Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

7. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması: Anti-masal Oluşturma

Yıl 2024, , 448 - 479, 29.10.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1538645

Öz

Yaratıcı yazma becerisi yaratıcı düşünme becerisi edinmiş olmanın yanı sıra bu yaratıcılığı yazıya dökebilmeyi de gerektiren üst düzey bir beceridir. Bu bakımdan da 21. yüzyılda bireylerin sahip olmaları gereken en önemli becerilerden biri olarak görülmektedir. Bu araştırma ile 7. sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin geliştirilmesi amaçlanmıştır. Bu amaca ulaşmada yaratıcı yazma etkinlikleri ile anti masalların oluşturulduğu nitel araştırma yöntemlerinden biri olan eylem araştırması kullanılmıştır. Araştırma eylem planı çerçevesinde ilerlemiştir ve öğrencilerin anti-masal oluşturmaları sağlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubu amaçlı örnekleme yöntemlerinden kolay ulaşılabilir örnekleme yöntemiyle oluşturulmuştur. Çalışma, 2020-2021 eğitim-öğretim yılı birinci döneminde yedinci sınıfta öğrenim gören beş öğrenci ile yürütülmüştür. Veriler “Yaratıcı Yazma Becerilerini Değerlendirme Formu” ve görüşme yöntemi ile toplanmıştır. Araştırma verilerinden hareketle öğrencilerin anti masalları ilgi çekici buldukları ve bu etkinliklerle yaratıcı yazma becerilerinin geliştiği belirlenmiştir.
Anahtar sözcükler: yaratıcı yazma becerisi, anti masal oluşturma, eylem araştırması

Kaynakça

  • Agvan, Ö. ve Asutay, H. (2018). Bir anti-masal örneği olarak cam ayakkabıları reddeden vejetaryen külkedisi. Humanitas, 6(11), 225-237. DOI: 10.20304/humanitas.382350
  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akdal, D. (2011). Metinler arası okuma yaklaşımının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Yazılı ve sözlü anlatım: okuma-dinleme-konuşma-yazma. Ankara: Akçağ Yayınları. Arat, N. (2010). Feminizmin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Arda, F. (2018). “Mavi Sakal”dan “Kanlı Oda”ya: Angela Carter’dan bir feminist yeniden yazma örneği. Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 36, 26-44.
  • Arslan, G. (2020). Rapunzel. İstanbul: Can Yayınları.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Okullarda Türkçe öğretimi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara. Ataman M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 75- 78.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Boratav, P.N. (2000). 100 soruda Türk halk edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, R. (2021). Masallar ve toplumsal cinsiyet, Kültür Araştırmaları Dergisi, 8, 327-333. Elçin, Ş. (2005). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Foster, J. (2005). Yaratıcılık fabrikası. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu zekâ kuramı-yaratıcılık-gelecek için beş akıl. (çev.) Birinci Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Göçen, G. (2021). Yazdıkça yazıyorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gülsoy, M. (2020). Sindirella’nın bilmecesi. İstanbul: Can Yayınları.
  • Hükümenoğlu, H. (2020). Pamuk kalpli prens ve yedi cüceler. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kantarcıoğlu, S. (1991). Eğitimde masalın yeri. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(3), 463-475.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kırmızı, F. S. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 83-115.
  • Köse, H. (2015). Skolastik fantazya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • Malafantis, K., Ntoulia, A. (2011). Rewriting fairy tales: new challenge in creativity in the classroom. Exstravio. Revista Electronica de Literatura Comparada, 6, 1-8.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 132, 58-59.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Moran, B. (2014). Edebîyat kuramları ve eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McNiff, J. (2002). Action research for professional development: concise advice for new action researchers (third edition). Jean Mcniff. https://www.jeanmcniff.com/ar-booklet.asp
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları birleştirme yoluyla ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz- okulda/işyerinde/evde kullanılabilecek yaratıcı yazı etkinlikleri ve kurumsal temelleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özdemir, E. ve Binyazar, A. (2006). Yazma öğretimi/Yazma sanatı. İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pawliczak, J. (2015). Creative writing as a best way to improve writing skills of students. Sino- US English Teaching, 12 (5), 347-352.
  • Robinson, K. (2001). Out of our minds learning to be creative. UK, by Capstone.
  • Sekmen, M. (2017). Masallar ve ‘Anlat İstanbul’ filminin toplumsal cinsiyet eleştirisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 827-845.
  • Sezer, M. Ö. (2010). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sezer, M. Ö. (2015). Simurg'un kanatlarını takmak mı? Sarayın merdivenlerine camdan ayakkabılar bırakmak mı? H. Köse (Edt.), Skolastik fantazya (ss. 53-67). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Taş, G. (2016). Feminizm üzerine genel bir değerlendirme: kavramsal analizi, tarihsel süreçleri ve dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 163-175.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (1993). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (Binbir Gece Masalları Örneği). SDÜ Fen Edebîyat Fakültesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 299-306.
  • Zuber-Skerritt, O. (2001). Action learning and action research: Paradigm, praxis and programs. Effective Change Management through Action Research and Action Learning: Concepts, Perspectives, Processes and Applications, 1-20. https://www.ufs.ac.za/docs/librariesprovider43/service-learning-documents/articles- documents/art_zuber_skerrit_2001-333-eng.pdf?sfvrsn=aa1bf021_0

