SAĞLIK HİZMETLERİ MESLEK YÜKSEKOKULU ÖĞRENCİLERİNİN DUYGUSAL ZEKÂ VE YAŞAM DOYUMLARI ARASINDAKİ İLİŞKİ
Yıl 2021,
Cilt: 5 Sayı: 13, 1 - 15, 31.12.2021
Abdullah Oğrak
,
Fatih Gönül
Öz
Bu araştırmanın amacı duygusal zekâ ve boyutlarının yaşam doyumu ile arasındaki ilişkileri incelemektir. Duygusal zekâ ve yaşam doyumunun çeşitli demografik özelliklere göre anlamlı bir farklılık gösterip göstermediğini belirlemek araştırmanın diğer bir amacıdır. Yapılan analizlerde duygusal zekânın yaşam doyumu ile pozitif yönde ilişkili olduğu ve duygusal zekânın yaşam doyumu üzerinde pozitif yönde etkili olduğu görülmüştür. Duygusal zekânın, kendi duygularını değerlendirme, duyguları kullanma ve duyguları düzenleme boyutlarının yaşam doyumunu pozitif olarak etkilediği belirlenirken, başkalarının duygularını değerlendirme boyutunun yaşam doyumu üzerinde herhangi bir etkisinin bulunmadığı tespit edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin duygusal zekâ ve yaşam doyumlarının bazı demografik özelliklere göre anlamlı bir farklılık gösterdiği belirlenmiştir.
Kaynakça
- Abdullah, F. (2012). Teaching Islamic Ethics and Ethical Training: Benefiting From Emotional and Spiritual Intelligence. International Journal of Humanities and Social Science, 2(3), 224-232.
- Afolabi, O. A., & Balogun, A. G. (2017). Impacts of Psychological Security, Emotional Intelligence and Self-Efficacy on Undergraduates’ Life Satisfaction. Psychological Thought, 10(2), 247-261.
- Agnoli, S., Mancini, G., Pozzoli, T., Baldaro, B., Russo, P. M., & Surcinelli, P. (2012). The Interaction Between Emotional Intelligence and Cognitive Ability in Predicting Scholastic Performance in School-Aged Children. Personality and Individual Differences, 53(5), 660-665.
- Akboğa, Ö. F., & Gürgan, U. (2019). Gençlerde İnternet Bağımlılığı ile Sosyal Kaygı Bozukluğu Arasındaki İlişkinin Yaşam Doyumu ve Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(6), 443-464.
- Ardahan, F. (2012). Duygusal Zekâ ve Yaşam Doyumu Arasındaki İlişkinin Doğa Sporu Yapanlar Örneğinde İncelenmesi. Pamukkale Journal of Sport Sciences, 3(3), 20-33.
- Atilla, G. (2012). Hastanelerde Duygusal Zekâ-Hasta Memnuniyeti İlişkisi: Isparta İl Merkezi Örneği (Doktora Tezi). Süleyman Demirel Üniversitesi, Isparta.
- Bakan, İ., & Güler, B. (2017). Duygusal Zekânın, Yaşam Doyumu ve Akademik Başarıya Etkileri ve Demografik Özellikler Bağlamında Algı Farklılıkları. Karamanoğlu Mehmetbey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 19(33), 1-11.
- Bar-On, R. (2006). The Bar-On Model of Emotional-Social Intelligence (ESI) 1. Psicothema, 13-25.
- Cazan, A. M., & Năstasă, L. E. (2015). Emotional Intelligence, Satisfaction with Life and Burnout Among University Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 180, 1574-1578.
- Dağlı, A., & Baysal, N. (2016). Yaşam Doyumu Ölçeğinin Türkçe’ye Uyarlanması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59), 1250-1263.
- Davies, M., Stankov, L., & Roberts, R. D. (1998). Emotional Intelligence: In Search of an Elusive Construct. Journal of Personality and Social Psychology, 75(4), 989- 1015.
- Demirer, M. C., & Polatcı, S. Örgütsel-Sosyal Destek ile Duygusal Zekanın İş ve Yaşam Tatmini Üzerine Etkisi: Bankacılık Sektöründe Bir Uygulama. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(2), 381-399.
