Background: The transition from student to professional life is a period that should be evaluated multidimensionally, causing anxiety and stress. There are very limited tools specifically developed to evaluate and measure nursing students’ perceived readiness for transition to the clinical setting.
Objectives: The research was conducted as a non-diagnostic correlational and cross-sectional methodological study in order to examine the Turkish validity and reliability of the “Perceived Professional Preparedness of Senior Nursing Students Questionnaire” scale.
Method: The sample of the study consisted of 251 students who were in the last year of nursing. The data were collected by using the questionnare form and the Perceived Professional Preparedness of Senior Nursing Students Questionnaire. Language validity, content validity, construct validity and internal consistency analyzes of the scale were performed.
Results: It was determined that the Questionnaire content validity rate values were .66 and above, and the total content validity index value was .81. It was determined that the total scale cronbach’s alpha value was .88, the subscale cronbach’s alpha values were greater than .60, and the reliability coefficients were greater than .70. Confirmatory Factor Analysis results showed that data obtained were in harmony with the model. In the study, it was determined that the intraclass correlation coefficient of the scale was .88, and the item-total score correlation coefficients were greater than .30.
Conclusion: Scale is a valid and reliable measurement tool suitable for Turkish culture. It can be suggested that the scale be used to determine the perceived of professional preparedness of senior nursing students.
Nursing Perceived Professional Preparedness Validity Reliability
Giriş: Öğrencilikten meslek hayatına geçiş süreci çok boyutlu değerlendirilmesi gereken, kaygı ve strese neden olan bir dönemdir. Hemşirelik öğrencilerinin klinik ortama geçişte algıladıkları hazırlık durumlarını değerlendirmek ve ölçmek için özel olarak geliştirilmiş araçlar oldukça sınırlıdır.
Amaç: Araştırma “Perceived Professional Preparedness of Senior Nursing Students Questionnaire” ölçeğinin Türkçe geçerlik ve güvenirliğinin incelenmesi amacıyla metadolojik desende yapılmıştır.
Yöntem: Araştırmanın örneklemini hemşirelik bölümü son sınıfta olan 251 öğrenci oluşturmuştur. Araştırma verileri tanıtıcı bilgi formu ve Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Hazırlık Algısı Ölçeği kullanılarak toplanmıştır. Ölçeğin dil geçerliği, kapsam geçerliği, yapı geçerliği ve iç tutarlılık analizleri yapılmıştır.
Bulgular: Ölçeğin kapsam geçerlik oranının .66 ve üzerinde, kapsam geçerlik indeksinin ise .81 olduğu belirlenmiştir. Toplam ölçek cronbach’s alfa değerinin .88 ve alt ölçek cronbach’s alfa değerlerinin .60’dan, güvenirlik katsayılarının ise .70’den büyük olduğu belirlenmiştir. Doğrulayıcı Faktör Analizi sonuçları, elde edilen verilerin modelle uyum içinde olduğunu göstermiştir. Sınıf içi korelasyon katsayısının .88, madde-toplam puan korelasyon katsayılarının .30’dan büyük olduğu belirlenmiştir.
Sonuç: Hemşirelik Son Sınıf Öğrencilerinin Mesleki Hazırlık Algısı Ölçeği Türk kültürüne uygun, geçerli ve güvenilir bir ölçme aracıdır. Ölçeğin son sınıf hemşirelik öğrencilerinin mesleki hazırlık algısının belirlenmesinde kullanılması önerilebilir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Hemşirelik (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Etkili Hemşirelik Dergisi ULAKBİM Türk Tıp Dizini, Türk Medline, Türkiye Atıf Dizini, Şubat 2021 tarihinden beri EBSCO Host ve 26 Ekim 2021 tarihinden itibaren DOAJ ve 18 Ocak 2022 tarihinden beri Index Copernicus, 14 Kasım 2022 tarihinden beri SCOPUS tarafından indekslenmektedir.
Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınevi Web Sitesi
https://kutuphane.deu.edu.tr/yayinevi/
Dergi İletişim Bilgileri Sayfası
https://dergipark.org.tr/tr/pub/jnef/contacts
Etkili Hemşirelik DergisiDergisi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License ile lisanslanmıştır.