Bu çalışmanın amacı; tüketicilerin kişilik özellikleri ile satın alma davranışları arasındaki ilişkinin araştırılmasıdır. Nicel olan bu çalışma ilişkisel tarama modeli doğrultusunda yürütülmüştür. Araştırma Türkiye genelindeki 18 yaş ve üstü kişileri kapsamaktadır. Ancak araştırma alanının geniş olmasından dolayı örneklemeye başvurulmuştur. Kolayda örnekleme yöntemi doğrultusunda online ve yüzyüze anket teknikleri birlikte kullanılarak veriler toplanmıştır. Bu çerçevede 986 kişiden veri toplanmış ve analiz edilmiştir. SPSS-22 istatistik programı kullanılarak yapılan analizlerde; katılımcıların kişilik özellikleri açısından keskin özelliklere sahip olmadıkları belirlenmiştir. Buna bağlı olarak da yerine göre kompülsif, hedonik ve plansız alışveriş yaptıkları tespit edilmiştir. Çalışmada katılımcıların kişilik özellikleri ve satın alma davranışlarının cinsiyet, yaş ve gelir durumları açısından anlamlı farklılıklar gösterdiği belirlenmiştir. Ayrıca katılımcıların A Tipi ve B Tipi kişilik tipolojileri ile duygu, içgüdü ve zihin merkezli olarak sınıflandırılmış 9 kişilik (mizaç) tipine sahip bireylerin, kompülsif, hedonik ve plansız satın alma davranışları arasında negatif ve pozitif ilişkilerin olduğu tespit edilmiştir.
Kişilik tipleri kompülsif satın alma davranışı hedonik satın alma davranışı plansız satın alma davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Turizm (Diğer) |
Bölüm | MAKALELER |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
Kabul Tarihi | 12 Ağustos 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 15 Sayı: 3 |