ABSTRACT: Learning a mother tongue (L2) is important for bilingual children who live abroad in order to learn the L1 of that society, improve the effectiveness of their communication with members of a family and increase transmission of cultural values and facilitate personal development. This study deploys a qualitative research methodology. Data were collected from 4 students at 9-12 years old, 4 parents and 3 teachers at the Turkish Community Saturday School, in Nottingham, England. Structured-interviews and observations were used to gather data on learning techniques. The goal is to understand and describe the perceptions of teachers’, students’ and parents’ learning of the mother tongue by bilingual Turkish students between the ages of 9-12. Research findings support that the perceptions of the participants on learning Turkish as mother tongue are critical, as they learn Turkish in order to foster effective communication with their families, by using Turkish effectively and learn Turkish cultural values.
Keywords: bilingualism, mother tongue, learning Turkish, action research, qualitative research
bilingualism mother tongue learning Turkish action research qualitative research
ÖZ: Bir anadili öğrenmek (L2), ailenin
üyeleriyle olan iletişimlerinin etkinliğini arttırmak ve kültürel değerlerin
iletimini arttırmak ve kişilik gelişimini kolaylaştırmak için yurt dışında
yaşayıp, yaşadıkları toplumun dilini (L1) kullanan iki dilli çocuklar için
önemlidir. Bu çalışmada nitel araştırma metodolojisi kullanılmaktadır. Veriler
9-12 yaşlarındaki 4 öğrenciden, 4 veli ve 3 öğretmenden, İngiltere’de
Nottingham şehrinde bulunan Türk Topluluğu Cumartesi okulundan toplanmıştır.
Öğrenme teknikleri hakkında veri toplamak için yapılandırılmış görüşmeler ve
gözlemler yapılmıştır. Amaç, 9-12 yaşları arasındaki iki dilli Türk
öğrencilerin, öğretmenlerin ve ebeveynlerin Türkçeyi anadili olarak öğrenme
algılarını anlamak ve tanımlamaktır. Araştırma bulguları, Türkçeyi etkili bir
şekilde kullanarak ve Türk kültürel değerlerini öğrenerek, aileleri ile etkili
iletişim kurmak için Türkçe öğrenirken, Türkçeyi anadili olarak öğrenme
konusundaki katılımcıların algılanışlarının kritik olduğunu desteklemektedir
Anahtar sözcükler: iki dillilik, anadil, Türkçe öğrenimi, aksiyon araştırması, nitel
araştırma
iki dillilik anadil Türkçe öğrenimi aksiyon araştırması nitel araştırma
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Ağustos 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Kasım 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 2 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research