Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Examination of Cambridge Primary Path 3 and Oxford Discover 3 by Reinders' Levels of Autonomy

Yıl 2023, , 1 - 14, 30.12.2023
https://doi.org/10.51726/jlr.1350763

Öz

In the globalizing world, knowing a second or even a third language has become even more important in order to stay in the learning network and develop 21st century skills. For this reason, in foreign language learning and teaching, new strategies, methods and techniques are developed that support the individual's independent learning inside and outside the classroom. The change in the approach to the education process necessitates a change in the materials used in the process. Elements such as the suitability of the material for the target audience, its attractiveness, and the ability to acquire a permanent language come to the fore. For this reason, in the study, it was investigated whether the textbooks used in English teaching have an autonomous structure, which is a prerequisite for effective learning. Cambridge Primary Path 3 and Oxford Discover 3 textbooks were taken as samples in the research conducted in the case study design, which is one of the qualitative research methods. In the research, in which document analysis was used, the books were examined according to Reinders' nine levels of autonomy. As a result of the research, although differences were observed in both books, it was seen that they were designed in accordance with the autonomy model of Reinders.

Kaynakça

  • Aston, G. (1993). The learner's contribution to the self-access centre. ELT Journal, 47 (3), 219-227.
  • Akkuş, B. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Öğrenci Özerkliği Açısından İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde Değişim ve Öğretmenlerin Değişim Algıları. Eğitim ve Bilim, 114 (32), 71-80.
  • Aydoğdu, C. (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Otonom Öğrenme: Neden Ve Nasıl? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (2), 68-74.
  • Bayat, Ö. (2007), Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenenlerde Özerklik Algısı, Okuduğunu Anlama Başarısı ve Sınıf İçi Davranışlar Arasındaki İlişkiler, Yayınlanmış Doktora Tezi. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Barcelos, A.M.F. (2008). Teachers’ and students’ beliefs within a Deweyean framework: Conflict and influence. In Kalaja, P. & Barcelos, A.M.F, Beliefs about SLA: New research approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 171-199.
  • Benson, P. (1994).Self-access systems as information systems:Questions of ideology and control.In D.
  • Benson, P. (2001) Teaching and Researching: Autonomy in Language Learning Longman:Pearson
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge University. (2022). 2021-2022 Annual Report . cambridge.org/annual-report
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Heinemann Publishers Ltd.
  • Çakıldere, B. (2016). The effects of the European language portfolio use on learner autonomy and motivation in blended learning practices. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dam, L. (1995). Learner Autonomy 3: From theory to classroom practice. Dublin. Authentik.
  • Fenner, A. B. & Newby, D. (2000). Approaches to Materials Design in European textbooks: Implementing principles of Authenticity, Learner Autonomy, Cultural Awareness. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Güneş, K. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları İle Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Ders Kitaplarının Tema ve Tema İçeriğindeki Sözcükler Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneyli, A. ve Demirel, Ö. (2006). Dil öğretiminde yeni bir anlayış: Avrupa dil gelişim dosyası uygulaması. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(2), 110-118.
  • Holec, H. (1981), Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon
  • Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York, Association Press.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2020). “ Türkçe ve İngilizce Ders Kitapları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: 7. Sınıf Örneği”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Cilt 8 No3, s. 732-752.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994), Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE
  • Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle & Heinle.
  • O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oxford University, (2019), Oxford Discover Impact Study, (https://fdslive.oup.com/www.oup.com/elt/general_content/global/oxford-impact/oxford- discover-2e-impact-study.pdf?cc=gb&selLanguage=en&mode=hub)
  • Reinders, H. (2010). “Towards a Classroom Pedagogy for Learner Autonomy: A Framework of Independent Language Learning Skills”, Australian Journal of Teacher Education, 35 (5), 40-55.
  • Reinders, H., & Balcikanli, C. (2011). Learning to foster autonomy: The role of teacher education materials Studies in Self-Access Learning Journal, 2 (1), 15-25.
  • Süğümlü, Ü. (2017) Öğrenci Özerkliği Kavramı Üzerine Kuramsal Bir Çalışma, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), s. 690-708.
  • Tarhan, B. ve Saraç, B (2006). “Öğrenmede Özyönetimlilik ve Özerklik Kavramlarına Artsüremli Bir Bakış “, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 2, s. 139-152
  • Yaman, İ., Ekmekçi, E., ve Şenel, M. (2019). Basics of ELT. Ankara: Black Swan Publishing House.

Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi

Yıl 2023, , 1 - 14, 30.12.2023
https://doi.org/10.51726/jlr.1350763

Öz

Küreselleşen dünyada öğrenme ağında kalabilmek, 21. Yüzyıl becerilerini geliştirebilmek için ikinci hatta üçüncü bir dil bilmek daha da önemli hale gelmiştir. Bu nedenle yabancı dil öğrenme ve öğretiminde, bireyin sınıf içinde ve dışında kendi kendine bağımsız bir şekilde öğrenmesini destekleyen yeni stratejiler, yöntemler ve teknikler geliştirilmektedir. Eğitim sürecine ilişkin yaklaşımın değişmesi, süreçte kullanılan materyallerinde değişmesini zorunlu kılmaktadır. Materyalin hedef kitleye uygunluğu, ilgi çekici olması, kalıcı bir dil edinimi sağlayabilecek niteliğe sahip olması gibi unsurlar ön plana çıkmaktadır. Bu doğrultuda çalışmada, İngilizce öğretiminde kullanılan ders kitaplarının etkili öğrenmenin ön koşulu olan özerk bir yapıda olup olmadığı araştırılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden Durum çalışması deseninde yapılan araştırmada Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 ders kitapları örneklem olarak alınmıştır. Doküman incelemesinin kullanıldığı araştırmada kitaplar Reinders’in dokuz özerklik basamağına göre incelenmiştir. Araştırma sonucunda her iki kitapta da farklılıklar gözlemlenmekle birlikte, Reinders’in özerklik modeline uygun olarak tasarlandığı görülmüştür.

