Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Geçmişten Günümüze Ortaöğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 99 - 117, 24.06.2022
https://doi.org/10.55142/jogser.1113312

Öz

Bu araştırmanın amacı eğitim ve öğretim programlarının kavramsal temelleri ve özelde beden eğitimi ve spor dersi öğretim programlarının günümüze kadar geçirmiş olduğu değişiklikler ile ilgili süreç içerisinde yapılan çalışmaları değerlendirerek konu hakkında kapsamlı bir bilgi sunmaktır. Bu amaçla inceleme ve raporlama temelli olarak sistematik derleme çalışması yapılmıştır. Bu doğrultuda beden eğitimi ve spor dersi öğretim programları ile ilgili 2022 yılına kadar yürürlüğe girmiş öğretim programları, yayınlanmış olan makale, bildiri, tez, genelge, yönetmelik, tebliğler dergileri, eğitim şuraları vb. gibi tüm basılı ve elektronik kaynaklar değerlendirilmeye alınmıştır. Sistematik inceleme sonucunda öğretim programlarının değişiminde eğitim şuraları ile birlikte 21. yüzyıl becerileri ve Türkiye Yeterlikler Çerçevesinin etkili olduğu ve programların şekillenmesinde dünyada etkin olan yaklaşımlarından etkilendiği görülmüştür. Ülkemizde 1927 yılından beri farklı isimlerde beden eğitimi ve spor dersinin farklı seviyelerde farklı ders saatleri ile yapıldığı, 1924 ve 1948 yıllarındaki ortaöğretim programlarının temel nitelikte olduğu, 1983 yılında yürürlüğe konulan öğretim programının ise en son güncellenen 2018 beden eğitimi ve spor dersi öğretim programlarının özünü oluşturduğu söylenebilir. Sonuç olarak sistematik derleme kapsamında incelenen kaynaklar göstermektedir ki beden eğitimi ve spor dersi öğretim programları çağın gerekliliklerine göre değişime açık bir şekilde güncellenmeye devam edecektir. Bu güncellemelerin çıktısı olarak elde edilecek başarılı sonuçlar doğrultusunda programlar ileride daha da özelleşerek diğer temel derslerin yanında ağırlığını korumaya devam edecektir.

