Bir Devlet Üniversitesinde Okuyan Hemşirelik Öğrencilerinin Engelli Bireylere Karşı Tutum ve Davranışları
Yıl 2022,
Cilt: 2 Sayı: 3, 53 - 59, 30.09.2022
Nihat Subay
,
Ahmet Demircioğlu
,
Şeyma Karakaya
,
Abdulaziz Güler
,
Nursima Bayram
,
Saliha Simge İntepe
,
Esma Sadak
,
Mustafa İlhan
,
Erkan Kiraz
,
Cansu Nirgiz
,
Kamer Gür
Öz
Amaç: Bu araştırma bir devlet üniversitesinde okuyan hemşirelik öğrencilerinin engelli bireylere karşı tutum ve davranışlarını belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Bu tanımlayıcı araştırma Ekim 2021-Nisan 2022 tarihinde bir devlet üniversitesinde öğrenim gören 568 hemşirelik öğrencisi ile yürütüldü. Veriler: Sosyodemografik Anket Formu, Engelli Bireye Karşı Duyarlılık Formu, Engellilere Yönelik Çok Boyutlu Tutum Ölçeği ile toplandı, yüzdelik dağılım, ortalama, Mann Whitney U, Kruskal Wallis ile değerlendirildi.
Bulgular: Öğrencilerin engelli bireylere karşı duygu alt boyutunda orta, davranış ve düşünce alt boyutunda olumlu tutuma sahip oldukları bulundu. Kadınların düşünce alt boyut puanı ve davranış alt boyut puanı erkeklere göre yüksek olduğu tespit edildi (p=0,000). İlde yaşayan öğrencilerin düşünce alt boyut puanı ve davranış alt boyut puanı ilçe ve köyde yaşayan öğrencilere göre anlamlı derecede yüksekti (p<0.05). Engellilerle ilgili ders almayan öğrencilerin duygu alt boyut puan ortalaması, ders alan öğrencilere göre yüksek olduğu görüldü (p<0.05).
Sonuç: Öğrencilerin engelli bireylere yönelik tutumları olumlu bulundu. Bu tutumların daha olumlu yönde değişmesi için sivil toplum kuruluşları ve üniversiteler işbirliği içinde engellilere yönelik farkındalığı arttıracak panel, seminer gibi programlar düzenleyebilir, öğrencilerin engelli bireylerle temasını arttırmak için engelli bireyler okula davet edilebilir.
Kaynakça
- [1] Açak M, Narinç Ç. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Malatya İl Örneği). GERMENİCA Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(1),18–27.
- [2] Altunhan A, Bayer R, Açak MZ. Mardin Artuklu Üniversitesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2021;4(1), 61-69.
- [3] Apaydın R, Barış İ. Toplumda Engelli Bireylere Yönelik Tutumun Sağlık Çalışanları Bağlamında Değerlendirilmesi. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2021;21(1), 22-39.
- [4] Çalbayram NÇ, Aker MN, Akkuş B, Durmuş FK, Tutar S. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(1),30-40.
- [5] Findler L, Vilchinsky N, Werner S. The multidimensional attitudes scale toward persons with disabilities (MAS): Construction and validation. Rehabil Couns Bull. 2007;50,166-176.
- [6] Gedik Z, Toker H. Üniversite Öğrencilerinin Engelli Bireylere Yönelik Tutumları Ve Sosyal Beğenirlik Düzeyleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018;(1),111-116.
- [7] Girgin AB, Balcı B. Fiziksel Engelli Çocuk ve Ailesinin Evde Bakım Gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(2).
- [8] Girli A, Sarı HY, Kırkım G, Narin S. University Students’ Attitudes Towards Disability And Their Views On Discrimination. Int J Dev Disabil. 2016;62(2),98-107.
- [9] Kaldık B. Üniversitedeki Z Kuşağı’nın Engelli Bireylere Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2022;23(1), 39-53.
- [10] Kargın T, Baydık B. Kaynaştırma Ortamındaki İşiten Öğrencilerin İşitme Engelli Akranlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2002;3(2) 27-39.
- [11] Keklicek İ, Ünsar AS. Üniversite Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Engelli Bireylere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Sağlık Alanında Eğitim Görmenin Pozitif Bir Etkisi Var Mıdır? Bir Gözlemsel Çalışma. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 6(3),149-157.
