Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster
Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 82 - 91, 02.07.2024

Öz

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students'perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45-51.
  • Aydemir, M. (2018). Uzaktan eğitim program, ders ve materyal tasarımı. Ankara: Eğitim Yayınevi
  • Boling, E. C., Hough, M., Krinsky, H., Saleem, H., & Stevens, M. (2012). Cutting the distance in distance education: Perspectives on what promotes positive, online learning experiences. The Internet and Higher Education, 15(2), 118-126.
  • Bozkurt, A., & Sharmer, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Korona virüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, K., & Akpınar, E. (2021). Uzaktan eğitimin iş ve eğitim hayatına etkisi: Bir değerlendirme. Eğitim ve Bilim, 46(207), 75-93.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 99-104.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 536-550.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and understanding data. Prentice Hall Press.
  • Guri-Rosenblit, S. (2018). Distance education in the digital age: Common misconceptions and challenging tasks. Journal of Distance Education, 33(2), 12-18.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kara, M., & Zorkun, M. (2019). Uzaktan eğitimin esneklik ve erişilebilirlik avantajları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 12-25.
  • Karakuş, G. & Erşen, Z.B. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve covid-19 korkularının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar University Journal of The Faculty of Education, 9(2), 66-85.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1st ed.). Pegem A Yayıncılık.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Li, N., & Kirkup, G. (2007). Gender and cultural differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48(2), 301-317.
  • Liaw, S.S., Huang, H. & Chen, G. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Computers & Education, 1066-1080.
  • Lin, S., & Chiu, C. K. (2007). Factors affecting participation in online learning: Evidences from andragogy. The Journal of Global Business Management, 3(1), 167-173.
  • Maushak, N. J. & Ellis, K. A. (2003). Attitudes of graduate students toward mixed-medium distance education. The Quarterly Review of Distance Education, 4(2), 129-141.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth Cengage Learning.
  • Özen, E. & Baran, H. (2019, Ocak). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir örneği. Uluslararası Açık ve Uzaktan Öğrenme Konferansı, Eskişehir.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2019). Teaching and learning at a distance foundations of distance education (7th ed.). Information Age Publishing.
  • Şahin, S. (2006). Computer simulations in science education: Implications for distance education. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 7(4), 1-13.
  • Tavşancıl, E. (2019). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Toplu, I., & Gökçearslan, Ş. (2012). Öğretmen adaylarının e-öğrenme tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 135-144.
  • Ural, O. (2007). Attidues of graduate students toward distance education, educational technologies and independent learning. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 8(4).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.

Pre-Service Teachers' Attitudes Towards Distance Education

Yıl 2024, Cilt: 8 Sayı: 2, 82 - 91, 02.07.2024

Öz

With the development of technology, it has enabled education to get rid of the traditional structure and to be accessed independently of place and at any time. In this way, individuals have had the opportunity to make their own development in line with their careers and professions. In this respect, the opinions of individuals studying at the faculty of education and pedagogical formation education about this process are very important. The aim of this research is to measure the attitudes of pre-service teachers studying at the faculty of education and pedagogical formation education towards distance education. In this research, ‘Attitude Scale towards Distance Education’ was used. Survey model, one of the descriptive research methods, was used in the study. The sample of the study consisted of 298 students studying at faculty of education and pedagogical formation education at a state university. The data collected in the study were analyzed with SPSS. After the data were checked whether the data were normally distributed or not and it was seen that the data showed a normal distribution. Considering the sub-problems of the research, the data were analysed by statistical methods such as mean, t-test and standard deviation tests. In the study, it was determined that pre-service teachers' attitudes towards distance education were at a good level. In addition, a statistically significant difference was found between the pre-service teacher at the faculty of education and pedagogical formation education in terms of gender, learning groups and working status.

