Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Uzaktan eğitimin ortaokul öğrencilerinin matematik dersine karşı tutuma etkisi: Bir karma yöntem araştırması

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 112 - 125, 20.10.2023

Öz

Bu çalışmanın amacı Covid-19 sürecinde uzaktan eğitime geçilmesinin ortaokul öğrencilerin matematik dersine olan tutumlarına olan etkisini incelemektir. Bir karma yöntem araştırması olan bu çalışmada, uaktan eğitimin etkisini daha kapsamlı incelemek için nicel ve nitel veriler birlikte kullanılmıştır. Ege Bölgesindeki sekiz okulda öğrenim görmekte olan yedinci sınıf öğrencilerinden nicel kısma 562 öğrenci ve nitel kısma ise 52 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Nicel veri toplama aracı olarak Matematik Tutum Ölçeği kullanılırken nitel veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan 18 maddelik açık-uçlu sorular yardımıyla toplanmıştır. Nicel verilerin analizinde betimsel ve bağımlı örneklem t-testi gibi istatistiksel teknikler kullanılırken nitel veriler betimsel analiz tekniğiyle analiz edilmiştir. Nicel bulgular öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarının orta düzey olduğunu göstermiştir. Yüz yüze ve uzaktan eğitim açısından öğrencilerin matematik dersine yönelik tutumlarında yüz yüze eğitim lehine anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Nitel bulgular öğrencilerin uzaktan eğitimde öğretmenle iletişimde zorlandıkları, dikkatlerinin kolay dağıldığı ve bu nedenle matematik dersinde konuları anlamakta zorlandıklarını göstermiştir. Nitel bulguların nicel bulguları desteklediği bu çalışma sonuçları öğretmenlerin teknolojik pedagojik alan bilgilerinin geliştirilmesinin önemini vurgulamaktadır.

Destekleyen Kurum

TUBİTAK

Proje Numarası

1919B012000861

Teşekkür

Bu çalışma TUBİTAK 2209 Programı kapsamında desteklenmiştir (Proje no: 1919B012000861)

Kaynakça

  • Akgün, L. (2002). Matematiğe karşı olumlu tutum geliştirme faktörleri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Alkan, C. (1987): Açıköğretim. Ankara: Ankara üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay. No:157. Alpaslan, M. M. & Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 1-14. DOI: 10.17556/erziefd.458020
  • Alpaslan, M. M., Yalvac, B. & Loving, C. (2017). High school physics students’ personal epistemologies and school science practice. Science & Education, 26, 841–865.
  • Altun, M. (2001). Eğitim fakültesi ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaası.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Altun, M. (2008). Matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coppola, C., Di Martino, P., Pacelli, T., & Sabena, C. (2012). Primary teachers’ affect: A crucial variable in the teaching of mathematics. Nordic Studies in Mathematics Education, 17(3–4), 101–118.
  • Coşkunserçe, O., & İşçitürk, G. B. (2019). A case study on increasing students' awareness about the educational information network (EBA) platform. Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 260-276.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde yeni yönelimler: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Di Martino, P., & Zan, R. (2015). The construct of attitude in mathematics education. B. Pepin & B. Roesken-Winter (Der.) From beliefs to dynamic affect systems in mathematics education: Exploring a mosaic of relationships and interactions, (ss. 51-72). Springer
  • İnci, E. (2021). Pandemi̇ dönemi̇nde ortaokul öğrenci̇leri̇ni̇n yüz yüze ve uzaktan matemati̇k eği̇ti̇mi̇ne yöneli̇k metafori̇k algilarinin incelenmesi̇ (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Universitesi.
  • Kara, Y. & Özkaya, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik motivasyonları, tutumları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 9(1), 33-48.
  • Karamert, Ö. & Kuyumcu Vardar, A. (2021). The effect of gamification on young mathematics learners’ achievements and attitudes. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4 (2) , 96-114.
  • Koyuncu, B., & Dönmez, P. (2018). Predictive value of sense of self-efficacy and attitudes of high school students for their resistance to mathematics. Universal Journal of Educational Research, 6(8), 1629-1636.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlköğretimOnline, 12(4), 938-948.
  • Özkan-Hıdıroğlu, Y. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. N. Uzun (Der.), Fen ve matematik eğitiminde güncel araştırmalar (ss. 115-131). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Öztop, F. (2023). COVID-19 pandemisinin Türkiye’de yapılan matematik eğitimi araştırmalarına yansıması: Bir içerik analizi çalışması. Educational Academic Research, 48(1), 59-71
  • Ruffel, M., Mason, J., & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 1–18.
  • Sloan, T. R. (2010). A quantitative and qualitative study of math anxiety among preservice teachers. The Educational Forum, 74(3), 242-256.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitelarac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf Erişim tarihi: 30.06.2023
  • Uluğ, F. & Kaya, Z.(1997). Uzaktan eğitim yaklaşımıyla ilköğretim, Ankara: Uzaktan Eğitim Vakfı.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wang, Z., Lukowski, S. L., Hart, S. A., Lyons, I. M., Thompson, L. A., Kovas, Y., ... & Petrill, S. A. (2015). Is math anxiety always bad for math learning? The role of math motivation. Psychological science, 26(12), 1863-1876.

