Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türk Denizcilik Firmalarının Misyon ve Vizyon Tanımlamalarının İçerik Analizi

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 91 - 100, 21.12.2022

Öz

Günümüzde gerek ekonomiye gerek bilim ve sanayiye gerekse kültür ve sanata yön veren kurum ve kuruluşlara bakıldığında temel ilkelerine sımsıkı bağlı olduklarını ve bu ilkeler üzerine bugünlerini ve geleceklerini inşa ettiklerini görmekteyiz. Bu ilkelerin içeriği kurum ve kuruluşların faaliyet alanlarına, kültürlerine ve yaşam felsefelerine göre farklı olabilmekle birlikte objektif, kapsayıcı, sürdürülebilir ve geliştirilebilir oluşları ortak paydaları olmaktadır. Buradan hareketle kurum ve kuruluşların neye hizmet ettiği ve ne olmak istediği sorularına cevap olan misyon ve vizyon ifadelerinin uygun bir şekilde yapılabilmesi ve benimsenmesi oldukça önemlidir. Bu çalışmada faaliyetlerini genelde yabancı sermayelere hizmet vererek yürüten, Türk Armatörler Birliği bünyesindeki, denizcilik firmalarının web sitelerinde paylaşmış oldukları misyon ve vizyon ifadeleri tematik içerik analizi ile incelenmiştir. Çalışma neticesinde hem var olan belirsizlikler ve tutarsızlıklar ortaya konulmuş hem de daha uygun tanımlamaların yapılabilmesine olanak sağlayacak terimler ve başlıklar paylaşılmıştır.

Teşekkür

Bu çalışma Yıldız Teknik Üniversitesi Gemi İnşaatı ve Gemi Makineleri Mühendisliği Bölümü Lisans derslerinden Bitirme Çalışması (GIM4000) kapsamında hazırlanmıştır.

