Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Biyoistatistik Bilgisinin Öğretiminde Hemşirelik Öğrencilerine Uygulanan Etkileşimli Videolarla Ters Yüz Edilmiş Sınıf: Karma Yöntem Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 4, 245 - 253, 29.12.2022
https://doi.org/10.5152/JANHS.2022.2281132

Öz

Amaç: Bu çalışmada, etkileşimli videoların yer aldığı ters yüz sınıfın biyoistatistik bilgisinin
öğretimine etkisinin belirlenmesi amaçlanmıştır.


Yöntemler:
Karma yöntem ile yapılan bu araştırmada, ilk aşamada (girişim=66, kontrol=62) Ekim-Aralık 2020 tarihleri arasında 128 hemşirelik öğrencisi ile yarı deneysel bir çalışma yapılmıştır.
Daha sonra ikinci aşamada yürütülen fenomenolojik nitel araştırmada, Ocak-Şubat 2021 tarihleri arasında 12 öğrenci ile bireysel görüşmeler yapılmıştır. Yarı deneysel çalışmada öğrencilerin
bilgi düzeyleri değerlendirilmiştir. Derinlemesine görüşmelerde yarı yapılandırılmış sorular
kullanılmıştır. Veriler, Statistical Package for Social Sciences 24.0 ve Nvivo programı kullanılarak
analiz edilmiştir. Verilerin analizinde bağımsız gruplarda t testi ve bağımlı gruplarda t testi
kullanılmıştır.

Bulgular: Etkileşimli videoların yer aldığı ters yüz sınıf uygulamasından sonra girişim grubunun bilgi puanı kontrol grubuna göre
istatistiksel olarak anlamlı düzeyde yüksek bulunmuştur (P < ,001). Her iki grupta da son testler ön testlere göre anlamlı olarak
yüksek bulunmuştur. Ancak girişim grubundaki etki büyüklüğü kontrol grubuna göre daha yüksektir. Çalışmanın fenomenolojik
bölümünde, öğrenmeye katkı, öğrenme ortamı, ters yüz sınıf modelinin avantajı ve bu modelin dezavantajı ve eğitimcilere geri
bildirim olmak üzere beş ana tema oluşturulmuştur.


Sonuç:
Ters yüz sınıf uygulaması öğrencilerin bilgi düzeylerini artırmıştır. Bu uygulamanın öğrencilerin öğrenmelerine ve öğrenme
ortamına katkı sağladığı ve birçok avantajı olduğu belirlenmiştir. Gelecekte diğer derslerde de ters yüz sınıf uygulamasının etkisinin
değerlendirilmesi ve bu yönteme farklı eğitim yöntemleri eklenerek etkisinin değerlendirilmesi önerilmektedir.

