Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Benlik Saygısı ve Sportmenlik Yönelimi Odağında Sporcu Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 2, 118 - 127, 31.12.2022
https://doi.org/10.55142/jogser.1189526

Öz

Araştırmanın amacı, spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sportmenlik yöneliminin benlik saygısına etkisini belirlemektir. Araştırmanın çalışma grubunu; 2021-2022 bahar döneminde Ankara ilinde bir kamu üniversitesinde öğrenim görmekte olan 96’sı (%36.6) kadın, 166’sı (%63.4) erkek olmak üzere 262 katılımcı oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak; Benlik Saygısı ve Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçekleri kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistiklerin yanı sıra T-testi, Pearson Korelasyon ve Regresyon analizi kullanılmıştır. Katılımcıların benlik saygılarının ortalama düzeyde olduğu, sportmenlik yönelimleri ortalama puanlarının da ortalamanın üzerinde olduğu ifade edilebilir. Katılımcıların benlik saygısı ve sportmenlik yönelimlerinin cinsiyet, spor branşı değişkenlerine göre farklılaşmadığı sonucuna ulaşılmıştır. Buna ek olarak, araştırma bulguları incelendiğinde, sportmenlik yöneliminin benlik saygısını %8 oranında açıkladığı söylenebilir.

Kaynakça

  • Ahn, J., & Yang, Y. (2022). Relationship between self-esteem and risky sexual behavior among adolescents and young adults: A systematic review. American Journal of Sexuality Education, 1-20.
  • Aktop A, & Erman KA (2002) Takım ve bireysel sporcuların başarı motivasyonu benlik saygısı ve sürekli kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. 7. Uluslararası Spor Bilimleri Kongresi, Antalya.
  • Aktop, A., & Erman, K. A. (2007). Başarı motivasyonu takım ve bireysel sporcuların başarı motivasyonu benlik saygısı ve sürekli kaygı düzeylerinin karşılaştırılması. Akdeniz Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu.
  • Altıntaş, A., Aşçı, F. H., & Özenir, B. T. (2007). Benlik sunumunun cinsiyete ve egzersiz davranışı parametrelerine göre incelenmesi. Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 91-99. Balçıkanlı, G. S., & Yıldıran, İ. (2011). Profesyonel futbolcuların sportmenlik yönelimleri ve empatik eğilim düzeyleri. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 9(2), 49-56.
  • Balçıkanlı, G., & Yıldıran, I. (2012). Sportspersonship orientation and empathy: a study of professional football players. Journal of Physical Education and Sport, 12(1), 18.
  • Balçıkanlı, G. S., Gülşen, K., & Yıldıran, İ. (2017). Kadın futbolcularda sportmenlik yönelimi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 22(1-4), 1-9.
  • Çağlayan, N. (2011). Bireysel ve takım sporu yapanlar ile spor yapmayan bireylerin benlik saygısı puanlarının karşılaştırlması. Yüksek Lisans Tezi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Bolu.
  • Çiftçi, H. (2018). Ergenlerin benlik saygısı düzeylerinin karşılaştırılması meslek yüksekokulu ve meslek lisesi öğrencileri üzerine bir inceleme. Electronic Journal of Social Sciences. 17(68): 1648-1665.
  • Çuhadaroðlu, F. (1986). Adolesanlarda benlik saygısı. Uzmanlık Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Donnellan, M. B., Trzesniewski, K. H., & Robins, R. W. (2011). Self-esteem: Enduring issues and controversies.
  • Esentürk, O. K., İlhan, E. L., & Çelik, O. B. (2015). Examination of self-esteem levels according to some variables. Ovidius University Annals, Series Physical Education & Sport/Science, Movement & Health, 15(2), 596- 601.
  • Gencheva, N., Angelcheva, M., Marinov, T., & Ignatov, I. (2017). Assessment of sportsmanship in case of institutionalized adolescents, deprived of parental cares. Journal of Health, Medicine and Nursing, 42, 103-109.
  • Goksel, A. G., & Zorba, E. (2017). The examination of sportsmanship behaviors of beach handball players in Turkey. Sport Journal, 58, 82.
  • Güllü, S. (2018). Sporcularin antrenör-sporcu ilişkisi ile sportmenlik yönelimleri üzerine bir araştirma. Spormetre Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 16(4), 190-204.
  • Hein, V., & Hagger, M. S. (2007). Global self-esteem, goal achievement orientations, and self-determined behavioural regulations in a physical education setting. Journal of sports sciences, 25(2), 149-159.
  • Imansari, D., Soegiyanto, S., & Kusuma, D. W. Y. (2020). The Relationship of Students’ Personality, Attitude, and Spiritual Intelligence With Sportsmanship Orientation in Sports Extracurricular Activities SMP Negeri Rayon 5 Kota Semarang. Journal of Physical Education and Sports, 9(2), 134-142.
  • Joseph, R. P., Royse, K. E., Benitez, T. J., & Pekmezi, D. W. (2014). Physical activity and quality of life among university students: exploring self-efficacy, self-esteem, and affect as potential mediators. Quality of life research, 23(2), 659-667.
