Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Yerli Turistlerin Sapanca Destinasyonunu Tercih Etme Motivasyonları

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 16 - 27, 23.12.2023
https://doi.org/10.58768/joinntt.1390620

Öz

Çalışma, Sapanca destinasyonunun turistik çekicilik unsurları ele alınarak, İstanbul’daki yerli turistlerin Sapanca’yı tercih etme motivasyonlarının irdelenmesi amaçlamaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemleri kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşmeler aracılığıyla elde edilmiştir. Toplam 15 katılımcıdan veriler alınmış ve raporlanmıştır. İstanbul'dan Sapanca'yı ziyaret eden yerli turistlerin ortak motivasyonları, Sapanca'nın konumu, İstanbul'a yakınlığı ve ilçenin doğal güzellikleridir. İstanbul'da yaşayanlar, ilçenin aktivite olanaklarının ziyaretlerinde önemli bir etken olduğunu belirtirken, aynı zamanda İstanbul'a yakınlığının ve doğal zenginliklerinin de bu tercihi desteklediğini ifade etmektedirler. Ayrıca, sakinlik arayışı ve İstanbul'un stresinden kaçma düşüncesi de Sapanca'yı tercih etme nedenlerinin önemli temalarıdır. Araştırmanın sonuçları İstanbullu yerli turistlerin, Sapanca’yı doğası ve konumu (İstanbul’a olan yakınlığı) nedeniyle tercih ettiğini ortaya koymaktadır. Sapanca’nın doğası, sessizlik arayışında olan İstanbullu için İstanbul’un kalabalığından ve onun doğurduğu stresten uzaklaşmak için Sapanca’yı ziyaret ettiğini ortaya koymaktadır. Çalışma Sapanca’yı ziyaret eden turistlerin hem motivasyonlarını hem de Sapanca’ya yönelik değerlendirmelerini içermektedir. Bu nedenle çalışmanın Sapanca’daki turizmle ilgili tüm paydaşların karar alma ve faaliyet süreçlerine rehberlik edeceği düşünülmektedir.

Etik Beyan

Bu çalışma 26-28 Ekim 2023 tarihinde düzenlenen 3. Uluslararası Turizmde Yeni Jenerasyonlar ve Yeni Trendler Kongresinde sözlü bildiri olarak sunulmuştur.

Kaynakça

  • Acar, D. (2020). Turizm tarihi incelemelerinin yaygınlaşması neden önemlidir? Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(1), 96-100.
  • Aldemir, T., Işkın, M. ve Şengel, Ü. (2020). TV yemek programlarının popüler kültür algısı ve gençlerin eğitim-meslek seçimlerine etkileri. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 3(12), 971-986.
  • Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 6(1), 4-23.
  • Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M. and Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.
  • Boğan, E. ve Dedeoğlu, B. B. (2018). Yerel halkın turizmin etkilerine yönelik algılamalarına ilişkin karşılaştırmalı bir çalışma: Alanya ve Sapanca örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 10(2), 26-41.
  • Çakici, A. C. and Harman, S. (2007). Importance of destination attributes affecting destination choice of affecting destination choice of Turkish birdwatchers. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 131-145.
  • Çalık, İ. ve Akgün, Ö. (2019). Sapanca’da turizmin çevresel sürdürülebilirliği. Tourism and Recreation, 1(2), 67-74.
  • Çeken, H., Yılmaz, G. Ö. ve Ertürk, N. (2018). Arap Ülkelerinden gelen turistlerin etkilerine yönelik yerel halkın algısı: Sapanca örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 401-414.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Academic Review, 10(3). 1041-1054.
  • Durmuş, E. (2021). Turizmde Destinasyon Marka İmajı Algısı ve Sapanca Bölgesi Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Dwyer, L., Mellor, R., Livaic, Z., Edwards, D. and Kim, C. (2004). Attributes of destination competitiveness: A factor analysis. Tourism Analysis, 9(1-2), 91-101.
  • Gursoy, D., Chen, Y. S. and Lu, L. (2002). Antecedents and outcomes of travelers' information search behavior. Journal of Travel Research, 41(3), 247-260.
  • Işkın, M. ve Şengel, Ü. (2020). Modern turizmin önemli sorunları: sürdürülebilirlik ve taşıma kapasitesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 424-436.
  • Kuckartz, U. and Radiker, S. (2019), Analyzing qualitative data with MAXQDA. New York: Springer International Publishing.
  • Li, X., Wang, D., Huang, Y. and Wu, J. (2018). Tourist perceived destination competitiveness in bungalows: A case study of the Qiandao Lake scenic area, China. Sustainability, 10(8), 2661.
  • Li, X., Wang, D., Huang, Y. and Wu, J. (2019). Exploring the relationship between destination competitiveness and China's island tourism development. Tourism Management, 71, 160-169.
  • Löschburg, W. (1998). Seyahatin kültür tarihi. J. Traub (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Lune, H. and Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. London: Pearson Education.
  • Mercan, Ş. O. ve Kazancı, M. (2019). Kültürel değerlere yönelik destinasyon seçimi: Çanakkale’ye gelen yerli ziyaretçiler üzerine bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 6(2), 115-125.
  • Saçlı, Ç. ve Avcıkurt, C. (2018). Destinasyon tercihinde somut olmayan kültürel miras değerlerinin önemi: uluslararası kültür turistleri üzerine bir uygulama. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(4), 1-13.
  • Sakarya Belediyesi (2021). Turizm İstatistikleri, https://www.sakarya.bel.tr/tr/StratejikPlanlama, Erişim: 07 Kasım 2023.
  • Sapanca Belediyesi. (2023). Gezilecek Yerler. https://www.sapanca.org/gezilecek-yerler/, Erişim: 25 Eylül 2023.
  • Şengel, Ü, Işkın, M. ve Dil, E. (2015). Sapanca Turizminin “Doxey Kızgınlık Modeli”Nin Boyutları Kapsamında Değerlendirilmesi. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, (pp.189-196), 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Şengel, Ü. (2020). Sınırsız kardeşlik: Muş ili için bütünleşik destinasyon bağlamında rota/tur önerileri. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 3(2), 200-212.
  • Üzümcü, T. P. ve Özmen, A. (2018). İkincil konutların turizme kazandırılması: Sapanca örneği. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 149-164.
  • Walton, J.K. (2011). Tourism and history. Oxford: Goodfellow Publishers Ltd.
  • Wondirad, A. and Verheye, G. (2023). Does gastronomy determine visitors’ holiday destination choice? Empirical evidence based on a mixed-method research approach. Cogent Food & Agriculture, 9(2), 2266195.
  • Yıldırgan, R. ve Taşçıoğlu, H. (2023). Sapanca’daki bungalov işletmecilerinin sürdürülebilir turizm ve çevre tutumları üzerine bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 969-990.
  • Yıldırgan, M. S. ve Batman, O. (2022). Rekreaktif faaliyetlerin tamamlayıcı konaklama işletmeleri üzerindeki rolü: Sapanca örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), 444-468.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, B. ve Kiper, V. O. (2020). Destinasyon sürdürülebilirliği kapsamında de-marketing uygulamaları: Sapanca destinasyonuna dair önleyici bir çalışma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2102-2112.
  • Zengin, B., Yıldırgan, R. ve Bilgiçli, İ. (2014). Sakarya’ya Gelen Ortadoğu Kökenli Turistlerin Talep Profiline Yönelik Bir Araştırma. 13 Geleneksel Turizm Paneli (ss. 52-62) 11 Nisan 2014, İstanbul.

