Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çağdaş Sanat Süreci Sanat Yaratımında Kadın İmgesi

Yıl 2022, Cilt: 12 Sayı: 2, 391 - 404, 30.07.2022

Öz

Görselliğin cinsiyet ayrımında kadınlar, erkek sanatçıların psikolojik, kültürel ve toplumsal deneyimlerinin sınırlarında şekillendirilmişlerdir. Kadınların belli sınırlar dâhilinde imgeleştirilmelerinin en önemli nedeni, onları tıpkı doğa gibi denetim altında tutma isteğinden ve çabasından kaynaklanmıştır. Sanatın her döneminde görülür ki, sanat yapıtları yalnızca sanatçının bireysel ve düşsel dünyasını yansıtmakla kalmamış birçok dış etkenle yönlendirilmiştir. Kadın imgesi, zamanın gereklilikleri, hâkim olan güçlerin etkisiyle şekil ve form değiştirmiş ancak erkeklerin denetimindeki bir varlık ve cinsel bir nesne konumundan çıkmayı başaramamıştır. Günümüzde halen çıplaklık denince ilk akla gelen, cinsellik ve erotizmi çağrıştıran kadın bedeni, geçmiş yüzyıllardan kalma, erkek dünyasının düşünce geleneklerinin mirasıdır. Bu çalışmada eril iktidar gözüyle yaratılan kadın imgesinin, geçmişten günümüze hangi sebeplerle ve ne tür düşüncelerle sanatın vazgeçilmezi olduğu konusu irdelenmiştir. Feminist sanatın yaratılan imgelemi ne gibi değişikliklere uğrattığı, günümüzde çağdaş sanatta yaratım unsuru olarak kadın bedeninin niçin hala popülerliğini koruduğu, sanat tarihi ve insanlık tarihinin ilk gününden bugününe sunulan kadın imgelerinin temsillerinden örnekler gösterilerek açıklanmaya çalışılmıştır.

Kaynakça

  • Afşar, T. (1987), Estetik. İstanbul: Süreç Yayınları,
  • Akalın, T. ve Baş, R. (2018). Toplumsal Cinsiyet Eşitsizliğinin Kadın Sanatçılara Yansıması, Marmara Üniversitesi Kadın ve Toplumsal Cinsiyet Araştırmaları Dergisi, 2-2: 112-128
  • Antmen, A., (2009), 20.Yüzyıl Batı Sanatında Akımlar. İstanbul: Sel Yayıncılık,
  • Artun, A. ve Örge, N. (2013). Çağdaş Sanat Nedir? Modernlik Sonrasında Sanat. İstanbul: İletişim Yayınları,
  • Aydın, K., (2019), Modern Sanatta Kadın İmgesinin Değişimi (Resim Sanatı Örneğinde), (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Hatay: Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü,
  • Bagherifam, P. (2019). Postfeminist Yaklaşımla Çağdaş Sanatta Kadın İmgesi, (Basılmamış Yüksek Lisas Tezi) Antalya:.Akdeniz Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü
  • Çırak, Ö. B. (2019). Çağdaş Sanatla Değişen Kadın Temsili ve Olumsuz Kadın İmajına Eleştirel Yorumlar, (Basılmamış Yüksek Lisans Tezi). Erzurum:.Atatürk Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü Resim Anasanat Dalı
  • Demirkol, A. (2015). Resmedilen Kadınlar. İstanbul: Akademi Basım Yayın,
  • Fischl, E.: “Scenes of Late Paradise The Welcome”, 2007 (2020, Aralık 3). https://www.wikiart.org/en/eric-fischl/scenes-of-late-paradise-the-welcome.
Toplam 9 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm MAKALELER
Yazarlar

Serkan İlden Bu kişi benim

Seda Kadakçı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 12 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA İlden, S., & Kadakçı, S. (2022). Çağdaş Sanat Süreci Sanat Yaratımında Kadın İmgesi. Journal of Humanities and Tourism Research, 12(2), 391-404.