- [12] Lindgren CL, Oermann MH. Effects Of An Educational İntervention On Students’ Attitudes Toward The Disabled. J Nurs Res. 1993;32(3),121-126.
- [13] Oermann MH, Lindgren L. An Educational Program’s Effects On Students’ Attitudes Toward People With Disabilities: A 1‐Year Follow‐ Up. Rehabilitation Nursing. 1995;20(1),6-10.
- [14] Sarı HY, Bektaş M, Altıparmak S. Hemşirelik Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi. 2010; 27(2), 80-83.
- [15] Sarı KS. Görme Engellilerle Baskı Karşıtı Uygulama: Kesişimsel Perspektif Temelinde Niteliksel Bir Araştırma [tez]. Hacettepe Üniversitesi; 2021.
- [16] Şahin H, Akyol AD. Evaluation Of Nursing And Medical Students’ Attitudes Towards People With Disabilities. Journal Of Clinical Nursing. 2010;19(15‐16), 2271-2279.
- [17] Şahin H, Bekir H. Üniversite Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016;20(3), 767-779.
- [18] Şahin F, Güldenoğlu B. Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1), 214-239.
- [19] T.C. Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı İstatistik Bülteni (https://www.aile.gov.tr/media/111110/eyhgm_istatistik_bulteni_mayis2022.pdf) Erişim Tarihi: 10.04.2022.
- [20] Top E. 14 Haftalık Özel Eğitim Dersi Uygulamasının Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 2018;9(3),174-183.
- [21] Ünal V, Yıldız M. Üniversite gençliğinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi: Sivas örneği. The Journal of Academic Social Science Studies. 2017;57, 341-358.
- [22] Yaralı D. Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal Of Education Faculty. 2015;17(2), 431-455.
- [23] Yelpaze İ, Türküm AS. Engellilere Yönelik Çok Boyutlu Tutum Ölçeğinin Türk Kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018;8(14), 168-187.
ATTITUDES AND BEHAVIORS OF NURSING STUDENTS AT A STATE UNIVERSITY AGAINST INDIVIDUALS WITH DISABILITIES
Yıl 2022,
Cilt: 2 Sayı: 3, 53 - 59, 30.09.2022
Nihat Subay
,
Ahmet Demircioğlu
,
Şeyma Karakaya
,
Abdulaziz Güler
,
Nursima Bayram
,
Saliha Simge İntepe
,
Esma Sadak
,
Mustafa İlhan
,
Erkan Kiraz
,
Cansu Nirgiz
,
Kamer Gür
Öz
Aim: This research was conducted to determine the attitudes and behaviors of nursing students studying at a state university towards disabled individuals.
Method: This descriptive study was conducted with 568 nursing students studying at a state university between October 2021 and April 2022. Data were collected with the Sociodemographic Questionnaire, the Disability Sensitivity Form, and the Multidimensional Attitude Scale towards the Disabled, and were evaluated with the percentage distribution, mean, Mann Whitney U, Kruskal Wallies.
Results: It was found that the students had a moderate attitude towards disabled people in the sub-dimension of emotion, and a positive attitude in the sub-dimension of behavior and thought. It was determined that women's thought sub-dimension score and behavior sub-dimension score were higher than men (p=0.000). The thinking sub-dimension score and the behavior sub-dimension score of the students living in the province were significantly higher than the students living in the district and village (p<0.05). It was observed that the emotional sub-dimension average score of the students who did not take courses related to the disabled was higher than the students who took the course (p<0.05).
Conclusion: Students' attitudes towards disabled people were found to be positive. In order to change these attitudes in a more positive way, non-governmental organizations and universities can organize programs such as panels and seminars that will increase awareness about the disabled, and disabled people can be invited to school in order to increase the contact of students with disabled people.
Kaynakça
- [1] Açak M, Narinç Ç. Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi (Malatya İl Örneği). GERMENİCA Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi. 2020;1(1),18–27.
- [2] Altunhan A, Bayer R, Açak MZ. Mardin Artuklu Üniversitesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi. 2021;4(1), 61-69.
- [3] Apaydın R, Barış İ. Toplumda Engelli Bireylere Yönelik Tutumun Sağlık Çalışanları Bağlamında Değerlendirilmesi. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi. 2021;21(1), 22-39.
- [4] Çalbayram NÇ, Aker MN, Akkuş B, Durmuş FK, Tutar S. Sağlık Bilimleri Fakültesi Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumları. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi. 2018;7(1),30-40.
