BibTex RIS Kaynak Göster

-

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 98 - 123, 06.05.2015

Öz

It was often recommended to observe "child-appropriateness" as a basic principle while determining the nature of the texts to be used in Turkish textbooks. However, it could be stated that the scope of the “child-appropriateness” principle is not described in concrete terms in the literature. The concept of “child-appropriateness” indicates responding to the learning needs of the child, depending on age and level, in an appropriate way through quality stimuli. This study was carried out to determine the basic concepts on which the principle of “child-appropriateness” is based upon, as well as determining the principles to be observed in the selection of texts for Turkish textbooks. In this respect, the principle of “child-appropriateness” was systematized through three variables namely, "textuality criteria", "teachinglearning principles" and "children's reality". As a result of this study, it was suggested that the main features of texts to be selected for use in Turkish textbooks could be determined through the systematization mentioned above by taking the developmental characteristics of students into consideration starting from the first grade up to the eighth grade, under the guidance of “the textuality criteria” and “the teaching-learning principles”

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Akar, C. ve Z. Batur (2007). Yeni ilköğretim programına göre hazırlanan ilköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (s.219-221). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2008). Ders kitaplarındaki metin yapıları ve öğretim açısından analizleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri 02-04 Mayıs içinde (s.712-717). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Anderson, N. A. (2013). Elementary children’s literature-infancy through age 13. USA: Pearson.
  • Aşıcı, M. (1997). Türkçe öğretiminde metin ve metin incelenmesi. Türkçe ve Edebiyat Öğretimi Sempozyumu Türkçe –Edebiyat Eğitiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar- Bildirileri 3 Mayıs 1997 içinde (s. 72-80). İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları, 3.
  • Aslan, C. (2006). Türkçe ders kitaplarında ‘Türkçe olmayan sözcükler’in kullanımı üzerine bir inceleme. AÜ TÖMER Dil Dergisi, 133, 7-19.
  • Aslan, C. (2007a). Türkçe ders kitaplarında metin sonu sorularının incelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 5-7 Eylül içinde. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Aslan, C. (2007b). Yazınsal nitelikli çocuk kitaplarının çocuğun okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 15-29.
  • Aslan, C. (2010). Düşünme becerilerini geliştirici dil ve edebiyat öğretimi ortamları-Bir eğitim durumu örneği-. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(24), 127- 152.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, 29-32.
  • Baş, B. (2003). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin türleri üzerine bir inceleme. Türklük http://www.tubar.com.tr/TUBAR%20DOSYA/pdf/2003BAHAR/20bayram%20bas.257 .pdf adresinden 12 Aralık 2014 tarihinde erişilmiştir. 2003. Web site:
  • Bee, H. & D. Boyd (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev.: Okhan Gündüz) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Berk, L. E. (2006). Child development. Boston: Pearson Education.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Eğitim psikolojisi (9. Baskı). Ankara: Yargıcı Matbaa.
  • Canlı, S. (2014). Türkçe ders kitaplarına seçilecek metinlerin niteliği üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.) içinde, Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 337-371). Ankara: PegemA Akademi Yayınları.
  • Çakır, P. (2009). 6., 7., 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin ‘çocuğa görelikler’ açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Çeçen, M. A. (2009). Yedinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler üzerine tutarlılık bakımından bir inceleme. XXII. Ulusal Dilbilim Kurultayı Bildirileri, 8-9 Mayıs, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Çeçen, M. A. ve Ö. Çiftçi (2007). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 39-49.
  • Çelik, T. ve S. Demirgüneş, M. Baştuğ (2014). Metin oluşturma ve değerlendirme çalışmalarına yönelik “okur dostu” metin değerlendirme rubriği geliştirme çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 65-82.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik ilkelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çiftçi, Ö., M. A. Çeçen, ve D. Melanlıoğlu (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219.
  • Coşkun, E. ve S. Taş (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 59-74.
  • Cüceloglu, D. (1997). İçimizdeki Çocuk. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • De Beaugrande R. A. & W. U. Dressler (1983). Introduction to Text Linguistics. New York: Longman.
  • Demir, M. ve S. Girmen (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türkçe Öğretimi Kongresi Kitabı, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Bahçeşehir Üniversitesi işbirliği ile Türkçe Öğretimi Kongresi 18-19-20 Mayıs, 2008 içinde (s. 225-230). İstanbul: MEB Devlet Kitapları Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü.
  • Demirel, Ö. (1998). Türkçe ders kitaplarının incelenmesi. Türkçe Öğretimi. S. Topbaş (Ed.) içinde, Türkçe öğretimi (ss. 147-155). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş çocuk yazını- yazın eğitimine atılan ilk adım-. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Okuma öğretimi hedefleri bağlamında Türkçe ders kitaplarındaki çocuk edebiyatı ürünleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 43-55.