Kaynakça

  • Abell, D. F. (2006). The future of strategy is leadership. Journal of Business Research, 59(3), 310–314.
  • Akduman, G., Hati̇poğlu, Z., & Pehli̇van, Ç. (2021). Vizyon ve Misyon İfadelerinin Stratejik Yönetim Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Türkiye’nin En Büyük 10 Kurumunda Bir Çözümleme. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 5(Özel Sayı 1).
  • Alkoç, G. (2010). Misyon ve Vizyon İfadelerinin İşletme Stratejisindeki Yeri ve İşletme Performansı Üzerindeki Etkileri [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Yönetimi Ve Organizasyon Bilim Dalı].
  • Aytar, O., & Soylu, Ş. (2017). Türk Bankacılık Sektörünün Misyon ve Vizyon İfadelerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3).
  • Bart, C. K. (2006). Sex, Lies and Mission Statements (SSRN Scholarly Paper No. 716542).
  • Bart, C. K., Bontis, N., & Taggar, S. (2001). A model of the impact of mission statements on firm performance. Management Decision, 39(1), 19–35. Bi̇çer, E. B. (2018). Sağlık Kurumları Yöneticilerinin Stratejik Yönetim Tekniklerine Bakış Açılarının ve Yaklaşım Tarzlarının Belirlenmesi: Sivas İli Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4).
  • Coskun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları. Sakarya Yayıncılık.
  • Demi̇r, Ö., & Öztürk, Z. (2020). Kamu Hastanelerinde ve Özel Hastanelerde Yapılan Dış Çevre Analizinin Vizyon Ve Misyon Oluşturma İle İlişkisi Hakkında Yönetici Görüşleri (Ankara İlinde Bir Uygulama). İşletme Bilimi Dergisi, 8(1).
  • Doğan, S., & Alkan, A. D. (2020). Türkiye’deki Bakanlıkların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. İş ve İnsan Dergisi, 7(2).
  • Durmuş, Ş. (2013). İstanbul İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin Stratejik Planlarındaki Misyon ve Misyon İfadelerinin İçerik Analizleri [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı].
  • Emekci, M. (2019). Türkiye’deki Üniversitelerin Misyon ve Vizyon İfadelerinin Tematik Olarak İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı].
  • Emi̇ni̇, F. T., & Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara Bölgesi Üniversitelerinin İnovasyon Farkındalığı: Misyon ve Vizyon Bildirimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. Journal of Life Economics, 7(2).
  • Görmüş, İ. (2020). Strateji ve Piyasa Ekonomisinde Stratejinin Sağlık Kurumları İçin Yeri. Journal of Banking and Financial Research, 7(2), Article 2.
  • Gürel, E., & Çeti̇n, B. (2021). Basın Kuruluşlarında Sahiplik Yapısı ve Misyon-Vizyon İlişkisi: Türkiye’de Yayımlanan Ulusal Gazeteler Üzerine Bir Analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), Article 2.
  • İpek, Y. (2019). Şirket Misyon ve Vizyon Bilgilerinin Veri Madenciliği Yöntemiyle İncelenerek İşletme Performansı Göstergeleri İle İlişkilendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü].
  • Ireland, R. D., & Hirc, M. A. (1992). Mission statements: Importance, challenge, and recommendations for development. Business Horizons, 35(3), 34–42.
  • Işık, H. (2018). Stratejik Yönetimde Misyon ve Vizyon İfadelerinin Önemi: Türkiye ve Japonya Karşılaştırması [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Khalifa, A. S. (2012). Mission, purpose, and ambition: Redefining the mission statement. Journal of Strategy and Management, 5(3), 236–251.
  • Klemm, M., Sanderson, S., & Luffman, G. (1991). Mission statements: Selling corporate values to employees. Long Range Planning, 24(3), 73–78.
  • Köseoğlu, M. A., & Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir Mi?: Özel Ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1).
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de Üniversitelerin Stratejik Planlarındaki Misyon, Vizyon Ve Stratejik Amaçların İçerik Analizi [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • Mücevher, M. H. (2021). Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3(1).
  • Nuntamanop, P., Kauranen, I., & Igel, B. (2013). A new model of strategic thinking competency. Journal of Strategy and Management, 6(3), 242–264.
  • Oruç, M. C., & Zengi̇n, B. (2015). Misyon Vizyon Bildirilerinin Müşteri Odaklılık Yönünden Değerlendirilmesi: 5 Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3).
  • Özay, M. A. (2019). Google Algoritmasına Göre Seçilen Örgütlenmelerin Misyon ve Vizyon Kavramlarına Verdikleri Önemin Nitel Analizi. Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(4).
  • Özdemir, B. (2019). Esenyurt’taki Okulların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı].
  • Özdemi̇r, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Pearce, J. (1982). The Company Mission as a Strategic Tool. MIT Sloan Management Review, 23, 15–24.
  • Türk, S. (2018). Stratejik Yönetimde Misyon ve Vizyon İfadesinin Önemi: Türkiye ve Hollanda Lojistik Sektörü Karşılaştırması [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Yangi̇l, F. M., & Şahi̇n, M. D. (2017). Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan İşletmelerin Misyon ve Vizyon Bildirgelerinin Sürdürülebilirlik Kapsamında İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(IASOS Özel Sayısı).
  • Yavuz, M. (2017). Türkiye Kamu Hastane Birliklerinin Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi [Yüksek Lisans Tezi, T.C Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Yavuz, M., & Döven, M. S. (2018). Misyon Ve Vizyon İfadeleri Kurumu İfade Etmekte midir: Kamu Hastane Birlikleri Örneği. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Yücel, Y. B., Yücel, İ., & Alar, G. (2020). Stratejik Yönetimde Vizyon ve Misyonun Yeri ve Önemi: BIST100, İSO500 ve KOBİ Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(12).

Content Analysis of Missions and Vision Statements of Turkish Maritime Companies

Yıl 2022, Cilt: 2 Sayı: 2, 91 - 100, 21.12.2022

Öz

When looking at the institutions and organizations that direct the economy, science, and industry, as well as culture and art in our age, we see that they are firmly committed to their basic principles and that they are building their present and future on these principles. While the content of these principles may differ according to the fields of activity, cultures, and life philosophies of institutions and organizations, their common denominator is that they are objective, inclusive, sustainable, and developable. From this point of view, it is very important to make and adopt the mission and vision statements that answer the questions of what institutions and organizations serve and what they want to be. In this study, the mission and vision statements shared on the websites of the maritime companies within the body of the Turkish Shipowners' Association, which generally carry out their activities by serving foreign capital, were examined by thematic content analysis. As a result of the study, both existing uncertainties and inconsistencies were revealed and terms and titles were shared that would allow more appropriate definitions to be made.