- Deniz, M. E., & Yılmaz, E. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Duygusal Zeka Yetenekleri ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki. XIII. Ulusal Eğitim Bilimleri Kurultayı, 6-9.
- Diener, E. D., Emmons, R. A., Larsen, R. J., & Griffin, S. (1985). The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.
- Extremera, N., & Rey, L. (2016). Ability Emotional Intelligence and Life Satisfaction: Positive and Negative Affect as Mediators. Personality and Individual Differences, 102, 98-101.
- Girgin, G. (2009). Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekânın Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, KKTC - Milli Eğitim Dergisi, 3, 1-12.
- Goleman, D. (1995). Emotional Intelligence. New York: Bantam.
- Huck, S. W. (2012). Reading Statistics and Research. Pearson Education.
- Karimi, L., Leggat, S. G., Donohue, L., Farrell, G., & Couper, G. E. (2014). Emotional Rescue: The Role of Emotional Intelligence and Emotional Labour On Well‐Being and Job‐Stress among Community Nurses. Journal of Advanced Nursing, 70(1), 176-186.
- Kartol, A., & Erçevik, A. Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zeka ve Yaşam Doyumu: Yaşamda Anlamın Aracı Rolü. Kastamonu Eğitim Dergisi, 28(2), 718-728.
- Kesen, N. F., Kırlıoğlu, M., & Deniz, M. E. (2013). Öğretmenlerin Yaşam Doyumu ve Duygusal Zekâ Düzeyleri. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Meslek Yüksek Okulu Dergisi, 16(1), 113-141.
- Keser, A. (2005). İş Doyumu ve Yaşam Doyumu İlişkisi: Otomotiv Sektöründe Bir Uygulama. Çalışma ve Toplum, 4(1), 77-95.
- Kong, F., Gong, X., Sajjad, S., Yang, K., & Zhao, J. (2019). How is Emotional Intelligence Linked to Life Satisfaction? The Mediating Role of Social Support, Positive Affect and Negative Affect. Journal of Happiness Studies, 20(8), 2733-2745.
- Kong, F., Zhao, J., & You, X. (2012). Emotional Intelligence and Life Satisfaction in Chinese University Students: The Mediating Role of Self-Esteem and Social Support. Personality and Individual Differences, 53(8), 1039-1043.
- Koohbanani, S. E., Dastjerdi, R., Vahidi, T., & Far, M. H. G. (2013). The Relationship Between Spiritual İntelligence and Emotional Intelligence with Life Satisfaction among Birjand Gifted Female High School Students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 84, 314-320.
- Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing Happiness: The Architecture of Sustainable Change. Review of General Psychology, 9(2), 111-131.
- Mayer, J. D., Caruso, D. R., & Salovey, P. (2016). The Ability Model of Emotional Intelligence: Principles and Updates. Emotion Review, 8(4), 290-300.
- Mikolajczak, M., & Luminet, O. (2008). Trait Emotional Intelligence and the Cognitive Appraisal of Stressful Events: An Exploratory Study. Personality and İndividual Differences, 44(7), 1445-1453.
- Neugarten, B. L., Havighurst, R. J., & Tobin, S. S. (1961). The Measurement of Life Satisfaction. Journal of Gerontology, 16(2), 134-143.
- Nozaki, Y. (2015). Emotional Competence and Extrinsic Emotion Regulation Directed Toward an Ostracized Person. Emotion, 15(6), 763–774.
- Özdemir, M., & Dilekmen, M. (2016). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Duygusal Zekâ ve Yaşam Doyumlarının İncelenmesi. Sakarya University Journal of Education, 6(1), 98-113.
- Özer, E., Hamarta, E., & Deniz, M. E. (2016). Emotional Intelligence, Core-Self Evaluation, and Life Satisfaction. Psychology, 7(2), 145-153.
- Özgür, G., Babacan Gümüş, A., & Durdu, B. (2010). Evde ve Yurtta Kalan Üniversite Öğrencilerinde Yaşam Doyumu. Psikiyatri Hemşireliği Dergisi, 1(1), 25-32.