  • Dilidüzgün, S. (2012). Edebiyat öğretimi ve okur yetiştirme sorunu. 5. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı Bildirileri 05-06 Temmuz 2012 içinde (ss.1-9). Mersin: Mersin Üniversitesi ve TÜBİTAK Yayını.
  • Dilidüzgün, Ş. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımla hazırlanan ilköğretim Türkçe öğretim programı ve ders kitaplarında metin- odaklı görevlerin yeri. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Web sitesi: www.oc. eab.org.tr/egtconf/pdfkitap adresinden 20 Haziran 2010 tarihinde erişilmiştir.
  • Dilidüzgün, Ş. (2010). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi –uygulamalı bir yaklaşım. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe metin çalışmalarında metin türü farkındalığı. G. L. Uzun ve Ü. Bozkurt (Eds.) içinde, Theoretical and Applied Researches on Turkish Language Teaching/Türkçenin Eğitimi Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Araştırmalar (ss. 459-474). Essen: Die Blaue Eule.
  • Dreher, M. J. & H. Singer (1989). Friendly texts and friendly teachers. Theory Into Practice Special Issue: Learning Through Text, 28 (2), 98-104.
  • Durmuşçelebi, M. (2007). Türkiye ve Almanya’da İlköğretimde Anadili Öğretimi -Eğitim Programları ve Ders Kitapları Açısından Bir Karşılaştırma-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Epçapan, C. ve V. Okçu (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirileri 27-28 Mart 2008 içinde (ss. 239-249). Gazimağusa, KKTC: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
  • Eren, K. S. (1994). İlköğretim okullarında okutulan Türkçe ders kitaplarının program amaçlarına ulaşabilirlik düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Evren, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki edebî metinlerin çocuk edebiyatı ölçütlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Galda, L. & E. B. Cullinan (2006). Literature and the child. USA: WADSWORTH Thomson Learning.
  • Gander, M. J. & H. W. Gardiner (Yay. Haz. B. Onur). (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev.: Ali Dönmez, Nermin Çelen ve Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Glazer, J. I. (1997). Introduction to children’s literature. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Glazer, J. I. (2000). Literature for young children. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Gün, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi okuma metinlerinde karşılaşılan sorunlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 4, 1-21.
  • Günay, D. (2007). Metin bilgisi. (3. Baskı) İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Hayran, Z. (2011). İlköğretim 5. sınıf Türkçe derslerinde metin türlerinin okuma becerisine etkisi. III. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı Bildirileri içinde (ss. 199-210). Dokuz Eylül Üniversitesi DEDAM, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Hearne, B. & D. Stevenson (1999). Choosing books for children. USA: University of Illinois Press.
  • Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (2008). Çağdaş çocuk ve gençlik yazınının Türkiye’deki işlevi, gelişimi ve konumu. Çağdaş Türk Yazını içinde (ss. 171-192). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • İşeri, K. (2002). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilköğretim programına uygunluğunun incelenmesi: Göstergebilimsel bir betimleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Drgisi, 136, 58-74.
  • İşeri, K. (2008). Türkçe ders kitaplarında (6. sınıf) yer alan metinlerin türlerini temsil yeterliliği. XX. Ulusal Dilbilim Kurultayı, Bildirileri 10-11 Mayıs 2007 içinde (ss. 242-250). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Karababa, C. (2007). Ders kitaplarındaki metinlerin çocuğa göreliği. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı SempozyumuBildirileri. (Hazırlayan: Sedat Sever). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. ve F. Oğuzkan S. Sever (2000). Türkçe öğretimi -Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kaya, Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin türsel/yazınsal niteliği”, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 83-90).Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Keçik, İ. ve L. Uzun-Subaşı (2004). Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Keklik, S. (2009). 1-8. sınıf Türkçe dersi ders kitaplarının metin türleri ve özellikleri açısından incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Web sitesi: www.oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap adresinden 20 Kasım 2014 tarinde erişilmiştir.
  • Kiefer, B. & C. Tyson (2009). Charlotte Huck’s children’s literature: A brief guide. New York: McGraw-Hill.
  • Kıran, Z. ve A. (Eziler) Kıran (2010). Dilbilime giriş. (3. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirilmesi. http://www.insanbilimleri.com adresinden 20.08.2009 tarihinde erişilmiştir. İnsan Bilimleri Dergisi. Web sitesi:
  • Küçük, E. E. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıflarda okutulan Türkçe kitaplarındaki düz yazı metinlerinin çocuğa görelik ilkesine ve metinlerin içerdiği eğitsel iletilere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • MEB TTKB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • Neydim, N. (2003). Çocuk edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Norton, D. E. & S. E. Norton (2007). Through the eyes of A child-An introduction to children’s literature-. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk edebiyatı. (9. Baskı), Ankara: Anı Yayınları.
  • Okur, A. (2010). Türkçe ders kitaplarında metinlerin türsel özellikleri. H. Ülper (Ed.) içinde, Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri (ss. 115-139). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Onan, B. ve A. M. Arısoy (2013). Türkçe öğretiminde epistemolojik bir yaklaşım. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 77-91.
