Tarih boyunca ortaya konulan sanat faaliyetlerinde birçok nedene bağlı yenilikler meydana gelmiştir. Bu yeniliklerden biri sanatta “nesne” faktörüdür. Nesne; zanaat, süs ve işlevsel bir konumdan Minimalizm ile birlikte sanatsal bir konumda da kendine yer edinmiştir. Sanatta nesne kullanımının önemi vurgulanırken, nesnenin de sanatsız, yani öznesiz bir anlam ifade etmediği düşünülmektedir. Duchamp ile birlikte sanatta hazır yapıt olgusuyla gündeme gelen nesne, kavramsal sanat ile kendi varlığının ötesine geçmiş ve illüzyon, metafor, simülasyon olgusu çerçevesinde sürekliliğini korumuştur. Bir dönem durağanlığa uğrayan “sanat nesnesi” birçok sanatçı tarafından yeniden yapılandırılması gereken bir durum olarak görülmüştür. Postmodern dönem için Baudrillard nesneye imgesel (düşsel) bir anlam yüklemiştir. Bu makale de sanatta nesnenin ironi, illüzyon, düşsel anlamı doğrultusunda postmodern dönem ve günümüz sanatındaki kullanımı üzerinde durulmuş ve nesnenin görevinin ne olduğu ve ne üstlendiği konusu tartışılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Aralık 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 10 Sayı: 4 |