Dil öğretimi, öğreniciyi dil becerileri açısından yetkin kılmayı amaçlar. Bu yetkinlik, 21. yüzyıl becerileri doğrultusunda hazırlanmış öğretim programlarıyla mümkündür. Söz konusu beceri ve hedeflere sağlıklı biçimde ulaşmak için öğretim programlarındaki kazanımların yapısı önemlidir. Bu yapılara yönelik ilkeler ortaya koyan taksonomik yaklaşımlardan biri de yenilenmiş Bloom taksonomisidir. Yenilenmiş Bloom taksonomisi, kazanımları ad ve fiil merkezli yapılandırarak alt basamaktan üst basamağa doğru (hatırlama, anlama, uygulama, çözümleme, değerlendirme, yaratma) bilişsel olarak sınıflandırmaktadır. Araştırmanın amacı güncel Türkçe öğretim programlarındaki kazanım fiillerini bilişsel stratejiler açısından değerlendirmektir. Araştırma nitel bir durum çalışması olarak planlanmıştır. Araştırmanın inceleme nesnesini Türkiye Maarif Vakfı 2019 Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı ile 2018 Türkçe ve Türk Kültürü Dersi Öğretim Programı (MEB) oluşturmaktadır. Araştırmanın sonucunda üst düzey bilişsel becerileri (çözümleme, değerlendirme, yaratma) içeren kazanımlara programlarda az yer verildiği belirlenmiştir. Ayrıca incelenen programlardaki kazanımların -üst düzey bilişsel stratejilere az yer verilmesi nedeniyle- CEFR’in (2018) işaret ettiği eylem odaklı yaklaşıma uygun olmadığı saptanmıştır.
Türkiye Maarif Vakfı Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğretim Programı Türkçe ve Türk Kültürü Programı Yenilenmiş Bloom Taksonomisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Nisan 2020 |
Gönderilme Tarihi | 28 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research