  • Onan, B. ve N. Tokdemir (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında uzak bağdaştırma kullanımı üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 29-44.
  • Onur, B. (2006). Gelişim psikolojisi- yetişkinlik- yaşlılık- ölüm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özbay, M. (2002). İlköğretim okulları Türkçe ders kitaplarındaki anlama sorularının öğrencilerin düşünme becerilerine katkısı. TDK: Türk Dili Dergisi, Eylül, (609).
  • Özbay, M. (2003). Türkçe öğretmeninde hedef - Araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 63.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Özbay, M. (2010). Türkçe öğretiminde hedef-araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde incelenmesi. Türkçe Öğretimi Yazıları içinde (ss. 107-119). Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. ve M. A. Çeçen (2012). Türkçe ders kitaplarında (6-8. Sınıflar) yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 67-76.
  • Özdemir, E. (1990). Anadili öğretimi, yabancı dille öğretim. Çağdaş Türk Dili, İstanbul: Ağustos – Eylül Özel Sayısı.
  • Özoğlu, S. Ç. (2007). Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Öztürk, O. (2004). Sorma –bilme dürtüsü ve girişim duygusu nasıl yok ediliyor? Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Forumu, Sıra No: 11
  • Pehlivan, A. (2003a). Türkçe ders kitabı seçme ve değerlendirme. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Pehlivan, A. (2003b). Türkçe ders kitaplarında sözcük dağarcığını geliştirme sorunu ve çözüm yolları. Dil Dergisi, 122, 84-91.
  • Polat, T. (1991). Ortaokullarda Türkçe: Türkçe dersleri I. Türkiye’nin ders kitapları, ortaöğretim kitaplarına eleştirel bir bakış. Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları 5, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Rudman, M. K. (1995). Children’s literature-An issues approach-. USA: Longman Publishers.
  • Russel, D. L. (2009). Literature for children-A short introduction-. Boston/USA: Pearson Education.
  • San Bayhan, P. ve İ. Artan. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Sanlı, H. (2006). İlköğretim 6. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin bilişsel beceri ve duyuşsal özellikleri kazandırma açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5).
  • Senemoğlu, N. (1998). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Anakara: Özsen Matbaası.
  • Sever, S. (2006). Çocukla yazınsal iletişim. Çocuk ve İlkgençlik Edebiyatı Kurultayı Bildirileri içinde (ss. 21-35). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayını.
  • Sever, S. (2007). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır? II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 41-56). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sever, S. (2008a). Eğitimde ve bilimde Türkçe eğitimi. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı Bildirileri içinde (435-471). Malatya: İnönü Üniversitesi Matbaası.
  • Sever, S. (2008b). Türkiye'deki bilimsel, sanatsal nitelikli çocuk edebiyatı etkinliklerine ilişkin genel bir değerlendirme. Çocuk ve Okuma Kültürü Sempozyumu 24-25 Mayıs 2008 Bildirileri içinde (ss. 15-27). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Sever, S. (2010). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sinan, A. T. ve S. Demir (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki anlatısal metinlerin yapı özellikleri ve programa uygunluğu. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 1149- 1167.
  • Smith, P. K. & H. Cowie, M. Blades (2005). Understanding children’s development. UK: Blackwell Publishing.
  • Solak, M. ve D. Yaylı, (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarının türler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 444-453.
  • Taşıgüzel, S. (2004). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında öğretici nitelikteki metinlerdeki eşdizimsel örüntülemelerin görünümü. Dil Dergisi, 125, 72-87
  • Topçuoğlu, F. ve Yeğen, Ü. (2013) Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araç- gereçlerini kullanma durumları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 1351-1365.
  • Turan, M. (2007). Eğitim-öğretim ilkeleri ve öğretim stratejileri. A. S. Saraçoğlu ve H. H. Bahar (Eds.) içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (ss. 100-135). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Ülper, H ve Karagül, S. (2010). Özetleme becerisinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler: Ders kitapları temelinde bir araştırma. III. Uluslararası Türkçe Eğitimi Kurultayı Bildirileri 1-3 Temmuz 2010 içinde. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, DEDAM,.
  • Ülper, H. (Editör) (2010). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ülper, H. ve K. Yalınkılıç (2010). Son iki Türkçe programına göre hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki metin sonu sorularının nicel ve nitel görünümü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, 449-461.
  • Uz Erşahin, I. (2009). Türkçe ders kitaplarında yer alan çocuk edebiyatı metinlerinin çağdaş çocuk edebiyatı ilkeleri açısından değerlendirilmesi ve eğitsel öneriler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yağmur, K. (2009a). Türkçe ders kitapları dil gelişimini ne oranda desteklemektedir? Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 2, 53-64.