The effect of distance education on middle school students’ attitude towards mathematics course: A mixed method research

Yıl 2023, Cilt: 7 Sayı: 3, 112 - 125, 20.10.2023

Öz

The aim of this study is to examine the effect of the distance education during the Covid-19 pandemic on middle school students’ attitudes towards mathematics. To examine the effect of the distance education during Covid-19 more comprehensively, a mixed method research was used. Among the seventh-grade students studying in eight schools in the Aegean Region, 562 students voluntarily participated in the quantitative part and of these, 52 students participated in the qualitative part. While the Mathematics Attitude Scale was used as a quantitative data collection tool, qualitative data were collected with using 18-item open-ended questions prepared by the researchers. Statistical techniques such as descriptive and paired sample t-test were used in the analysis of quantitative data and qualitative data were analyzed with descriptive analysis technique. Quantitative findings showed that students' attitudes towards mathematics were at moderate level. In terms of face-to-face and distance education, significant differences were found in favor of face-to-face education in students' attitudes towards mathematics. Qualitative findings showed that students had difficulties in communicating with the teacher in distance education, were easily distracted, and therefore, they had difficulty in understanding the subjects in the mathematics. The results of this study, in which qualitative findings support quantitative findings, emphasize the importance of developing teachers' technological pedagogical content knowledge.