Kaynakça

  • Adnan, M., & Anwar, K. (2020). Online learning amid the COVID-19 pandemic: Students'perspectives. Journal of Pedagogical Sociology and Psychology, 2(1), 45-51.
  • Aydemir, M. (2018). Uzaktan eğitim program, ders ve materyal tasarımı. Ankara: Eğitim Yayınevi
  • Boling, E. C., Hough, M., Krinsky, H., Saleem, H., & Stevens, M. (2012). Cutting the distance in distance education: Perspectives on what promotes positive, online learning experiences. The Internet and Higher Education, 15(2), 118-126.
  • Bozkurt, A., & Sharmer, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to coronavirus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1), i-vi.
  • Buluk, B. & Eşitti, B. (2020). Korona virüs (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitimin turizm lisans öğrencileri tarafından değerlendirilmesi. Journal of Awareness, 5(3), 285-298.
  • Büyüköztürk, Ş. (2018). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı (24th ed.). Ankara: Pegem Akademi.
  • Demir, K., & Akpınar, E. (2021). Uzaktan eğitimin iş ve eğitim hayatına etkisi: Bir değerlendirme. Eğitim ve Bilim, 46(207), 75-93.
  • Dhawan, S. (2020). Online learning: A panacea in the time of COVID-19 crisis. Journal of Educational Technology Systems, 49(1), 5-22.
  • Erden, M. (1995). Öğretmen adaylarının öğretmenlik sertifikası derslerine yönelik tutumları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 11(11), 99-104.
  • Fidan, M. (2016). Uzaktan eğitim öğrencilerinin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve epistemolojik inançları. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31(3), 536-550.
  • Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.
  • Green, S. B. & Salkind, N. J. (2010). Using SPSS for windows and macintosh: Analyzing and understanding data. Prentice Hall Press.
  • Guri-Rosenblit, S. (2018). Distance education in the digital age: Common misconceptions and challenging tasks. Journal of Distance Education, 33(2), 12-18.
  • Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020). The difference between emergency remote teaching and online learning. Educause Review, 27.
  • İnceoğlu, M. (2011). Tutum algı iletişim. Ankara: Siyasal Kitabevi.
  • Kara, M., & Zorkun, M. (2019). Uzaktan eğitimin esneklik ve erişilebilirlik avantajları. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 12-25.
  • Karakuş, G. & Erşen, Z.B. (2021). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumları ve covid-19 korkularının farklı değişkenler açısından incelenmesi. Manisa Celal Bayar University Journal of The Faculty of Education, 9(2), 66-85.
  • Karasar, N. (2019). Bilimsel araştırma yöntemi: Kavramlar ilkeler teknikler. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
  • Kaya, Z. (2002). Uzaktan eğitim. (1st ed.). Pegem A Yayıncılık.
  • Kışla, T. (2016). Uzaktan eğitime yönelik tutum ölçeği geliştirme çalışması. Ege Eğitim Dergisi, 17(1), 258-271.
  • Li, N., & Kirkup, G. (2007). Gender and cultural differences in Internet use: A study of China and the UK. Computers & Education, 48(2), 301-317.
  • Liaw, S.S., Huang, H. & Chen, G. (2007). Surveying instructor and learner attitudes toward e-learning. Computers & Education, 1066-1080.
  • Lin, S., & Chiu, C. K. (2007). Factors affecting participation in online learning: Evidences from andragogy. The Journal of Global Business Management, 3(1), 167-173.
  • Maushak, N. J. & Ellis, K. A. (2003). Attitudes of graduate students toward mixed-medium distance education. The Quarterly Review of Distance Education, 4(2), 129-141.
  • Moore, M. G., & Kearsley, G. (2012). Distance education: A systems view of online learning. Wadsworth Cengage Learning.
  • Özen, E. & Baran, H. (2019, Ocak). Öğretmenlerin uzaktan eğitime yönelik tutumlarının farklı değişkenler açısından incelenmesi: Eskişehir örneği. Uluslararası Açık ve Uzaktan Öğrenme Konferansı, Eskişehir.
  • Simonson, M., Smaldino, S., Albright, M. & Zvacek, S. (2019). Teaching and learning at a distance foundations of distance education (7th ed.). Information Age Publishing.
  • Şahin, S. (2006). Computer simulations in science education: Implications for distance education. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 7(4), 1-13.
  • Tavşancıl, E. (2019). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Toplu, I., & Gökçearslan, Ş. (2012). Öğretmen adaylarının e-öğrenme tutumlarının incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 135-144.
  • Ural, O. (2007). Attidues of graduate students toward distance education, educational technologies and independent learning. Turkish Online Journal of Distance Education-TOJDE, 8(4).
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim öğrencilerinin memnuniyet algıları üzerine bir araştırma. Sosyal Bilimler Dergisi, 3(1), 64-75.
  • Yıldız, S. (2016). Pedagojik formasyon eğitimi alan öğrencilerin uzaktan eğitime yönelik tutumları. AİBÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 16(1), 301-329.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Yükseköğretim Çalışmaları (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Zehra Tüfenkçi 0000-0001-8279-2264

Zeliha Demir Kaymak 0000-0002-9317-9198

Yayımlanma Tarihi 2 Temmuz 2024
Gönderilme Tarihi 1 Haziran 2024
Kabul Tarihi 29 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 8 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Tüfenkçi, Z., & Demir Kaymak, Z. (2024). Pre-Service Teachers’ Attitudes Towards Distance Education. Journal of Multidisciplinary Studies in Education, 8(2), 82-91.