Kaynakça

  • Aston, G. (1993). The learner's contribution to the self-access centre. ELT Journal, 47 (3), 219-227.
  • Akkuş, B. (2019). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretiminde Kullanılan Ders Kitaplarının Öğrenci Özerkliği Açısından İncelenmesi, Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi. Giresun Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Akpınar, B. ve Aydın, K. (2007). Eğitimde Değişim ve Öğretmenlerin Değişim Algıları. Eğitim ve Bilim, 114 (32), 71-80.
  • Aydoğdu, C. (2009). Yabancı Dil Öğretiminde Otonom Öğrenme: Neden Ve Nasıl? Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (2), 68-74.
  • Bayat, Ö. (2007), Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğrenenlerde Özerklik Algısı, Okuduğunu Anlama Başarısı ve Sınıf İçi Davranışlar Arasındaki İlişkiler, Yayınlanmış Doktora Tezi. İzmir, Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Barcelos, A.M.F. (2008). Teachers’ and students’ beliefs within a Deweyean framework: Conflict and influence. In Kalaja, P. & Barcelos, A.M.F, Beliefs about SLA: New research approaches. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, 171-199.
  • Benson, P. (1994).Self-access systems as information systems:Questions of ideology and control.In D.
  • Benson, P. (2001) Teaching and Researching: Autonomy in Language Learning Longman:Pearson
  • Büyüköztürk, Ş. vd. (2012). Bilimsel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Cambridge University. (2022). 2021-2022 Annual Report . cambridge.org/annual-report
  • Chmiliar, l. (2010). Multiple-case designs. In A. J. Mills, G. Eurepas & E. Wiebe (Eds.), Encyclopedia of case study research (pp 582-583). USA: SAGE Publications.
  • Cunningsworth, A. (1995). Choosing your coursebook. Oxford: Heinemann Publishers Ltd.
  • Çakıldere, B. (2016). The effects of the European language portfolio use on learner autonomy and motivation in blended learning practices. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Dam, L. (1995). Learner Autonomy 3: From theory to classroom practice. Dublin. Authentik.
  • Fenner, A. B. & Newby, D. (2000). Approaches to Materials Design in European textbooks: Implementing principles of Authenticity, Learner Autonomy, Cultural Awareness. Strasbourg: Council of Europe Publishing.
  • Güneş, K. (2019). Yabancılara Türkçe Öğretimi Ders Kitapları İle Yabancı Dil Olarak İngilizce Öğretimi Ders Kitaplarının Tema ve Tema İçeriğindeki Sözcükler Açısından Karşılaştırılması, Yayınlanmış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya, Sakarya Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Güneyli, A. ve Demirel, Ö. (2006). Dil öğretiminde yeni bir anlayış: Avrupa dil gelişim dosyası uygulaması. Cypriot Journal of Educational Sciences, 2(2), 110-118.
  • Holec, H. (1981), Autonomy in Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon
  • Knowles, M. (1975). Self-directed learning: A guide for learners and teachers. New York, Association Press.
  • Maden, S. ve Önal, A. (2020). “ Türkçe ve İngilizce Ders Kitapları Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz: 7. Sınıf Örneği”, Ana Dili Eğitimi Dergisi, Cilt 8 No3, s. 732-752.
  • Miles, M.B., & Huberman, A. M. (1994), Qualitive data analisis. international educationaland professional publisher. Thousand Oaks London New Delhi: SAGE
  • Nunan, D. (1999). Second language teaching and learning. Boston: Heinle & Heinle.
  • O’Malley, J. M. & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Oxford University, (2019), Oxford Discover Impact Study, (https://fdslive.oup.com/www.oup.com/elt/general_content/global/oxford-impact/oxford- discover-2e-impact-study.pdf?cc=gb&selLanguage=en&mode=hub)
  • Reinders, H. (2010). “Towards a Classroom Pedagogy for Learner Autonomy: A Framework of Independent Language Learning Skills”, Australian Journal of Teacher Education, 35 (5), 40-55.
  • Reinders, H., & Balcikanli, C. (2011). Learning to foster autonomy: The role of teacher education materials Studies in Self-Access Learning Journal, 2 (1), 15-25.
  • Süğümlü, Ü. (2017) Öğrenci Özerkliği Kavramı Üzerine Kuramsal Bir Çalışma, International Journal of Languages’ Education and Teaching, 5(1), s. 690-708.
  • Tarhan, B. ve Saraç, B (2006). “Öğrenmede Özyönetimlilik ve Özerklik Kavramlarına Artsüremli Bir Bakış “, Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, Sayı 2, s. 139-152
  • Yaman, İ., Ekmekçi, E., ve Şenel, M. (2019). Basics of ELT. Ankara: Black Swan Publishing House.
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Uygulamalı Dilbilim ve Eğitim Dilbilimi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Bahar Ankara 0000-0003-0440-8348

Şener Şentürk 0000-0002-0672-7820

Yayımlanma Tarihi 30 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023

Kaynak Göster

APA Ankara, B., & Şentürk, Ş. (2023). Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi. Journal of Language Research, 7(1), 1-14. https://doi.org/10.51726/jlr.1350763
AMA Ankara B, Şentürk Ş. Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi. JLR. Aralık 2023;7(1):1-14. doi:10.51726/jlr.1350763
Chicago Ankara, Bahar, ve Şener Şentürk. “Cambridge Primary Path 3 Ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi”. Journal of Language Research 7, sy. 1 (Aralık 2023): 1-14. https://doi.org/10.51726/jlr.1350763.
EndNote Ankara B, Şentürk Ş (01 Aralık 2023) Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi. Journal of Language Research 7 1 1–14.
IEEE B. Ankara ve Ş. Şentürk, “Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi”, JLR, c. 7, sy. 1, ss. 1–14, 2023, doi: 10.51726/jlr.1350763.
ISNAD Ankara, Bahar - Şentürk, Şener. “Cambridge Primary Path 3 Ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi”. Journal of Language Research 7/1 (Aralık 2023), 1-14. https://doi.org/10.51726/jlr.1350763.
JAMA Ankara B, Şentürk Ş. Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi. JLR. 2023;7:1–14.
MLA Ankara, Bahar ve Şener Şentürk. “Cambridge Primary Path 3 Ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi”. Journal of Language Research, c. 7, sy. 1, 2023, ss. 1-14, doi:10.51726/jlr.1350763.
Vancouver Ankara B, Şentürk Ş. Cambridge Primary Path 3 ve Oxford Discover 3 kitaplarının Reinders’in Özerklik Yaklaşımına Göre İncelenmesi. JLR. 2023;7(1):1-14.