Kaynakça

  • 1. Öncü Öner T, Can Ş. Sağlıkta biyoistatistiksel uygulamalar. İzmir Kâtip Çelebi Univ Sağlık Bilimleri Fak Derg. 2018;3(1):39-45.
  • 2. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 19 Baskı, Ankara: Hatipoğlu Yayınları; 2019.
  • 3. Hayırsever F, Orhan A. Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Univ Eğitim Fak Derg. 2018;14(2):572-596. [CrossRef]
  • 4. Hew KF, Lo CK. Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis. BMC Med Educ. 2018;18(1):38. [CrossRef]
  • 5. Wang X, Dong L, Lyu W, Geng Z. Teaching health assessment symptomatology using a flipped classroom combined with scenario simulation. J Nurs Educ. 2020;59(8):448-452. [CrossRef]
  • 6. Karaca C. Öğretim teknolojilerinde güncel bir yaklaşım: ters yüz öğrenme. In: Demirel Ö, Dinçer S, eds. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi; 2016.
  • 7. Kara C, Sınıf TY. Tıp Eğitimi Dünyası. 2016;15(45):12-26.
  • 8. Galway LP, Corbett KK, Takaro TK, Tairyan K, Frank E. A novel integration of online and flipped classroom instructional models in public health higher education. BMC Med Educ. 2014;14(1):181. [CrossRef]
  • 9. Schlairet MC, Green R, Benton MJ. The flipped classroom: strategies for an undergraduate nursing course. Nurse Educ. 2014;39(6):321-325. [CrossRef]
  • 10. Tan E, Brainard A, Larkin GL. Acceptability of the flipped classroom approach for in-house teaching in emergency medicine. Emerg Med Australas. 2015;27(5):453-459. [CrossRef]
  • 11. Erdoğdu E. Öğrenme yönetim sistemlerinde içerik organizasyonu. In: Usta İ, Uça Güneş EP, eds. Öğrenme Yönetim Sistemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Açık Öğretim Fakültesi Yayını; 2017:140-177.
  • 12. Serçemeli M. Muhasebe eğitiminde yeni bir yaklaşım önerisi: ters yüz edilmiş sınıflar. Muhasebe Finansman Derg. 2016;(69):115-126. [CrossRef]
  • 13. Kaya D. Matematik öğretiminde ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerin derse katılımına etkisi. Sakarya Univ J Educ. 2018;8(4):232-249. [CrossRef]
  • 14. Della Ratta CB. Flipping the classroom with team-based learning in undergraduate nursing education. Nurse Educ. 2015;40(2):71-74. [CrossRef]
  • 15. Tune JD, Sturek M, Basile DP. Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Adv Physiol Educ. 2013;37(4):316-320. [CrossRef]
  • 16. Tang F, Chen C, Zhu Y, et al. Comparison between flipped classroom and lecture-based classroom in ophthalmology clerkship. Med Educ Online. 2017;22(1):1395679. [CrossRef]
  • 17. Park I, Suh Y. Meta-analysis of flipped learning effects in nursing education. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(23):12814. [CrossRef]
  • 18. Vanka A, Vanka S, Wali O. Flipped classroom in dental education: A scoping review. Eur J Dent Educ. 2020;24(2):213-226. [CrossRef]
  • 19. Wong TH, Ip EJ, Lopes I, Rajagopalan V. Pharmacy students' performance and perceptions in a flipped teaching pilot on cardiac arrhythmias. Am J Pharm Educ. 2014;78(10):185-185. [CrossRef]
  • 20. Hessler KL. Student perception of the flipped classroom in nursing education. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2019;16(1):1-8. [CrossRef]
  • 21. Steen-Utheim AT, Foldnes N. A qualitative investigation of student engagement in a flipped classroom. Teach Higher Educ. 2018;23(3):307 - 324. [CrossRef]
  • 22. Tawfik AA, Lilly C. Using a flipped classroom approach to support problem-based learning. Technol Knowl Learn. 2015;20(3):299-315. [CrossRef]
  • 23. McHugh ML. Interrater reliability: the kappa statistic. Biochem Med (Zagreb). 2012;22(3):276-282. [CrossRef]
  • 24. Koparan T, Akıncı A. İstatististik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Eğitim Öğretim Araştırmaları Derg. 2015;4(1):36-45.
  • 25. Hussain S, Jamwal PK, Munir MT, Zuyeva A. A quasi-qualitative analysis of flipped classroom implementation in an engineering course: from theory to practice. Int J Educ Technol Higher Educ. 2020;17(1):43. [CrossRef]
  • 26. Fan JY, Tseng YJ, Chao LF, Chen SL, Jane SW. Learning outcomes of a flipped classroom teaching approach in an adult-health nursing course: a quasi-experimental study. BMC Med Educ. 2020;20(1):317. [CrossRef]
  • 27. Ramírez D, Hinojosa C, Rodríguez F. Advantages and disadvantages of flipped classroom: STEM students perceptions. 7th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville, Spain. 2014:17-19.
  • 28. Hava K. The effects of the flipped classroom on deep learning strategies and engagement at the undergraduate level. Part Educ Res. 2020;8(1):379-394. [CrossRef]
  • 29. Fidan M, Debbag M, Cukurbasi B. Metaphoric perceptions of pre-service teachers about ‘LEGO Robotic Instructional Practices,’ ‘Augmented Reality’and ‘Flipped Classroom’concepts. Res Comp Int Educ. 2021;16(1):83-99. [CrossRef]

Flipped Classroom with Interactive Videos Applied to Nursing Students in the Teaching of Biostatistics Knowledge: A Mixed-Method Study

Yıl 2022, Cilt: 25 Sayı: 4, 245 - 253, 29.12.2022
https://doi.org/10.5152/JANHS.2022.2281132

Öz

Objective: This study aimed to determine the effect of the flipped classroom with interactive
videos on the teaching of biostatistics knowledge.

