Bu çalışmanın amacı “Mülteciler ve Sığınmacılar Yardımlaşma ve Dayanışma Derneği” ile “Karabük Üniversitesi Sürekli Eğitim ve Uygulama Merkezi” iş birliğinde, uluslararası talepler de dikkate alınarak düzenlenen ve mültecilerin kaynak, elektrik ve tasarım-mobilya alanlarındaki mesleki yeterliliklerini artırmayı hedefleyen işbaşı eğitimlerin girişimciliğin boyutları üzerine etkisini ortaya koymaktır. Yüzyıllardır gerçekleşen fakat son yıllarda daha da fazlalaşan göçler tüm dünya için büyük bir sorun haline gelmeye başlamıştır. Yardımlar sürekli ve hayatlarını idame edecek düzeyde olmadığından mülteci ve sığınmacıların da çalışması gerekmektedir. Mülteci ve sığınmacıların bazı iş kollarında çalıştıracak eleman bulamayan ülkeler tarafından kabul edilerek bu açığın kapatılması her iki tarafın da yararına olacaktır. Bu kapsamda uluslararası iş birliği ile oluşan talepler değerlendirilerek toplam 113 Afgan mülteciye kaynak, elektrik ve tasarım-mobilya alanlarında iki dönem halinde üçer aylık eğitim verilmiştir. Çalışmada mülteci ve sığınmacıların aldıkları işbaşı eğitimleri girişimciliğin yatırım, düşünce ve proje boyutları üzerinden incelenmiştir. Eğitime katılan 113 Afgan mültecinin 102’sine uygulanan anket verilerine öncelikle kayıp değer analizi ve normallik testleri uygulamıştır. Normal dağılım gösteren veriler, regresyon analizi yöntemi ile analiz edilmiştir. Bulgular, işbaşı eğitim etkinliğinden alınan puanlar arttıkça düşünce ve proje boyutu puanlarının da artacağını, yatırım boyutu içinse anlamlı bir ilişki olmadığını ortaya koymuştur. Verilen eğitimlerin girişimcilik düşüncesine ve projelerin hazırlanmasına katkı sağladığı fakat girişimi doğrudan etkileyecek olan müşteri, pazar, örgüt, ürün ve sermaye gibi unsurları içeren yatırım boyutunu etkilemediği tespit edilmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Halkla İlişkiler |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 13 Sayı: 4 |