  • Kan, M (2018). Üniversite öğrencilerinde yetişkin bağlanma biçimleri, kişilik özellikleri ve benlik saygısı arasındaki ilişkiler (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Üsküdar Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Klinik Psikoloji Anabilim Dalı, İstanbul.
  • Karafil, A. Y., Emrah, A. T. A. Y., Mehmet, U. L. A. Ş., & Melek, C. (2017). Spora katılımın beden eğitimi dersi sportmenlik davranışları üzerine etkisinin araştırılması. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 12(2), 1-11.
  • Karasar, N. (2007). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Keating, J. W. (2007). Sportsmanship as a moral category. Ethics in sport, (Ed. 2), 141-151.
  • Kim, B., & Kim, Y. (2019). Growing as social beings: How social media use for college sports is associated with college students’ group identity and collective self-esteem. Computers in Human Behavior, 97, 241-249.
  • Koç, Y., & Güllü, M. (2017). Research into sportspersonship behavior of high school students in physical education course in terms of some variables. SPORMETRE, 15(1), 19-30.
  • MacDonald, G., & Leary, M. R. (2012). Individual differences in self-esteem.
  • Martin, L., West, J., & Bill, K. (2008). Incorporating problem-based learning strategies to develop learner autonomy and employability skills in sports science undergraduates. Journal of Hospitality, Leisure, Sport & Tourism Education., 7(1), 18-30.
  • Mikail, T. E. L., Yaman, Ç., & Altan, M. (2017). Spor bilimleri fakültesi öğrencilerinin sportmenlik davranışları hakkındaki görüşleri. Uluslararası Kültürel ve Sosyal Araştırmalar Dergisi (UKSAD), 3(Special Issue 2), 16-26.
  • Oktan, V., & Şahin, M. (2010). Kız ergenlerde beden imajı ile benlik saygısı arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(2), 543-556.
  • O'Malley, P. M., & Bachman, J. G (1979). Self-esteem and education: Sex and cohort comparisons among high school seniors. Journal of Personality and Social Psychology, 37(7), 1153.
  • Orth, U., & Robins, R. W. (2014). The development of self-esteem. Current Directions in Psychological Science, 23(5), 381-387.
  • Rosenberg, M. (2015). Society and the adolescent self-image. Princeton University Press.
  • Sezen, G., & Yıldıran, İ. (2007). Beden eğitimi öğretmenlerinin futbolda fair play’e ilişkin olumlu ve olumsuz davranışlara yaklaşımlarının incelenmesi. Spor Yönetimi ve Bilgi Teknolojileri, 2(1), 14-22.
  • Sezen-Balçıkanlı, G. (2010). Çok Boyutlu Sportmenlik Yönelimi Ölçeği’nin Türkçe Uyarlaması: Geçerlik ve Güvenirlik Çalışması. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 15(1), 1-10.
  • Stewart, C. C. (2014). Sportsmanship, gamesmanship, and the implications for coach education. Strategies, 27(5), 3-7.
  • Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. (2007). Experimental designs using ANOVA (Vol. 724). Belmont, CA: Thomson/Brooks/Cole.
  • Türker, A., Yusuf, E. R., Eroğlu, S. Y., Şentürk, A., & Durmaz, M. (2018). Spor yapan bireylerin sosyal görünüş kaygısı ve benlik saygısının incelenmesi. Muş Alparslan Üniversitesi Uluslararası Spor Bilimleri Dergisi, 2(1), 8-15.
  • Vallerand, R. J., Deshaies, P., Cuerrier, J. P., Brière, N. M., & Pelletier, L. G. (1996). Toward a multidimensional definition of sportsmanship. Journal of Applied Sport Psychology, 8, 123–135.
  • Vallerand, R. J., Briere, N. M., Blanchard, C., & Provencher, P. (1997). Development and Validation of the Multidimensional Sportspersonship Orientations Scale. Journal of Sport & Exercise Psychology, 19(2), 197-206.
  • Viciana, J., Mayorga-Vega, D., & Blanco, H. (2014). Relationship of age and experience on physical self-concept and sportsmanship orientation in youth Spanish soccer players. International Journal of Sport Psychology, 45(3), 214–230.
  • Yalçın, Y. G., Tek, T. & Çetin, M. Ç. (2020). Amatör olarak spor yapan üniversite öğrencilerinin sportmenlik yönelimlerinin incelenmesi. Türk Spor Bilimleri Dergisi, 3(1), 29-34.
  • Yıldıran, İ., & Balçıkanlı, G. S. (2006). Beden eğitimi öğretmeni adaylarının sportmenlik ve profesyonellik arasında ikilem barındıran somut örnek olaylara yaklaşımlarının değerlendirilmesi. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 11(3), 3-14.
Toplam 40 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Nuri Berk Güngör 0000-0002-6579-9146

Serkan Kurtipek 0000-0002-4791-9482

Fatih Yenel 0000-0001-9480-2087

Erken Görünüm Tarihi 20 Aralık 2022
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 16 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Güngör, N. B., Kurtipek, S., & Yenel, F. (2022). Benlik Saygısı ve Sportmenlik Yönelimi Odağında Sporcu Öğrenciler Üzerine Bir Araştırma. Journal of Global Sport and Education Research, 5(2), 118-127. https://doi.org/10.55142/jogser.1189526

 

   18798    18800                Flag Counter

18711 Journal of Global Sport and Education Research (JOGSER) Creative Commons Atıf 4.0 Uluslararası Lisansı altında lisanslanmıştır.