Methods: In this mixed-method research, quasi-experimental study was conducted with
128 nursing students between October and December 2020 in the first stage (intervention=66,
control=62). And then, individual interviews were held with 12 students between January and
February 2021 in the phenomenological qualitative research carried out in the second stage. In the
quasi-experimental study, the knowledge levels of the students were evaluated. Semi-structured
questions were used in in-depth interviews. Data was analysed using Statistical Package for
Social Sciences version 24.0 and Nvivo program. Independent sample t-test and paired sample
t-test were used.

Results: After the flipped classroom with interactive videos, knowledge score of the intervention
group was found to be statistically significantly higher than that in the control group (P < .001).
The post-tests were found to be significantly higher than the pre-test in both groups. However,
the effect size in the intervention group is higher than that in the control group. In the phenomenological part of the study, 5 main themes were generated: contribution to learning, the learning environment, the advantage of the flipped classroom model, disadvantage of this model, and
feedback for educators.

Conclusion: The flipped classroom practice increased the knowledge level of the students. It has
been determined that this application has contributed to the learning of the students and the
learning environment and has many advantages. In the future, it is recommended to evaluate the
effects of the flipped classroom practice in other lessons and to evaluate the effects by adding
different education methods to this method.

Kaynakça

  • 1. Öncü Öner T, Can Ş. Sağlıkta biyoistatistiksel uygulamalar. İzmir Kâtip Çelebi Univ Sağlık Bilimleri Fak Derg. 2018;3(1):39-45.
  • 2. Sümbüloğlu K, Sümbüloğlu V. Biyoistatistik. 19 Baskı, Ankara: Hatipoğlu Yayınları; 2019.
  • 3. Hayırsever F, Orhan A. Ters yüz edilmiş öğrenme modelinin kuramsal analizi. Mersin Univ Eğitim Fak Derg. 2018;14(2):572-596. [CrossRef]
  • 4. Hew KF, Lo CK. Flipped classroom improves student learning in health professions education: a meta-analysis. BMC Med Educ. 2018;18(1):38. [CrossRef]
  • 5. Wang X, Dong L, Lyu W, Geng Z. Teaching health assessment symptomatology using a flipped classroom combined with scenario simulation. J Nurs Educ. 2020;59(8):448-452. [CrossRef]
  • 6. Karaca C. Öğretim teknolojilerinde güncel bir yaklaşım: ters yüz öğrenme. In: Demirel Ö, Dinçer S, eds. Eğitim Bilimlerinde Yenilikler ve Nitelik Arayışı. Ankara: Pegem Akademi Yayınevi; 2016.
  • 7. Kara C, Sınıf TY. Tıp Eğitimi Dünyası. 2016;15(45):12-26.
  • 8. Galway LP, Corbett KK, Takaro TK, Tairyan K, Frank E. A novel integration of online and flipped classroom instructional models in public health higher education. BMC Med Educ. 2014;14(1):181. [CrossRef]
  • 9. Schlairet MC, Green R, Benton MJ. The flipped classroom: strategies for an undergraduate nursing course. Nurse Educ. 2014;39(6):321-325. [CrossRef]
  • 10. Tan E, Brainard A, Larkin GL. Acceptability of the flipped classroom approach for in-house teaching in emergency medicine. Emerg Med Australas. 2015;27(5):453-459. [CrossRef]
  • 11. Erdoğdu E. Öğrenme yönetim sistemlerinde içerik organizasyonu. In: Usta İ, Uça Güneş EP, eds. Öğrenme Yönetim Sistemleri. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Açık Öğretim Fakültesi Yayını; 2017:140-177.
