ÖZ: Bu çalışmanın amacı,
anadili öğretiminde temel kaynak olarak kullanılan Türkçe ders ve çalışma kitaplarındaki
yabancı kökenli sözcükleri incelemektir. Çalışmanın giriş bölümünde genel
olarak Türkçede bulunan alıntı sözcüklerin çeşitleri, yapısal özelliklerine ve
sözcük öğretiminin dil edinimi ve zihinsel gelişim açısından önemine yer
verilmiştir. Özelinde tarama modeline dayalı betimsel bir araştırma olan bu
çalışmada, ortaokul 5. ve 6. sınıf Türkçe ders ve öğrenci çalışma kitaplarında
geçen yabancı kökenli sözcüklerin varlığı ve niceliği belirlenmiştir.
Çalışmada, kitaplarda yer alan yabancı kökenli sözcükler, Türkçe karşılığı
olanlarla sınırlandırılmıştır. Belirlenen kitaplar incelenmiş ve sonuç olarak
Türkçe karşılığı olan yabancı kökenli sözcüklerin 5. Sınıf Türkçe Ders
Kitabı’nda %9,8; 6. Sınıf Türkçe Öğrenci Çalışma Kitabı’nda ise %5,3 oranında
olduğu saptanmıştır. Ayrıca, incelenen kitaplarda yer alan sözcük öğretimi
etkinlikleri ile çocukların sözcük dağarcığına kazandırılması amaçlanan
sözcüklerin, 5. sınıf düzeyinde %17; 6. sınıf düzeyinde ise %23 oranında
yabancı kökenli olduğu görülmüştür. İncelenen kitaplardaki yabancı kökenli
sözcüklerin en çok Arapça ve Fransızca kökenli olduğu belirlenmiştir. Bu bulgulara dayanarak, Türkçe ders kitapları
hazırlanırken sözcük seçiminde daha duyarlı olunabileceği sonucuna
ulaşılmıştır.
Anahtar sözcükler: Türkçe ders kitapları,
yabancı kökenli sözcükler, sözcük öğretimi.
Türkçe ders kitapları yabancı kökenli sözcükler sözcük öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ekim 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 4 Sayı: 3 |
________________________________________________
Journal of Language Education and Research (JLERE)
Dil Eğitimi ve Araştırmaları Dergisi
https://dergipark.org.tr/en/pub/jlere
ISSN: 2149-5602
Facebook Grup
Copyright © Journal of Language Education and Research