  • Yağmur, K. (2009b). Türkçe ders kitapları üst düzey bilişsel becerilerin gelişimini ne oranda sağlamaktadır? Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 5, 20-34.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim 1. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Bilimleri, http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VI1/myapici.pdf 1(1), 121-130. Erişim:
  • Yazıcı Okuyan, H. (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 135-159.
  • Yıldırım, D. (2011). 6. Sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerin çocukların duyuşsal gelişimlerine uygunluğu. Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalar (Hazırlayanlar: V. Doğan Günay, Özden Fidan, Betül Çetin, Funda Yıldız) Dokuz Eylül Üniversitesi DEDAM, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 165-175.
  • Yörükoğlu, A. (2011). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 87-10.

Türkçe Ders Kitaplarına Seçilecek Metinlerin Belirlenmesinde Çocuğa Görelik İlkesi

Yıl 2015, Cilt: 1 Sayı: 1, 98 - 123, 06.05.2015

Öz

Türkçe ders kitaplarına seçilecek metinlerin niteliği belirlenirken “çocuğa görelik” ilkesinin gözetilmesinin sıklıkla önerildiği görülmektedir. Buna karşılık Türkçe ders kitaplarına metin seçimine ilişkin alanyazında çocuğa görelik ilkesinin kapsamının somut biçimde betimlenmediği gözlenmiştir. Çocuğa görelik kavramı, yaş düzeyine bağlı olarak çocuğun öğrenme gereksinmelerinin uygun ve nitelikli uyaranlarla yanıtlanmasını işaret eder. Bu çalışma, Türkçe ders kitaplarına metin seçiminde “çocuğa görelik” ilkesinin dayandığı temel kavramları ve bu kavramların odağında metinlerde aranacak ilkeleri belirlemek amacıyla gerçekleştirilmiştir. Bu doğrultuda çocuğa görelik ilkesi, “metinsellik ölçütleri”, “öğrenme-öğretme ilkeleri” ve “çocuk gerçekliği” olmak üzere üç değişken üzerinden dizgeleştirilmiştir. Bu çalışmanın sonucunda, sözü edilen dizge ile birinci sınıftan sekizinci sınıfa değin öğrencilerin gelişimsel özellikleri göz önünde bulundurularak, metinsellik ölçütleri ve öğrenme-öğretme ilkeleri kılavuzluğunda Türkçe ders kitaplarına seçilecek metinlerin temel özelliklerinin belirlenebileceği önerisinde bulunulmuştur.

Kaynakça

  • Adıgüzel, A. (2010). İlköğretim okullarında öğretim teknolojilerinin durumu ve sınıf öğretmenlerinin bu teknolojileri kullanma düzeyleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 1-17.
  • Akar, C. ve Z. Batur (2007). Yeni ilköğretim programına göre hazırlanan ilköğretim 4. ve 5. sınıf Türkçe kitaplarına ilişkin öğretmen görüşleri. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri içinde (s.219-221). Eskişehir, Anadolu Üniversitesi.
  • Akyol, H. (2008). Ders kitaplarındaki metin yapıları ve öğretim açısından analizleri. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildirileri 02-04 Mayıs içinde (s.712-717). Çanakkale: Onsekiz Mart Üniversitesi.
  • Anderson, N. A. (2013). Elementary children’s literature-infancy through age 13. USA: Pearson.
  • Aşıcı, M. (1997). Türkçe öğretiminde metin ve metin incelenmesi. Türkçe ve Edebiyat Öğretimi Sempozyumu Türkçe –Edebiyat Eğitiminde Sorunlar, Çözümler, Yeni Yaklaşımlar- Bildirileri 3 Mayıs 1997 içinde (s. 72-80). İstanbul: Eyüboğlu Eğitim Kurumları Yayınları, 3.
  • Aslan, C. (2006). Türkçe ders kitaplarında ‘Türkçe olmayan sözcükler’in kullanımı üzerine bir inceleme. AÜ TÖMER Dil Dergisi, 133, 7-19.
  • Aslan, C. (2007a). Türkçe ders kitaplarında metin sonu sorularının incelenmesi. 16. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildirileri 5-7 Eylül içinde. Tokat: Gaziosmanpaşa Üniversitesi, Eğitim Fakültesi.
  • Aslan, C. (2007b). Yazınsal nitelikli çocuk kitaplarının çocuğun okuduğunu anlama ve yazılı anlatım becerilerine etkisi. Eurasian Journal of Educational Research, 27, 15-29.
  • Aslan, C. (2010). Düşünme becerilerini geliştirici dil ve edebiyat öğretimi ortamları-Bir eğitim durumu örneği-. Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 13(24), 127- 152.
  • Aslan, C. (2013). Duyarlık ve düşünceyi geliştirmede çocuk/gençlik edebiyatı. Çoluk Çocuk Anne Baba Eğitimci Dergisi, 29-32.