Kaynakça

  • Abell, D. F. (2006). The future of strategy is leadership. Journal of Business Research, 59(3), 310–314.
  • Akduman, G., Hati̇poğlu, Z., & Pehli̇van, Ç. (2021). Vizyon ve Misyon İfadelerinin Stratejik Yönetim Bakış Açısıyla Değerlendirilmesi: Türkiye’nin En Büyük 10 Kurumunda Bir Çözümleme. EUropean Journal of Managerial Research (EUJMR), 5(Özel Sayı 1).
  • Alkoç, G. (2010). Misyon ve Vizyon İfadelerinin İşletme Stratejisindeki Yeri ve İşletme Performansı Üzerindeki Etkileri [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Yönetimi Ve Organizasyon Bilim Dalı].
  • Aytar, O., & Soylu, Ş. (2017). Türk Bankacılık Sektörünün Misyon ve Vizyon İfadelerine Yönelik Bir İçerik Analizi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(3).
  • Bart, C. K. (2006). Sex, Lies and Mission Statements (SSRN Scholarly Paper No. 716542).
  • Bart, C. K., Bontis, N., & Taggar, S. (2001). A model of the impact of mission statements on firm performance. Management Decision, 39(1), 19–35. Bi̇çer, E. B. (2018). Sağlık Kurumları Yöneticilerinin Stratejik Yönetim Tekniklerine Bakış Açılarının ve Yaklaşım Tarzlarının Belirlenmesi: Sivas İli Örneği. Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 16(4).
  • Coskun, R., Altunışık, R., & Yıldırım, E. (2020). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri SPSS Uygulamaları. Sakarya Yayıncılık.
  • Demi̇r, Ö., & Öztürk, Z. (2020). Kamu Hastanelerinde ve Özel Hastanelerde Yapılan Dış Çevre Analizinin Vizyon Ve Misyon Oluşturma İle İlişkisi Hakkında Yönetici Görüşleri (Ankara İlinde Bir Uygulama). İşletme Bilimi Dergisi, 8(1).
  • Doğan, S., & Alkan, A. D. (2020). Türkiye’deki Bakanlıkların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi. İş ve İnsan Dergisi, 7(2).
  • Durmuş, Ş. (2013). İstanbul İlçe Milli Eğitim Müdürlüklerinin Stratejik Planlarındaki Misyon ve Misyon İfadelerinin İçerik Analizleri [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Haliç Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Anabilim Dalı İşletme Programı].
  • Emekci, M. (2019). Türkiye’deki Üniversitelerin Misyon ve Vizyon İfadelerinin Tematik Olarak İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı].
  • Emi̇ni̇, F. T., & Ayaz, Ç. E. (2020). Marmara Bölgesi Üniversitelerinin İnovasyon Farkındalığı: Misyon ve Vizyon Bildirimleri Üzerine Karşılaştırmalı Bir Analiz. Journal of Life Economics, 7(2).
  • Görmüş, İ. (2020). Strateji ve Piyasa Ekonomisinde Stratejinin Sağlık Kurumları İçin Yeri. Journal of Banking and Financial Research, 7(2), Article 2.
  • Gürel, E., & Çeti̇n, B. (2021). Basın Kuruluşlarında Sahiplik Yapısı ve Misyon-Vizyon İlişkisi: Türkiye’de Yayımlanan Ulusal Gazeteler Üzerine Bir Analiz. LAÜ Sosyal Bilimler Dergisi, 11(2), Article 2.
  • İpek, Y. (2019). Şirket Misyon ve Vizyon Bilgilerinin Veri Madenciliği Yöntemiyle İncelenerek İşletme Performansı Göstergeleri İle İlişkilendirilmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Bahçeşehir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü İşletme Bölümü].
  • Ireland, R. D., & Hirc, M. A. (1992). Mission statements: Importance, challenge, and recommendations for development. Business Horizons, 35(3), 34–42.
  • Işık, H. (2018). Stratejik Yönetimde Misyon ve Vizyon İfadelerinin Önemi: Türkiye ve Japonya Karşılaştırması [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Khalifa, A. S. (2012). Mission, purpose, and ambition: Redefining the mission statement. Journal of Strategy and Management, 5(3), 236–251.