  • 12. Serçemeli M. Muhasebe eğitiminde yeni bir yaklaşım önerisi: ters yüz edilmiş sınıflar. Muhasebe Finansman Derg. 2016;(69):115-126. [CrossRef]
  • 13. Kaya D. Matematik öğretiminde ters yüz öğrenme modelinin ortaokul öğrencilerin derse katılımına etkisi. Sakarya Univ J Educ. 2018;8(4):232-249. [CrossRef]
  • 14. Della Ratta CB. Flipping the classroom with team-based learning in undergraduate nursing education. Nurse Educ. 2015;40(2):71-74. [CrossRef]
  • 15. Tune JD, Sturek M, Basile DP. Flipped classroom model improves graduate student performance in cardiovascular, respiratory, and renal physiology. Adv Physiol Educ. 2013;37(4):316-320. [CrossRef]
  • 16. Tang F, Chen C, Zhu Y, et al. Comparison between flipped classroom and lecture-based classroom in ophthalmology clerkship. Med Educ Online. 2017;22(1):1395679. [CrossRef]
  • 17. Park I, Suh Y. Meta-analysis of flipped learning effects in nursing education. Int J Environ Res Public Health. 2021;18(23):12814. [CrossRef]
  • 18. Vanka A, Vanka S, Wali O. Flipped classroom in dental education: A scoping review. Eur J Dent Educ. 2020;24(2):213-226. [CrossRef]
  • 19. Wong TH, Ip EJ, Lopes I, Rajagopalan V. Pharmacy students' performance and perceptions in a flipped teaching pilot on cardiac arrhythmias. Am J Pharm Educ. 2014;78(10):185-185. [CrossRef]
  • 20. Hessler KL. Student perception of the flipped classroom in nursing education. Int J Nurs Educ Scholarsh. 2019;16(1):1-8. [CrossRef]
  • 21. Steen-Utheim AT, Foldnes N. A qualitative investigation of student engagement in a flipped classroom. Teach Higher Educ. 2018;23(3):307 - 324. [CrossRef]
  • 22. Tawfik AA, Lilly C. Using a flipped classroom approach to support problem-based learning. Technol Knowl Learn. 2015;20(3):299-315. [CrossRef]
  • 23. McHugh ML. Interrater reliability: the kappa statistic. Biochem Med (Zagreb). 2012;22(3):276-282. [CrossRef]
  • 24. Koparan T, Akıncı A. İstatististik öğretiminde yeni yaklaşımlar. Eğitim Öğretim Araştırmaları Derg. 2015;4(1):36-45.
  • 25. Hussain S, Jamwal PK, Munir MT, Zuyeva A. A quasi-qualitative analysis of flipped classroom implementation in an engineering course: from theory to practice. Int J Educ Technol Higher Educ. 2020;17(1):43. [CrossRef]
  • 26. Fan JY, Tseng YJ, Chao LF, Chen SL, Jane SW. Learning outcomes of a flipped classroom teaching approach in an adult-health nursing course: a quasi-experimental study. BMC Med Educ. 2020;20(1):317. [CrossRef]
  • 27. Ramírez D, Hinojosa C, Rodríguez F. Advantages and disadvantages of flipped classroom: STEM students perceptions. 7th International Conference of Education, Research and Innovation. Seville, Spain. 2014:17-19.
  • 28. Hava K. The effects of the flipped classroom on deep learning strategies and engagement at the undergraduate level. Part Educ Res. 2020;8(1):379-394. [CrossRef]
  • 29. Fidan M, Debbag M, Cukurbasi B. Metaphoric perceptions of pre-service teachers about ‘LEGO Robotic Instructional Practices,’ ‘Augmented Reality’and ‘Flipped Classroom’concepts. Res Comp Int Educ. 2021;16(1):83-99. [CrossRef]
Toplam 29 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Hemşirelik, Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Ayşegül Ilgaz 0000-0003-0640-2820

Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 25 Sayı: 4

Kaynak Göster

AMA Ilgaz A. Flipped Classroom with Interactive Videos Applied to Nursing Students in the Teaching of Biostatistics Knowledge: A Mixed-Method Study. Journal of Nursology. Aralık 2022;25(4):245-253. doi:10.5152/JANHS.2022.2281132

Cited By