  • Baş, B. (2003). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metin türleri üzerine bir inceleme. Türklük http://www.tubar.com.tr/TUBAR%20DOSYA/pdf/2003BAHAR/20bayram%20bas.257 .pdf adresinden 12 Aralık 2014 tarihinde erişilmiştir. 2003. Web site:
  • Bee, H. & D. Boyd (2009). Çocuk gelişim psikolojisi. (Çev.: Okhan Gündüz) İstanbul: Kaknüs Yayınları.
  • Berk, L. E. (2006). Child development. Boston: Pearson Education.
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Eğitim psikolojisi (9. Baskı). Ankara: Yargıcı Matbaa.
  • Canlı, S. (2014). Türkçe ders kitaplarına seçilecek metinlerin niteliği üzerine bir araştırma. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Cansız Aktaş, M. (2014). Nitel veri toplama araçları. M. Metin (Ed.) içinde, Kuramdan uygulamaya eğitimde bilimsel araştırma yöntemleri (ss. 337-371). Ankara: PegemA Akademi Yayınları.
  • Çakır, P. (2009). 6., 7., 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öykülerin ‘çocuğa görelikler’ açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuzmayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Çeçen, M. A. (2009). Yedinci sınıf Türkçe ders kitaplarındaki öyküleyici metinler üzerine tutarlılık bakımından bir inceleme. XXII. Ulusal Dilbilim Kurultayı Bildirileri, 8-9 Mayıs, Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi, Van.
  • Çeçen, M. A. ve Ö. Çiftçi (2007). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 173, 39-49.
  • Çelik, T. ve S. Demirgüneş, M. Baştuğ (2014). Metin oluşturma ve değerlendirme çalışmalarına yönelik “okur dostu” metin değerlendirme rubriği geliştirme çalışması. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 5(14), 65-82.
  • Çer, E. (2014). Edebiyatta çocuk gerçekliği ve çocuğa görelik ilkelerinin incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Çiftçi, Ö., M. A. Çeçen, ve D. Melanlıoğlu (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin okunabilirlik açısından değerlendirilmesi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 6, 206-219.
  • Coşkun, E. ve S. Taş (2008). Ders kitaplarına metin seçimi açısından Türkçe öğretim programlarının değerlendirilmesi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(10), 59-74.
  • Cüceloglu, D. (1997). İçimizdeki Çocuk. İstanbul: Remzi Kitapevi.
  • De Beaugrande R. A. & W. U. Dressler (1983). Introduction to Text Linguistics. New York: Longman.
  • Demir, M. ve S. Girmen (2010). İlköğretim Türkçe Ders Kitaplarının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Türkçe Öğretimi Kongresi Kitabı, MEB Öğretmen Yetiştirme ve Eğitimi Genel Müdürlüğü ve Bahçeşehir Üniversitesi işbirliği ile Türkçe Öğretimi Kongresi 18-19-20 Mayıs, 2008 içinde (s. 225-230). İstanbul: MEB Devlet Kitapları Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüğü.
  • Demirel, Ö. (1998). Türkçe ders kitaplarının incelenmesi. Türkçe Öğretimi. S. Topbaş (Ed.) içinde, Türkçe öğretimi (ss. 147-155). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2003). Çağdaş çocuk yazını- yazın eğitimine atılan ilk adım-. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • Dilidüzgün, S. (2004). Okuma öğretimi hedefleri bağlamında Türkçe ders kitaplarındaki çocuk edebiyatı ürünleri. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 2, 43-55.
  • Dilidüzgün, S. (2012). Edebiyat öğretimi ve okur yetiştirme sorunu. 5. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı Bildirileri 05-06 Temmuz 2012 içinde (ss.1-9). Mersin: Mersin Üniversitesi ve TÜBİTAK Yayını.
  • Dilidüzgün, Ş. (2009). Yapılandırmacı yaklaşımla hazırlanan ilköğretim Türkçe öğretim programı ve ders kitaplarında metin- odaklı görevlerin yeri. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Web sitesi: www.oc. eab.org.tr/egtconf/pdfkitap adresinden 20 Haziran 2010 tarihinde erişilmiştir.
  • Dilidüzgün, Ş. (2010). Metindilbilim ve Türkçe öğretimi –uygulamalı bir yaklaşım. İstanbul: Morpa Yayınları.
  • Dilidüzgün, Ş. (2011). İlköğretim Türkçe metin çalışmalarında metin türü farkındalığı. G. L. Uzun ve Ü. Bozkurt (Eds.) içinde, Theoretical and Applied Researches on Turkish Language Teaching/Türkçenin Eğitimi Öğretiminde Kuramsal ve Uygulamalı Araştırmalar (ss. 459-474). Essen: Die Blaue Eule.
  • Dreher, M. J. & H. Singer (1989). Friendly texts and friendly teachers. Theory Into Practice Special Issue: Learning Through Text, 28 (2), 98-104.