  • Klemm, M., Sanderson, S., & Luffman, G. (1991). Mission statements: Selling corporate values to employees. Long Range Planning, 24(3), 73–78.
  • Köseoğlu, M. A., & Ocak, S. (2010). Misyon İfadelerinde Kullanılan Öğeler İşletmelerin Mülkiyet Yapısına Göre Değişir Mi?: Özel Ve Kamu Hastaneleri Üzerine Bir Araştırma. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 13(1).
  • Kunt, Ş. (2012). Türkiye’de Üniversitelerin Stratejik Planlarındaki Misyon, Vizyon Ve Stratejik Amaçların İçerik Analizi [Yüksek Lisans Tezi, Çukurova Üniversitesi].
  • Mücevher, M. H. (2021). Türkiye’deki en büyük 100 işletmenin stratejik yönelimi. Sakarya Üniversitesi İşletme Enstitüsü Dergisi, 3(1).
  • Nuntamanop, P., Kauranen, I., & Igel, B. (2013). A new model of strategic thinking competency. Journal of Strategy and Management, 6(3), 242–264.
  • Oruç, M. C., & Zengi̇n, B. (2015). Misyon Vizyon Bildirilerinin Müşteri Odaklılık Yönünden Değerlendirilmesi: 5 Yıldızlı Konaklama İşletmeleri Örneği. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 9(3).
  • Özay, M. A. (2019). Google Algoritmasına Göre Seçilen Örgütlenmelerin Misyon ve Vizyon Kavramlarına Verdikleri Önemin Nitel Analizi. Ekonomi İşletme ve Maliye Araştırmaları Dergisi, 1(4).
  • Özdemir, B. (2019). Esenyurt’taki Okulların Misyon ve Vizyon İfadelerinin İncelenmesi [Yüksek Lisans Tezi, T.C. İstanbul Sabahattin Zaim Üniversitesi Eğitim Yönetimi Ve Denetimi Ortak Yüksek Lisans Programı].
  • Özdemi̇r, M. (2010). Nitel Veri Analizi: Sosyal Bilimlerde Yöntembilim Sorunsalı Üzerine Bir Çalışma. Eskişehir Osmangazi Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11(1).
  • Pearce, J. (1982). The Company Mission as a Strategic Tool. MIT Sloan Management Review, 23, 15–24.
  • Türk, S. (2018). Stratejik Yönetimde Misyon ve Vizyon İfadesinin Önemi: Türkiye ve Hollanda Lojistik Sektörü Karşılaştırması [Yüksek Lisans Tezi, T.C. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Yangi̇l, F. M., & Şahi̇n, M. D. (2017). Sürdürülebilirlik Endeksinde Yer Alan İşletmelerin Misyon ve Vizyon Bildirgelerinin Sürdürülebilirlik Kapsamında İncelenmesi. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 10(IASOS Özel Sayısı).
  • Yavuz, M. (2017). Türkiye Kamu Hastane Birliklerinin Misyon ve Vizyon İfadelerinin İçerik Analizi [Yüksek Lisans Tezi, T.C Gaziosmanpaşa Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü].
  • Yavuz, M., & Döven, M. S. (2018). Misyon Ve Vizyon İfadeleri Kurumu İfade Etmekte midir: Kamu Hastane Birlikleri Örneği. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1).
  • Yücel, Y. B., Yücel, İ., & Alar, G. (2020). Stratejik Yönetimde Vizyon ve Misyonun Yeri ve Önemi: BIST100, İSO500 ve KOBİ Örneği. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(12).
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Deniz Mühendisliği
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Asım Sinan Karakurt 0000-0002-6205-9089

Hikmet Özay 0000-0003-3213-492X

Yayımlanma Tarihi 21 Aralık 2022
Gönderilme Tarihi 12 Ekim 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Karakurt, A. S., & Özay, H. (2022). Türk Denizcilik Firmalarının Misyon ve Vizyon Tanımlamalarının İçerik Analizi. Journal of Marine and Engineering Technology, 2(2), 91-100.