BibTex RIS Kaynak Göster

İngilizce‟nin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda sözlü düzeltici dönütlerin kullanımı üzerine bir araştırma

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 2, 22 - 37, 01.12.2016

Öz

Bu sınıf araştırması İngilizcenin yabancı dil olarak öğretildiği sınıflarda düzeltici dönüt uygulamalarını
araştırmaktadır. Çalışmanın odak noktasını bu dönütlerin türleri, dağılımı ve hataların neden görmezden
gelindiği oluşturmaktadır. Her biri 27 öğrenciden oluşan dört konuşma sınıfın toplam 12 ders saati video ile kayıt
edilmiş ve bu sınıfların öğretmenleri ile çağrışım tekniğine dayalı görüşmeler yapılmıştır. Sonuçlar direkt
düzeltme ve açıklayıcı düzeltmenin en çok kullanılan dönüt şekli olduğunu ve tecrübeli ve tecrübesiz
öğretmenlerin dönüt uygulamalarının değişiklik gösterdiğini ortaya koymuştur. Buna ek olarak, öğretmenlerin
öğrencilerin yaptığı sözlü hataları bazen görmezden geldiğini ve bunun temel sebeplerinin dilbilimsel bilgi
eksikliği, aktiviteyi bölmeme isteği, aynı hatayı düzeltmenin verdiği tükenmişlik ve öğrenciyi olumsuz
etkilememe olduğu belirlenmiştir.

An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms

Yıl 2016, Cilt: 12 Sayı: 2, 22 - 37, 01.12.2016

Öz

This classroom research study investigates corrective feedback implications in a sample of Turkish EFL
classrooms. The types of corrective feedback, their distribution and the reasons of error ignorance were the foci.
Four speaking classes in the English preparatory program of a Turkish state university were video-recorded for
12 hours in total and their teachers were interviewed through stimulated recalls. The video-recorded data were
transcribed verbatim and the feedback types were identified based on the taxonomy of Lyster and Ranta (1997)
and the interviews were analyzed through content analysis. The results demonstrated that recasts and explicit
correction were the most widely used corrective feedback types, and experienced and novice teachers‟
preferences on corrective feedback type differed in recasts and clarification requests. It was also indicated that
teachers sometimes ignored oral errors due to several reasons such as the lack of knowledge about the target
item, unwillingness to intervene in the task or activity, tiredness of correcting the same error or paying attention
not to affect students negatively

Toplam 0 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA33FA22GN
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gökhan Öztürk Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Öztürk, G. (2016). An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms. Journal of Language and Linguistic Studies, 12(2), 22-37.
AMA Öztürk G. An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms. Journal of Language and Linguistic Studies. Aralık 2016;12(2):22-37.
Chicago Öztürk, Gökhan. “An Investigation on the Use of Oral Corrective Feedback in Turkish EFL Classrooms”. Journal of Language and Linguistic Studies 12, sy. 2 (Aralık 2016): 22-37.
EndNote Öztürk G (01 Aralık 2016) An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms. Journal of Language and Linguistic Studies 12 2 22–37.
IEEE G. Öztürk, “An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms”, Journal of Language and Linguistic Studies, c. 12, sy. 2, ss. 22–37, 2016.
ISNAD Öztürk, Gökhan. “An Investigation on the Use of Oral Corrective Feedback in Turkish EFL Classrooms”. Journal of Language and Linguistic Studies 12/2 (Aralık 2016), 22-37.
JAMA Öztürk G. An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12:22–37.
MLA Öztürk, Gökhan. “An Investigation on the Use of Oral Corrective Feedback in Turkish EFL Classrooms”. Journal of Language and Linguistic Studies, c. 12, sy. 2, 2016, ss. 22-37.
Vancouver Öztürk G. An investigation on the use of oral corrective feedback in Turkish EFL classrooms. Journal of Language and Linguistic Studies. 2016;12(2):22-37.