüler görüşlerden oluşan etkinlikten uyarlanan sormaca gönüllülük esasına dayalı olarak çevrimiçi uygulanmıştır. Çalışmanın bulguları bir bütün olarak değerlendirildiğinde katılımcıların ikinci dil edinimiyle ilgili birçok konuda bilgi sahibi olmadıkları tespit edilmiştir. Sonuç olarak sertifika programlarının öğreticilerin alan bilgisi, pedagoji bilgisi, pedagojik alan bilgisini geliştirmeye yönelik olarak tekrar düzenlenmesi gerektiği ve alan bilgisi içeriğinde ikinci dil edinimi dersinin bulunması gerektiği önerilmektedir.

Kaynakça

  • Demir, T. (2023). Bir ihtisas alanı olarak yabancılara Türkçe öğretimi ve sertifika programları. International Journal of Eurasian Education and Culture, 8(20), 481-508. http://dx.doi.org/10.35826/ijoecc.647
  • Durmuş, M. (2019). Dil öğretiminde öğretici yeterlilikleri ve pedagojik muhakeme becerisi. Ankara: Grafiker Yayınları. Ellis, R. (1997). SLA and language pedagogy: An educational perspective. SSLA, 19, 69–92. https://www.jstor.org/stable/44488668
  • Gass, S. M., Selinker, L. (2008). Second language acquisition An introductory course. New York: Routledge.
  • Krashen, S. D. (1983). Second language acquisition theory and the preparation of teachers: Towards a rationale. In J. E. Alatis, H. H. Stern, & P. Strevens (Eds.), Georgetown university round table in languages and linguistics (255–264). Washington DC: Georgetown University Press.
  • Lightbown, P. (2000) 'Anniversary article: Classroom SLA research and second language teaching.' Applied Linguistics, 21, 431-62. https://doi.org/10.1093/applin/21.4.431
  • Lightbown, P. (2003) SLA research in the classroom/SLA research for the classroom, Language Learning Journal, 28:1, 4-13. https://doi.org/10.1080/09571730385200151
  • Lightbown, P., Spada, N. (2006). How languages are learned (3th ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • Lightbown, P., Spada, N. (2021). How languages are learned (5th ed.). Oxford: Oxford University Press.
  • MacDonald, M., Badger, R., & White, G. (2001). Changing values: What use are theories of language learning and teaching? Teaching and Teacher Education, 17(8), 949-963. http://dx.doi.org/10.1016/S0742-051X(01)00042-7
  • Mercan, Ö., Göktaş, B. (2023). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi sertifika programları ile CELTA’nın karşılaştırılması: Bir program önerisi. Cumhuriyet International Journal of Education, 12(3): 715-731. https://doi.org/10.30703/cije.1258699
  • Ortega, L. (2009). Understanding second language acquisition. New York: Routledge.
  • Peacock, M. (2001). Pre-service ESL teachers’ beliefs about second language learning: A longitudinal study. System, 29(2), 177-195. https://10.1016/S0346-251X(01)00010-0.
  • Richards, J. C., & Lockhart, C. (1994). Reflective teaching in second language classrooms. Cambridge: CUP.
  • Richards, J. C. (2011). Exploring teacher competence in language teaching. The Language Teacher. 35. 3. https://doi.org/10.37546/JALTTLT35.4-2
  • Saville-Troike, M. (2012). Introducing second language acquisition. Cambridge University Press.
  • VanPatten, B., Benati, A.G. (2015). Key terms in second language acquisition. London: Bloomsbury Publishing.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ata Atak 0000-0002-0897-8287

Erken Görünüm Tarihi 1 Mayıs 2024
Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 17 Mart 2024
Kabul Tarihi 3 Nisan 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Atak, A. (2024). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretimi Sertifika Programı Katılımcılarının İkinci Dil Edinimine İlişkin Farkındalıkları. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 10(1), 1-28. https://doi.org/10.31464/jlere.1454255

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research