- Özyer, K., Azizoğlu, Ö., & Fahreeva, G. (2011). A Study About Relationship between Emotional İntelligence and Life Satisfaction. Akademik Bakış Dergisi, 25, 1-20.
- Pavot, W., & Diener, E. (1993). Review of the Satisfaction with Life Scale. Psychological Assessment, 5, 164-172.
- Pavot, W., & Diener, E. (2008). The Satisfaction with Life Scale and the Emerging Construct of Life Satisfaction. The Journal of Positive Psychology, 3(2), 137-152.
- Petrides, K. V., Pita, R., & Kokkinaki, F. (2007). The Location of Trait Emotional Intelligence in Personality Factor Space. British journal of psychology, 98(2), 273-289.
- Pınar, Ş. E., Bilgiç, D., Demirel, G., Akyüz, M. B., Karatepe, C., & Sevim, D. (2015). Sağlık Alanlarında Okuyan Üniversite Öğrencilerinin Tükenmişlik ve Yaşam Doyumları Arasındaki İlişki. TAF Preventive Medicine Bulletin, 14(4), 284-292.
- Ruiz‐Aranda, D., Extremera, N., & Pineda‐Galan, C. (2014). Emotional Intelligence, Life Satisfaction and Subjective Happiness in Female Student Health Professionals: The Mediating Effect of Perceived Stress. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 21(2), 106-113.
- Salovey, P. E., & Sluyter, D. J. (1997). Emotional Development and Emotional Intelligence: Educational Implications. Basic Books.
- Salovey, P., & Mayer, J. D. (1990). Emotional Intelligence. Imagination, Cognition and Personality, 9(3), 185-211.
- Sarıcam, H., Çelik, I., & Coşkun, L. (2015). The Relationship Between Emotional Intelligence, Hope and Life Satisfaction in Preschool Preserves Teacher. The International Journal of Research in Teacher Education, 6(1), 1-9.
- Schermelleh-Engel, K., Moosbrugger, H., & Müller, H. (2003). Evaluating the Fit of Structural Equation Models: Tests of Significance and Descriptive Goodness-of-fit Measures. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 23-74.
- Sevindik, F., Uncu, F. & Dağ, D. G. (2012). Sağlık Yüksekokulu Öğrencilerinin Duygusal Zekâ Düzeylerinin Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi, Fırat Üniversitesi Sağlık Bilimleri ve Tıp Dergisi, 26(1), 21-26.
- Sun, P., Wang, S., & Kong, F. (2014). Core Self-Evaluations as Mediator and Moderator of the Relationship between Emotional İntelligence and Life Satisfaction. Social İndicators Research, 118(1), 173-180.
- Taşkırmaz, M., & Bal, C. G. (2019). Yaşam Doyumu ve Yılmazlık Arasındaki İlişkide Duygusal Zekanın Aracı Rolü. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 8(3), 1560-1576.
- Urquijo, I., Extremera, N., & Villa, A. (2016). Emotional Intelligence, Life Satisfaction, and Psychological Well-Being in Graduates: The Mediating Effect of Perceived Stress. Applied Research in Quality of Life, 11(4), 1241-1252.
- Wong, C. S., & Law, K. S. (2002). The Effects of Leader and Follower Emotional Intelligence on Performance and Attitude: An Exploratory Study. The Leadership Quarterly, 13(3), 243-274.
- Wong, C. S., Law, K. S., & Wong, P. M. (2004). Development and Validation of a Forced Choice Emotional İntelligence Measure for Chinese Respondents in Hong Kong. Asia Pacific Journal of Management, 21(4), 535-559.
- Yıldırım, B., & Latifoğlu, G. (2020, September). Serbest Zaman Tatmini ile Yaşam Doyumu ve Duygusal Zekâ Arasındaki İlişki. In Conference Proceedıng Book (p. 68). Near East University.
- Yıldız, M. (2016). Üniversite Öğrencilerinde Duygusal Zekâ Yaşam Doyumu ve Depresyonun Cinsiyet ve Sınıf Seviyelerine Göre Etkileri. Opus Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi, 6(11), 451-474.