  • Durmuşçelebi, M. (2007). Türkiye ve Almanya’da İlköğretimde Anadili Öğretimi -Eğitim Programları ve Ders Kitapları Açısından Bir Karşılaştırma-. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Epçapan, C. ve V. Okçu (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarının öğretmen görüşleri doğrultusunda değerlendirilmesi. I. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu Bildirileri 27-28 Mart 2008 içinde (ss. 239-249). Gazimağusa, KKTC: Doğu Akdeniz Üniversitesi Yayınları.
  • Eren, K. S. (1994). İlköğretim okullarında okutulan Türkçe ders kitaplarının program amaçlarına ulaşabilirlik düzeyi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Evren, Z. (2008). İlköğretim 6. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki edebî metinlerin çocuk edebiyatı ölçütlerine göre değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Afyon Kocatepe Üniversitesi, Afyon.
  • Galda, L. & E. B. Cullinan (2006). Literature and the child. USA: WADSWORTH Thomson Learning.
  • Gander, M. J. & H. W. Gardiner (Yay. Haz. B. Onur). (2007). Çocuk ve ergen gelişimi. (Çev.: Ali Dönmez, Nermin Çelen ve Bekir Onur). Ankara: İmge Kitabevi.
  • Glazer, J. I. (1997). Introduction to children’s literature. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Glazer, J. I. (2000). Literature for young children. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Göğüş, B. (1978). Orta dereceli okullarımızda Türkçe ve yazın eğitimi. Ankara: Gül Yayınevi.
  • Gün, M. (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe dersi okuma metinlerinde karşılaşılan sorunlar. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 4, 1-21.
  • Günay, D. (2007). Metin bilgisi. (3. Baskı) İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • Hayran, Z. (2011). İlköğretim 5. sınıf Türkçe derslerinde metin türlerinin okuma becerisine etkisi. III. Uluslararası Türkçenin Eğitimi-Öğretimi Kurultayı Bildirileri içinde (ss. 199-210). Dokuz Eylül Üniversitesi DEDAM, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları.
  • Hearne, B. & D. Stevenson (1999). Choosing books for children. USA: University of Illinois Press.
  • Huber, E. (2008). Dilbilime giriş. İstanbul: Multilingual Yayınları.
  • İpşiroğlu, Z. (2008). Çağdaş çocuk ve gençlik yazınının Türkiye’deki işlevi, gelişimi ve konumu. Çağdaş Türk Yazını içinde (ss. 171-192). İstanbul: Toroslu Kitaplığı.
  • İşeri, K. (2002). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilköğretim programına uygunluğunun incelenmesi: Göstergebilimsel bir betimleme. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • İşeri, K. (2007). Altıncı sınıf Türkçe ders kitabının ilköğretim Türkçe programının amaçlarına uygunluğunun değerlendirilmesi. Dil Drgisi, 136, 58-74.
  • İşeri, K. (2008). Türkçe ders kitaplarında (6. sınıf) yer alan metinlerin türlerini temsil yeterliliği. XX. Ulusal Dilbilim Kurultayı, Bildirileri 10-11 Mayıs 2007 içinde (ss. 242-250). Mersin: Mersin Üniversitesi Yayınları.
  • Karababa, C. (2007). Ders kitaplarındaki metinlerin çocuğa göreliği. II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı SempozyumuBildirileri. (Hazırlayan: Sedat Sever). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Karasar, N. (2011). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kavcar, C. ve F. Oğuzkan S. Sever (2000). Türkçe öğretimi -Türkçe ve sınıf öğretmenleri için. Ankara: Engin Yayınevi.
  • Kaya, Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin türsel/yazınsal niteliği”, II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 83-90).Ankara: Ankara Üniversitesi.
  • Keçik, İ. ve L. Uzun-Subaşı (2004). Türkçe sözlü ve yazılı anlatım. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Keklik, S. (2009). 1-8. sınıf Türkçe dersi ders kitaplarının metin türleri ve özellikleri açısından incelenmesi. I. Uluslararası Türkiye Eğitim Araştırmaları Kongresi. Web sitesi: www.oc.eab.org.tr/egtconf/pdfkitap adresinden 20 Kasım 2014 tarinde erişilmiştir.
  • Kiefer, B. & C. Tyson (2009). Charlotte Huck’s children’s literature: A brief guide. New York: McGraw-Hill.
  • Kıran, Z. ve A. (Eziler) Kıran (2010). Dilbilime giriş. (3. Baskı) Ankara: Seçkin Yayınları.
  • Kolaç, E. (2009). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında yer alan metinlerin tür açısından değerlendirilmesi. http://www.insanbilimleri.com adresinden 20.08.2009 tarihinde erişilmiştir. İnsan Bilimleri Dergisi. Web sitesi:
  • Küçük, E. E. (2005). İlköğretim 6., 7. ve 8. sınıflarda okutulan Türkçe kitaplarındaki düz yazı metinlerinin çocuğa görelik ilkesine ve metinlerin içerdiği eğitsel iletilere göre incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • MEB TTKB. (2006). İlköğretim Türkçe dersi (6, 7, 8. Sınıflar) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara.