An Action Research on Improving 7th Grade Students' Creative Writing Skills: Creating an Anti-Tale

Yıl 2024, , 448 - 479, 29.10.2024
https://doi.org/10.31464/jlere.1538645

Öz

Creative writing skill is a high-level skill that requires not only acquiring creative thinking skills but also being able to put this creativity into writing. In this respect, it is seen as one of the most important skills that individuals should have in the 21st century. This study aims to improve the creative writing skills of 7th grade students. In order to achieve this goal, action research, one of the qualitative research methods in which creative writing activities and anti tales were created, was used. The research progressed within the framework of the action plan and students were enabled to create anti-stories. The study group of the research was formed by easily accessible sampling method, one of the purposeful sampling methods. The study was conducted with five seventh grade students in the first semester of the 2020-2021 academic year. Data were collected using the “Creative Writing Skills Assessment Form” and interview method. Based on the research data, it was determined that the students found the anti tales interesting and that their creative writing skills improved with these activities.
key words: creative writing skills, creating an anti fairy tale, action research

Etik Beyan

Bu çalışma Prof. Dr. Derya YILDIZ danışmanlığında yürütülen "7. SINIF ÖĞRENCİLERİNİN YARATICI YAZMA BECERİLERİNİN GELİŞTİRİLMESİNE YÖNELİK BİR EYLEM ARAŞTIRMASI: ANTİ-MASAL OLUŞTURMA" isimli çalışmadan üretilmiştir.