- [5] Findler L, Vilchinsky N, Werner S. The multidimensional attitudes scale toward persons with disabilities (MAS): Construction and validation. Rehabil Couns Bull. 2007;50,166-176.
- [6] Gedik Z, Toker H. Üniversite Öğrencilerinin Engelli Bireylere Yönelik Tutumları Ve Sosyal Beğenirlik Düzeyleri. Yükseköğretim ve Bilim Dergisi. 2018;(1),111-116.
- [7] Girgin AB, Balcı B. Fiziksel Engelli Çocuk ve Ailesinin Evde Bakım Gereksinimi. Gümüşhane Üniversitesi Sağlık Bilimleri Dergisi. 2015;4(2).
- [8] Girli A, Sarı HY, Kırkım G, Narin S. University Students’ Attitudes Towards Disability And Their Views On Discrimination. Int J Dev Disabil. 2016;62(2),98-107.
- [9] Kaldık B. Üniversitedeki Z Kuşağı’nın Engelli Bireylere Yönelik Tutumları Üzerine Bir Araştırma. Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 2022;23(1), 39-53.
- [10] Kargın T, Baydık B. Kaynaştırma Ortamındaki İşiten Öğrencilerin İşitme Engelli Akranlarına Yönelik Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Özel Eğitim Dergisi. 2002;3(2) 27-39.
- [11] Keklicek İ, Ünsar AS. Üniversite Düzeyinde Öğrenim Gören Öğrencilerin Engelli Bireylere Yönelik Tutumlarının İncelenmesi: Sağlık Alanında Eğitim Görmenin Pozitif Bir Etkisi Var Mıdır? Bir Gözlemsel Çalışma. İzmir Kâtip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi. 2021; 6(3),149-157.
- [12] Lindgren CL, Oermann MH. Effects Of An Educational İntervention On Students’ Attitudes Toward The Disabled. J Nurs Res. 1993;32(3),121-126.
- [13] Oermann MH, Lindgren L. An Educational Program’s Effects On Students’ Attitudes Toward People With Disabilities: A 1‐Year Follow‐ Up. Rehabilitation Nursing. 1995;20(1),6-10.
- [14] Sarı HY, Bektaş M, Altıparmak S. Hemşirelik Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Yeni Tıp Dergisi. 2010; 27(2), 80-83.
- [15] Sarı KS. Görme Engellilerle Baskı Karşıtı Uygulama: Kesişimsel Perspektif Temelinde Niteliksel Bir Araştırma [tez]. Hacettepe Üniversitesi; 2021.
- [16] Şahin H, Akyol AD. Evaluation Of Nursing And Medical Students’ Attitudes Towards People With Disabilities. Journal Of Clinical Nursing. 2010;19(15‐16), 2271-2279.
- [17] Şahin H, Bekir H. Üniversite Öğrencilerinin Engellilere Yönelik Tutumlarının Belirlenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2016;20(3), 767-779.
- [18] Şahin F, Güldenoğlu B. Engelliler Konusunda Verilen Eğitim Programının Engellilere Yönelik Tutumlar Üzerindeki Etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 2013;2(1), 214-239.
- [19] T.C. Aile, Çalışma Ve Sosyal Hizmetler Bakanlığı Engelli ve Yaşlı İstatistik Bülteni (https://www.aile.gov.tr/media/111110/eyhgm_istatistik_bulteni_mayis2022.pdf) Erişim Tarihi: 10.04.2022.
- [20] Top E. 14 Haftalık Özel Eğitim Dersi Uygulamasının Üniversite Öğrencilerinin Empatik Eğilim Ve Engellilere Yönelik Tutumlarına Etkisi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi. 2018;9(3),174-183.
- [21] Ünal V, Yıldız M. Üniversite gençliğinin engellilere yönelik tutumlarının incelenmesi: Sivas örneği. The Journal of Academic Social Science Studies. 2017;57, 341-358.
- [22] Yaralı D. Öğretmen Adaylarının Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Tutumlarının Bazı Değişkenler Açısından İncelenmesi. Journal Of Education Faculty. 2015;17(2), 431-455.
- [23] Yelpaze İ, Türküm AS. Engellilere Yönelik Çok Boyutlu Tutum Ölçeğinin Türk Kültürüne uyarlanması: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. OPUS Uluslararası Toplum Araştırmaları Dergisi. 2018;8(14), 168-187.