  • Neydim, N. (2003). Çocuk edebiyatı. İstanbul: Bu Yayınevi.
  • Norton, D. E. & S. E. Norton (2007). Through the eyes of A child-An introduction to children’s literature-. New Jersey: Pearson Merrill Prentice Hall.
  • Oğuzkan, A. F. (2010). Çocuk edebiyatı. (9. Baskı), Ankara: Anı Yayınları.
  • Okur, A. (2010). Türkçe ders kitaplarında metinlerin türsel özellikleri. H. Ülper (Ed.) içinde, Türkçe Ders Kitabı Çözümlemeleri (ss. 115-139). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Onan, B. ve A. M. Arısoy (2013). Türkçe öğretiminde epistemolojik bir yaklaşım. Ana Dili Eğitimi Dergisi, 1(1), 77-91.
  • Onan, B. ve N. Tokdemir (2012). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarında uzak bağdaştırma kullanımı üzerine bir araştırma. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9(18), 29-44.
  • Onur, B. (2006). Gelişim psikolojisi- yetişkinlik- yaşlılık- ölüm. Ankara: İmge Kitabevi.
  • Özbay, M. (2002). İlköğretim okulları Türkçe ders kitaplarındaki anlama sorularının öğrencilerin düşünme becerilerine katkısı. TDK: Türk Dili Dergisi, Eylül, (609).
  • Özbay, M. (2003). Türkçe öğretmeninde hedef - Araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde değerlendirilmesi. Türklük Bilimi Araştırmaları, 13, 63.
  • Özbay, M. (2006). Türkçe özel öğretim yöntemleri I. Ankara: Öncü Basımevi.
  • Özbay, M. (2010). Türkçe öğretiminde hedef-araç ilişkisinin ders kitabı örneğinde incelenmesi. Türkçe Öğretimi Yazıları içinde (ss. 107-119). Ankara: Öncü Kitap.
  • Özbay, M. ve M. A. Çeçen (2012). Türkçe ders kitaplarında (6-8. Sınıflar) yer alan metinlerin tür ve tema açısından incelenmesi. Dil ve Edebiyat Eğitimi Dergisi, 1(1), 67-76.
  • Özdemir, E. (1990). Anadili öğretimi, yabancı dille öğretim. Çağdaş Türk Dili, İstanbul: Ağustos – Eylül Özel Sayısı.
  • Özoğlu, S. Ç. (2007). Eğitimde rehberlik ve psikolojik danışma. Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yayınları.
  • Öztürk, O. (2004). Sorma –bilme dürtüsü ve girişim duygusu nasıl yok ediliyor? Ankara: Türkiye Bilimler Akademisi Forumu, Sıra No: 11
  • Pehlivan, A. (2003a). Türkçe ders kitabı seçme ve değerlendirme. Ankara: Turhan Kitabevi.
  • Pehlivan, A. (2003b). Türkçe ders kitaplarında sözcük dağarcığını geliştirme sorunu ve çözüm yolları. Dil Dergisi, 122, 84-91.
  • Polat, T. (1991). Ortaokullarda Türkçe: Türkçe dersleri I. Türkiye’nin ders kitapları, ortaöğretim kitaplarına eleştirel bir bakış. Çağdaş Yaşamı Destekleme Derneği Yayınları 5, Cem Yayınevi, İstanbul.
  • Rudman, M. K. (1995). Children’s literature-An issues approach-. USA: Longman Publishers.
  • Russel, D. L. (2009). Literature for children-A short introduction-. Boston/USA: Pearson Education.
  • San Bayhan, P. ve İ. Artan. (2004). Çocuk gelişimi ve eğitimi. İstanbul: Morpa Kültür Yayınları.
  • San, İ. (2010). Sanat eğitimi kuramları. Ankara: Ütopya Yayıncılık.
  • Sanlı, H. (2006). İlköğretim 6. ve 8. sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin bilişsel beceri ve duyuşsal özellikleri kazandırma açısından incelenmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Fırat Üniversitesi, Elazığ.
  • Şen, Ü. (2008). Altıncı sınıf Türkçe ders kitaplarındaki metinlerin ilettiği değerler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 1(5).
  • Senemoğlu, N. (1998). Gelişim, öğrenme ve öğretim, kuramdan uygulamaya. Anakara: Özsen Matbaası.
  • Sever, S. (2006). Çocukla yazınsal iletişim. Çocuk ve İlkgençlik Edebiyatı Kurultayı Bildirileri içinde (ss. 21-35). İstanbul: Maltepe Üniversitesi Yayını.
  • Sever, S. (2007). Çocuk edebiyatı öğretimi nasıl olmalıdır? II. Ulusal Çocuk ve Gençlik Edebiyatı Sempozyumu Bildirileri içinde (ss. 41-56). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
  • Sever, S. (2008a). Eğitimde ve bilimde Türkçe eğitimi. Türkiye Cumhuriyetinin Kuruluşunun 100’üncü Yılında Eğitim Kurultayı Bildirileri içinde (435-471). Malatya: İnönü Üniversitesi Matbaası.