Proje Numarası

1919B012000861

Kaynakça

  • Akgün, L. (2002). Matematiğe karşı olumlu tutum geliştirme faktörleri.(Yayımlanmamış yüksek lisans tezi). Atatürk Üniversitesi.
  • Alkan, C. (1987): Açıköğretim. Ankara: Ankara üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Yay. No:157. Alpaslan, M. M. & Ulubey, Ö. (2019). Matematik dersindeki başarı duygusu, öz-düzenleyici öğrenme stratejileri ve akademik başarı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21 (2), 1-14. DOI: 10.17556/erziefd.458020
  • Alpaslan, M. M., Yalvac, B. & Loving, C. (2017). High school physics students’ personal epistemologies and school science practice. Science & Education, 26, 841–865.
  • Altun, M. (2001). Eğitim fakültesi ve ilköğretim öğretmenleri için matematik öğretimi. Bursa: Erkam Matbaası.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 223-238.
  • Altun, M. (2008). Matematik öğretimi. Bursa: Aktüel Yayınları.
  • Baki, A. & Gökçek, T. (2012). Karma yöntem araştırmalarına genel bir bakış. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 11(42), 1-21.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır?. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Bozkurt, A. (2017). Türkiye’de uzaktan eğitimin dünü, bugünü ve yarını. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 3(2), 85-124.
  • Büyüköztürk, Ş. (2021). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı istatistik, araştırma deseni SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Coppola, C., Di Martino, P., Pacelli, T., & Sabena, C. (2012). Primary teachers’ affect: A crucial variable in the teaching of mathematics. Nordic Studies in Mathematics Education, 17(3–4), 101–118.
  • Coşkunserçe, O., & İşçitürk, G. B. (2019). A case study on increasing students' awareness about the educational information network (EBA) platform. Journal of Qualitative Research in Education, 7(1), 260-276.
  • Creswell, J. W. (2003). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approaches (2nd ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Demirel, Ö. (2011). Eğitimde yeni yönelimler: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Di Martino, P., & Zan, R. (2015). The construct of attitude in mathematics education. B. Pepin & B. Roesken-Winter (Der.) From beliefs to dynamic affect systems in mathematics education: Exploring a mosaic of relationships and interactions, (ss. 51-72). Springer
  • İnci, E. (2021). Pandemi̇ dönemi̇nde ortaokul öğrenci̇leri̇ni̇n yüz yüze ve uzaktan matemati̇k eği̇ti̇mi̇ne yöneli̇k metafori̇k algilarinin incelenmesi̇ (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi), Anadolu Universitesi.
  • Kara, Y. & Özkaya, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematik motivasyonları, tutumları ve başarıları arasındaki ilişkinin incelenmesi. International Journal of Educational Studies in Mathematics, 9(1), 33-48.
  • Karamert, Ö. & Kuyumcu Vardar, A. (2021). The effect of gamification on young mathematics learners’ achievements and attitudes. Journal of Educational Technology and Online Learning, 4 (2) , 96-114.
  • Koyuncu, B., & Dönmez, P. (2018). Predictive value of sense of self-efficacy and attitudes of high school students for their resistance to mathematics. Universal Journal of Educational Research, 6(8), 1629-1636.
  • Önal, N. (2013). Ortaokul öğrencilerinin matematik tutumlarına yönelik ölçek geliştirme çalışması. İlköğretimOnline, 12(4), 938-948.
  • Özkan-Hıdıroğlu, Y. (2022). Ortaokul öğrencilerinin matematiğe yönelik tutumlarının çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. N. Uzun (Der.), Fen ve matematik eğitiminde güncel araştırmalar (ss. 115-131). Ankara: Anı Yayıncılık
  • Öztop, F. (2023). COVID-19 pandemisinin Türkiye’de yapılan matematik eğitimi araştırmalarına yansıması: Bir içerik analizi çalışması. Educational Academic Research, 48(1), 59-71
  • Ruffel, M., Mason, J., & Allen, B. (1998). Studying attitude to mathematics. Educational Studies in Mathematics, 35, 1–18.
  • Sloan, T. R. (2010). A quantitative and qualitative study of math anxiety among preservice teachers. The Educational Forum, 74(3), 242-256.
  • Sözbilir, M. (2009). Nitel veri analizi. https://fenitay.files.wordpress.com/2009/02/1112-nitelarac59ftc4b1rmada-veri-analizi.pdf Erişim tarihi: 30.06.2023
  • Uluğ, F. & Kaya, Z.(1997). Uzaktan eğitim yaklaşımıyla ilköğretim, Ankara: Uzaktan Eğitim Vakfı.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Wang, Z., Lukowski, S. L., Hart, S. A., Lyons, I. M., Thompson, L. A., Kovas, Y., ... & Petrill, S. A. (2015). Is math anxiety always bad for math learning? The role of math motivation. Psychological science, 26(12), 1863-1876.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Muhammet Mustafa Alpaslan 0000-0003-4222-7468

Muhammed Mustafa Bulut 0000-0002-8553-9229

Fatma Sude Pektaş 0000-0002-4235-8233

Minel İşin 0000-0002-1909-3345

Proje Numarası 1919B012000861
Erken Görünüm Tarihi 19 Ekim 2023
Yayımlanma Tarihi 20 Ekim 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 7 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Alpaslan, M. M., Bulut, M. M., Pektaş, F. S., İşin, M. (2023). Uzaktan eğitimin ortaokul öğrencilerinin matematik dersine karşı tutuma etkisi: Bir karma yöntem araştırması. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 7(3), 112-125.