A causal relation is considered as the most important element which provides coherence in both written and oral texts, and in complex sentences which are constructed by the use of particular converbs may have a closer subjective relation –to what extend the speaker/writer involves himself/herself to the causal relation- than other converbs which also have causal implications. In this study, three Turkish converbs, –IncA, - DIĞI için and –DIĞINA göre, which can convey volitional causal relations are taken into consideration in terms of the subjectivity levels observed in the complex sentences. Nearly 600 complex sentences –obtained from WebCorp- are analyzed with regards to the propositional content of the main clause, the type of causal relationship, the type of conceptualizer and the linguistic realization of the conceptualizer. Frequency distributions of these converbs highlight that the converbs can be scaled according to the subjectivity level of the complex sentences that they are used in.
Keywords: converb, causal relation, subjectivity, complex sentenceNeden ilişkileri, hem yazılı hem de sözlü metinlerde bağdaşıklığı sağlayan en önemli unsur olarak düşünülmektedir. Kimi ulaç eklerinin kullanımıyla kurulan karmaşık tümcelerde, benzer nedensel sezdirimleri olan diğer ulaç eklerine göre daha yakın bir öznel ilişki – konuşucu/yazar kendi öznel görüşünü kurulan nedensel ilişkinin içine ne kadar koyuyor- olduğu görülebilir. Bu çalışmada, istemli nedensel ilişkiler kuran üç Türkçe ulaç eki, –IncA, - DIĞI için and –DIĞINA göre, karmaşık tümcelerde görülen öznellik düzeylerine göre inceleme kapsamına alınmaktadır. WebCorp veri tabanından taranan yaklaşık 600 karmaşık tümce, temel tümceciğin önermesel içeriği, aktarılan nedensel ilişkinin türü, tümcedeki kavramsallaştırıcının türü ve kavramsallaştırıcının dilbilgisel gerçekleşmesi bakımlarından çözümlenmektedir. Sözü edilen ulaç eklerinin sıklık dağılımları, bu ulaç eklerinin, içinde kullanıldıkları karmaşık tümcelerin öznellik düzeylerine göre belirli bir sıradüzene sokulabileceğini göstermektedir
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 6 Mayıs 2015 |
Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research