  • Sever, S. (2008b). Türkiye'deki bilimsel, sanatsal nitelikli çocuk edebiyatı etkinliklerine ilişkin genel bir değerlendirme. Çocuk ve Okuma Kültürü Sempozyumu 24-25 Mayıs 2008 Bildirileri içinde (ss. 15-27). Ankara: Eğitim Sen Yayınları.
  • Sever, S. (2010). Çocuk ve edebiyat. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sever, S. (2013). Çocuk edebiyatı ve okuma kültürü. İzmir: Tudem Yayınları.
  • Sinan, A. T. ve S. Demir (2011). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarındaki anlatısal metinlerin yapı özellikleri ve programa uygunluğu. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 6(3), 1149- 1167.
  • Smith, P. K. & H. Cowie, M. Blades (2005). Understanding children’s development. UK: Blackwell Publishing.
  • Solak, M. ve D. Yaylı, (2009). İlköğretim ikinci kademe Türkçe ders kitaplarının türler açısından incelenmesi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 2, 444-453.
  • Taşıgüzel, S. (2004). İlköğretim Türkçe ders kitaplarında öğretici nitelikteki metinlerdeki eşdizimsel örüntülemelerin görünümü. Dil Dergisi, 125, 72-87
  • Topçuoğlu, F. ve Yeğen, Ü. (2013) Türkçe öğretmenlerinin okuma yöntem-tekniklerini ve araç- gereçlerini kullanma durumları. Turkish Studies - International Periodical for the Languages, Literature and History of Turkish or Turkic, 8(4), 1351-1365.
  • Turan, M. (2007). Eğitim-öğretim ilkeleri ve öğretim stratejileri. A. S. Saraçoğlu ve H. H. Bahar (Eds.) içinde Öğretim İlke ve Yöntemleri (ss. 100-135). İstanbul: Lisans Yayıncılık.
  • Ülper, H ve Karagül, S. (2010). Özetleme becerisinin kazandırılmasına yönelik etkinlikler: Ders kitapları temelinde bir araştırma. III. Uluslararası Türkçe Eğitimi Kurultayı Bildirileri 1-3 Temmuz 2010 içinde. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi, DEDAM,.
  • Ülper, H. (Editör) (2010). Türkçe ders kitabı çözümlemeleri. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Ülper, H. ve K. Yalınkılıç (2010). Son iki Türkçe programına göre hazırlanan Türkçe ders kitaplarındaki metin sonu sorularının nicel ve nitel görünümü. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 12, 449-461.
  • Uz Erşahin, I. (2009). Türkçe ders kitaplarında yer alan çocuk edebiyatı metinlerinin çağdaş çocuk edebiyatı ilkeleri açısından değerlendirilmesi ve eğitsel öneriler. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Üniversitesi, İstanbul.
  • Yağmur, K. (2009a). Türkçe ders kitapları dil gelişimini ne oranda desteklemektedir? Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 2, 53-64.
  • Yağmur, K. (2009b). Türkçe ders kitapları üst düzey bilişsel becerilerin gelişimini ne oranda sağlamaktadır? Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama, 5, 20-34.
  • Yapıcı, M. (2004). İlköğretim 1. Kademe Ders Kitaplarının Öğrenci Düzeyine Uygunluğu. Bilimleri, http://www.aku.edu.tr/aku/dosyayonetimi/sosyalbilens/dergi/VI1/myapici.pdf 1(1), 121-130. Erişim:
  • Yazıcı Okuyan, H. (2009). Türkçe ve sınıf öğretmenlerinin okuma saatlerinde kullanılan çocuk edebiyatı ürünlerini seçme ölçütleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 135-159.
  • Yıldırım, D. (2011). 6. Sınıf Türkçe ders kitaplarında yer alan öykülerin çocukların duyuşsal gelişimlerine uygunluğu. Türkçe Öğretimi Üzerine Çalışmalar (Hazırlayanlar: V. Doğan Günay, Özden Fidan, Betül Çetin, Funda Yıldız) Dokuz Eylül Üniversitesi DEDAM, İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 165-175.
  • Yörükoğlu, A. (2011). Çocuk ruh sağlığı. İstanbul: Özgür Yayınları.
  • Zorbaz, K. Z. (2007). Türkçe ders kitaplarındaki masalların kelime-cümle uzunlukları ve okunabilirlik düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Eğitimde Kuram ve Uygulama, 3(1), 87-10.
Toplam 111 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Suna Canlı

Yayımlanma Tarihi 6 Mayıs 2015
Gönderilme Tarihi 7 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Canlı, S. (2015). Türkçe Ders Kitaplarına Seçilecek Metinlerin Belirlenmesinde Çocuğa Görelik İlkesi. Journal of Language Education and Research, 1(1), 98-123.