Kaynakça

  • Agvan, Ö. ve Asutay, H. (2018). Bir anti-masal örneği olarak cam ayakkabıları reddeden vejetaryen külkedisi. Humanitas, 6(11), 225-237. DOI: 10.20304/humanitas.382350
  • Ak, E. (2011). Yaratıcı yazma tekniklerinin ilköğretim 5.sınıf öğrencilerinin Türkçe dersindeki yazılı anlatım becerileri üzerindeki etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Dokuz Eylül Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İzmir.
  • Akdal, D. (2011). Metinler arası okuma yaklaşımının ilköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Ahi Evran Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir.
  • Aktaş, Ş. ve Gündüz, O. (2011). Yazılı ve sözlü anlatım: okuma-dinleme-konuşma-yazma. Ankara: Akçağ Yayınları. Arat, N. (2010). Feminizmin ABC’si. İstanbul: Say Yayınları.
  • Arda, F. (2018). “Mavi Sakal”dan “Kanlı Oda”ya: Angela Carter’dan bir feminist yeniden yazma örneği. Kültür ve Siyasette Feminist Yaklaşımlar, 36, 26-44.
  • Arslan, G. (2020). Rapunzel. İstanbul: Can Yayınları.
  • Aşılıoğlu, B. (1993). Okullarda Türkçe öğretimi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara. Ataman M. (2006). Yaratıcı drama sürecinde yaratıcı yazma. Yaratıcı Drama Dergisi, 1, 75- 78.
  • Beydemir, A. (2010). İlköğretim 5. sınıf Türkçe dersinde yaratıcı yazma yaklaşımının yazmaya yönelik tutumlara, yaratıcı yazma ve yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Boratav, P.N. (2000). 100 soruda Türk halk edebiyatı. İstanbul: Gerçek Yayıncılık.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö. E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2019). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, R. (2021). Masallar ve toplumsal cinsiyet, Kültür Araştırmaları Dergisi, 8, 327-333. Elçin, Ş. (2005). Halk edebiyatına giriş. Ankara: Akçağ Yayınları.
  • Foster, J. (2005). Yaratıcılık fabrikası. İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Gardner, H. (2009). Çoklu zekâ kuramı-yaratıcılık-gelecek için beş akıl. (çev.) Birinci Uluslararası Yaşayan Kuramcılar Konferansı. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi.
  • Göçen, G. (2021). Yazdıkça yazıyorum. Ankara: Pegem Akademi.
  • Güleryüz, H. (2006). Yaratıcı çocuk edebiyatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Gülsoy, M. (2020). Sindirella’nın bilmecesi. İstanbul: Can Yayınları.
  • Hükümenoğlu, H. (2020). Pamuk kalpli prens ve yedi cüceler. İstanbul: Can Yayınları.
  • Kantarcıoğlu, S. (1991). Eğitimde masalın yeri. İstanbul: MEB Yayınları.
  • Karatay, H. (2007). Dil edinimi ve değer öğretimi sürecinde masalın önemi ve işlevi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi. 5(3), 463-475.
  • Kasap, D. (2019). Yaratıcı okuma-yaratıcı yazma çalışmalarının yaratıcı okuma, okuduğunu anlama, yazma ve yaratıcı yazma erişisine etkisi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Pamukkale Üniversitesi, Denizli.
  • Kırmızı, F. S. (2015). Yaratıcı drama ve yaratıcı yazma uygulamalarının yaratıcı yazma başarısına etkisi. Eğitim ve Bilim, 40(181), 83-115.
  • Köse, H. (2015). Skolastik fantazya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Kuzu, A. (2009). Öğretmen yetiştirme ve mesleki gelişimde eylem araştırması. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2(6), 425-433.
  • Malafantis, K., Ntoulia, A. (2011). Rewriting fairy tales: new challenge in creativity in the classroom. Exstravio. Revista Electronica de Literatura Comparada, 6, 1-8.
  • Maltepe, S. (2006). Türkçe öğretiminde yazılı anlatım uygulamaları için bir seçenek: Yaratıcı yazma yaklaşımı. Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 132, 58-59.
  • Maltepe, S. (2006). Yaratıcı yazma yaklaşımı açısından Türkçe derslerindeki yazma süreçlerinin ve ürünlerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Moran, B. (2014). Edebîyat kuramları ve eleştiri. İstanbul: İletişim Yayınları.
  • McNiff, J. (2002). Action research for professional development: concise advice for new action researchers (third edition). Jean Mcniff. https://www.jeanmcniff.com/ar-booklet.asp
  • Oğuz, S. G. (2017). Masalları birleştirme yoluyla ortaokul öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin incelenmesi. [Yayımlanmamış yüksek lisans tezi]. İnönü Üniversitesi, Malatya.
  • Oral, G. (2003). Yine yazı yazıyoruz- okulda/işyerinde/evde kullanılabilecek yaratıcı yazı etkinlikleri ve kurumsal temelleri. Ankara: Pegem Yayıncılık.
  • Özdemir, E. ve Binyazar, A. (2006). Yazma öğretimi/Yazma sanatı. İstanbul: Papirüs Yayınları.
  • Öztürk, E. (2007). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin yaratıcı yazma becerilerinin değerlendirilmesi. [Yayımlanmamış doktora tezi]. Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Pawliczak, J. (2015). Creative writing as a best way to improve writing skills of students. Sino- US English Teaching, 12 (5), 347-352.
  • Robinson, K. (2001). Out of our minds learning to be creative. UK, by Capstone.
  • Sekmen, M. (2017). Masallar ve ‘Anlat İstanbul’ filminin toplumsal cinsiyet eleştirisi. Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21(3), 827-845.
  • Sezer, M. Ö. (2010). Masallar ve toplumsal cinsiyet. İstanbul: Evrensel Basım Yayın.
  • Sezer, M. Ö. (2015). Simurg'un kanatlarını takmak mı? Sarayın merdivenlerine camdan ayakkabılar bırakmak mı? H. Köse (Edt.), Skolastik fantazya (ss. 53-67). İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
  • Taş, G. (2016). Feminizm üzerine genel bir değerlendirme: kavramsal analizi, tarihsel süreçleri ve dönüşümleri. Akademik Hassasiyetler, 163-175.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, R. (1993). Yaratıcılık ve yenilik. İstanbul: Sistem Yayınları.
  • Yılmaz, A. (2012). Çocuk eğitiminde masalın yeri (Binbir Gece Masalları Örneği). SDÜ Fen Edebîyat Fakültesi, Sosyal Bilimler Dergisi, 25, 299-306.
  • Zuber-Skerritt, O. (2001). Action learning and action research: Paradigm, praxis and programs. Effective Change Management through Action Research and Action Learning: Concepts, Perspectives, Processes and Applications, 1-20. https://www.ufs.ac.za/docs/librariesprovider43/service-learning-documents/articles- documents/art_zuber_skerrit_2001-333-eng.pdf?sfvrsn=aa1bf021_0
Toplam 42 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Türkçe Eğitimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Naciye Kara 0000-0002-2695-2734

Derya Yıldız 0000-0002-1981-072X

Erken Görünüm Tarihi 29 Ekim 2024
Yayımlanma Tarihi 29 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 26 Ağustos 2024
Kabul Tarihi 24 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Kara, N., & Yıldız, D. (2024). 7. Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcı Yazma Becerilerinin Geliştirilmesine Yönelik Bir Eylem Araştırması: Anti-masal Oluşturma. Dil Eğitimi Ve Araştırmaları Dergisi, 10(2), 448-479. https://doi.org/10.31464/jlere.1538645

________________________________________________

Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi

https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere

ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research