With the first incidents from China in December 2019, the COVID-19 pandemic affected the whole world. Along with all sectors, the pharmaceutical sector was also affected by the pandemic. This study aims to understand the change of marketing practices in the human pharmaceutical industry during the COVID-19 pandemic and to reveal the projections of marketing strategies for the post-pandemic. For this purpose, in-depth interviews were conducted with experts from the pharmaceutical industry in the early stage of the COVID-19 pandemic. As a result of the interviews conducted with semi-structured open-ended questions, five main themes that stand out with thematic analysis were determined. It is understood that the first four themes that stand out in pharmaceutical industry during the COVID-19 process are planning and organization, digitalization, production and distribution, and vaccine development. The last theme includes projections regarding the future of the pharmaceutical industry in the post-pandemic period.
COVID-19 Pandemic Pharmaceutical Market Marketing Strategies In-depth Interview
Aralık 2019’da Çin’den gelen ilk haberlerle COVID-19 pandemisi tüm dünyayı etkisi altına almıştır. Tüm sektörlerle beraber beşeri ilaç sektörü de pandemi sürecinden etkilenmiştir. Bu çalışma beşeri ilaç sektöründe pazarlama uygulamalarının pandemi sürecinde geçirdiği değişimi anlamak ve pandemi sonrası sürece yönelik
pazarlama stratejilerine ilişkin projeksiyonları ortaya koymak amacını taşımaktadır. Bu amaçla pandemi sürecinin erken dönemlerinde, beşeri ilaç sektöründen uzmanlarla, derinlemesine mülakatlar gerçekleştirilmiştir. Yarı yapılandırılmış açık uçlu sorularla gerçekleştirilen görüşmeler sonucunda tematik analiz ile öne çıkan beş ana tema belirlenmiştir. COVID-19 sürecinde beşeri ilaç sektöründe ön plana çıkan ilk dört temanın planlama ve organizasyon, dijitalleşme, üretim ve dağıtım ve aşı geliştirme olduğu anlaşılmaktadır. Sonuncu tema ise beşeri
ilaç sektörünün geleceğine dair pandemi sonrası döneme ilişkin projeksiyonları içermektedir.
COVID-19 Pandemi Beşeri İlaç Sektörü Pazarlama Stratejileri Derinlemesine Mülakat
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 1 Mayıs 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 1 Sayı: 1 |