Eğitim alanında toplanan birçok veri yapısı, çok düzeyli yapıdadır. ller, iller bazında okullar, okullar bazında
sınıflar ve son olarak sınıflardaki öğrenciler hiyerarşik bir yapı teşkil etmektedir. Hiyerarşik doğrusal modeller,
birey aşamasından başlayarak, bireyler, bireylerden meydana gelen gruplar ve gruplardan meydana gelen
topluluklar şeklinde devam eden hiyerarşik bir yapıya sahip veri kümesi varlığında, standart modellere göre daha
doğru sonuçlar veren modellerdir. Bu çalışmada, PISA 2015 Türkiye uygulaması kapsamında 15 yaş grubu
öğrencilerin okuma becerileri alanındaki genel başarıları üzerindeki okul düzeyi değişkenlerinin etkileri iki
düzeyli bir hiyerarşik doğrusal model ile analiz edilmiştir. Çalışmada ailenin sosyo-ekonomik göstergeleri,
ebeveynlerin eğitim düzeyleri ve okuma becerilerine ilişkin birtakım öğrenci düzeyi değişkenlerin yanı sıra,
öğrencinin eğitim gördüğü okula ilişkin okul türü, okuldaki öğrenci ve öğretmen sayısı gibi okul düzeyi
değişkenleri de modelleme sürecine dahil edilerek, öğrenci ve okul arasındaki hiyerarşik veri yapısı istatistiksel
modele yansıtılmıştır. Modelleme sonucunda, okuma becerileri üzerinde etkisi olan değişkenler tespit edilmiştir.
In the field of education, most of the data collected are multi-level structured. Cities, city based schools, school based classes and finally students in the classrooms constitute a hierarchical structure. Hierarchical linear models give more accurate results compared to standard models when the data set has a structure going far as individuals, groups of individuals and communities of groups. In this study, the effects of the school level indicators on overall reading skills performance of 15 year-old group students within PISA 2015 Turkey application, are analyzed by using a two level hierarchical linear model. In the study, apart from sex, socioeconomic indicators of family, education level of the parents and some student level indicators regarding reading skills, school level indicators such as school type, number of students and number of teachers are also integrated to modelling process to reflecting the hierarchical data structure into the statistical model. At the end of the modelling process, factors that effects the reading skills are determined.
Diğer ID | JA49HZ95BN |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Aralık 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 13 Sayı: 2 |