Destekleyen Kurum

Yoktur

Kaynakça

  • Akınoğlu, O. (2005). Türkiye’de uygulanan ve değişen eğitim programlarının psikolojik temelleri. Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 22, 31-46. https://dergipark.org.tr/tr/pub/maruaebd/issue/360/2005
  • Akyüz, Y. (2005). Türk eğitim tarihi İzmir: Eğitim dünyası yayınları. 9. Baskı. Ankara: Pegama Yayınları
  • Aslan, A. (2018). Systematic Reviews and Meta-Analyses. Acta Medica Alanya, 2(2), 62-63. https://dergipark.org.tr/tr/pub/medalanya/issue/38086/439541
  • Binbaşıoğlu, C. (1995). Türkiye‘de eğitim bilimleri tarihi. İstanbul: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Demirel, Ö. (2006). Eğitimde program geliştirme. Kuramdan uygulamaya. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Demirhan, G. (1992). Lise ve dengi okullar beden eğitimi dersi öğretim programının program geliştirme ilkeleri açısından değerlendirilmesi. Spor Bilimleri Dergisi 3(3), 36-46. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16451/171656
  • Demirhan, G., Bulca, Y., Altay, F., Şahin, R., Güvenç, A., Aslan, A., Güven, B., Kangalgil, M., Hünük, D., Koca, C., Açıkada, C. (2008). Spor Bilimleri Dergisi, 19(3), 157-180. https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbd/issue/16394/171428
  • Ertürk, S. (1998). Eğitimde program geliştirme. Ankara: Meteksan A.Ş
  • Gümüşgül, O., Göral, M. (2014). Milli eğitim şuraları kapsamında beden eğitimi dersi: Sportif bakış. Spor ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1),14-29.
  • https://dergipark.org.tr/tr/pub/sbsebd/issue/31658/347108
  • https://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328 Erişim Tarihi: Şubat 2022.
  • https://www.resmigazete.gov.tr/eskiler/2022/02/20220214-1.htm Erişim Tarihi: Şubat 2022.
  • https://www.tyc.gov.tr/sayfa/ulusal-yeterlilik-cerceveleri-if2b4bd5f-42e2-46a2-98c2-5d5466970bf3. html). Erişim Tarihi: Aralık 2021.
  • https://www.tyc.gov.tr/sayfa/yapisi-i7abbe9e1-2c97-4967-84d5-d998a675cc32.html. Erişim Tarihi: Aralık 2021
  • İleli, A. (2007). Ortaöğretim öğrencilerinin beden eğitimi dersinden beklentileri ve doyum düzeyleri (Sakarya İl Örneği). Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Sakarya.
  • Kangalgil M., Özgül F., Temel A., Kural T., Karagöz Y. (2021). Beden eğitimi ve spor dersi değerler eğitimi ölçeği (BESDDEÖ) geçerlik ve güvenirlik çalışması. Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 70-80. https://dergipark.org.tr/tr/pub/bsd/issue/60685/855962
  • Karaçam, Z. (2013). Sistematik derleme metodolojisi: Sistematik derleme hazırlamak için bir rehber. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Yüksekokulu Elektronik Dergisi, 6(1), 26-33. https://dergipark.org.tr/tr/pub/deuhfed/issue/46815/587078
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2010). Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı. Ortaöğretim kurumları haftalık ders çizelgeleri.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (1988). İlköğretim okulları, lise ve dengi okullar beden eğitimi öğretim programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006a). İlköğretim Okulları Beden Eğitimi Öğretim Programı. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2006b). İlköğretim beden eğitimi dersi (1–8. sınıf) öğretim programı ve kılavuzu. Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2009). Ortaöğretim Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programı (9 – 12. Sınıflar). Bursa: Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Genel Müdürlüğü Yayını.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2017). Ortaöğretim Beden Eğitimi Dersi Öğretim Programı (9-12. Sınıflar). http://mufredat.meb.gov.tr/Programlar.aspx
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018a). Beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (Ortaokul 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar). https://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=324. Erişim Tarihi: Kasım 2021.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) (2018b). Ortaöğretim beden eğitimi ve spor dersi öğretim programı (9, 10, 11 ve 12. sınıflar) http://mufredat.meb.gov.tr/ProgramDetay.aspx?PID=334. Erişim Tarihi: Kasım 2021.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2008). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/72-2008
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2009). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/73-2009
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2010). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/74-2010
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2011). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/75-2011
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2012). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/76-2012
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2013). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/80-2013
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2014). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/82-2014
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2015). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/83-2015
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2017). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/85-2017
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2018). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/86-2018
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2019). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/87-2019
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2020). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/88-2020
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2021). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/89-2021
  • Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Tebliğler Dergisi (2022). http://tebligler.meb.gov.tr/index.php/tuem-sayilar/viewcategory/90
  • Milli Eğitim Bakanlığı, Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı, http://ttkb.meb.gov.tr/www/gecmisten-gunumuze-mill-egitim-sralari/icerik/328 Erişim Tarihi: 01.03.2022
  • Özcelik, D. A. (2014). Eğitim Programları ve Öğretim. Ankara: Pegem Akademi Yayınları.
  • Pehlevan, Z., Temel, C., Kangalgil, M. (2019). Ortaöğretim beden eğitimi dersi öğretim programı kazanımlarının gerçekleşme düzeyine ilişkin mezunların görüşleri. Kastamonu Eğitim Dergisi, 27(3), 1209-1222. DOI: 10.24106/kefdergi.2948
  • Talim Terbiye Kurul Başkanlığı (TTKB) (2022). Haftalık Ders Çizelgeleri. https://ttkb.meb.gov.tr/www/haftalik-ders-cizelgeleri/kategori/7
  • Temel, A. (2022). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer algıları ve tutumlarının incelenmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Niğde.
  • Temel, A., Mamak, H., Kangalgil, M. (2021). Ortaokul öğrencilerinin beden eğitimi ve spor dersine ilişkin değer ve tutum algılarının incelenmesi. 63-64. 19. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, 11-14 Kasım 2021, Antalya.
  • Varış, F. (1998). Temel kavramlar ve program geliştirmeye sistematik yaklaşım. İçinde (Ed., A. Hakan) Eğitim bilimlerinde yenilikler (sf.3-19). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayınları.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ebru Aydın 0000-0002-2158-6501

Ahmet Temel 0000-0001-9215-6106

Murat Kangalgil 0000-0002-7480-199X

Yayımlanma Tarihi 24 Haziran 2022
Gönderilme Tarihi 6 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Aydın, E., Temel, A., & Kangalgil, M. (2022). Geçmişten Günümüze Ortaöğretim Beden Eğitimi ve Spor Dersi Öğretim Programlarının İncelenmesi. Journal of Global Sport and Education Research, 5(1), 99-117. https://doi.org/10.55142/jogser.1113312

 

   18798    18800                Flag Counter

18711 Journal of Global Sport and Education Research (JOGSER) Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı altında lisanslanmıştır.