Motivations of Domestic Tourists for Choosing the Sapanca Destination

Yıl 2023, Cilt: 4 Sayı: 2, 16 - 27, 23.12.2023
https://doi.org/10.58768/joinntt.1390620

Öz

The study aims to examine the motivations of domestic tourists in Istanbul when choosing Sapanca as their destination, considering the tourist attraction elements of Sapanca. Qualitative research methods were employed in this study, with data obtained through semi-structured interviews involving a total of 15 participants. Common motivations for domestic tourists visiting Sapanca from Istanbul include Sapanca's location, its proximity to Istanbul, and the natural beauty of the district. Residents of Istanbul note that the district's recreational opportunities play a significant role in their decision to visit. They also emphasize the district's proximity to Istanbul and its natural wealth as factors supporting this choice. Furthermore, the pursuit of tranquility and the desire to escape the stress of Istanbul are key themes in the reasons for selecting Sapanca. The results of the research reveal that domestic tourists from Istanbul prefer Sapanca due to its natural surroundings and its proximity to Istanbul. Sapanca's natural environment attracts Istanbul residents seeking solace and a break from the hustle and stress of the city. The study encompasses both the motivations of tourists visiting Sapanca and their evaluations of the destination. Consequently, it is expected that the study will provide valuable insights for decision-making and planning processes for all stakeholders in Sapanca's tourism industry.

Kaynakça

  • Acar, D. (2020). Turizm tarihi incelemelerinin yaygınlaşması neden önemlidir? Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 31(1), 96-100.
  • Aldemir, T., Işkın, M. ve Şengel, Ü. (2020). TV yemek programlarının popüler kültür algısı ve gençlerin eğitim-meslek seçimlerine etkileri. Sosyal, Beşerî ve İdari Bilimler Dergisi, 3(12), 971-986.
  • Aydoğdu, A. ve Duman, S. (2017). Destinasyon çekicilik unsuru olarak gastronomi turizmi: Kastamonu örneği. Turar Turizm ve Araştırma Dergisi, 6(1), 4-23.
  • Berbel-Pineda, J. M., Palacios-Florencio, B., Ramírez-Hurtado, J. M. and Santos-Roldán, L. (2019). Gastronomic experience as a factor of motivation in the tourist movements. International Journal of Gastronomy and Food Science, 18, 100171.
  • Boğan, E. ve Dedeoğlu, B. B. (2018). Yerel halkın turizmin etkilerine yönelik algılamalarına ilişkin karşılaştırmalı bir çalışma: Alanya ve Sapanca örneği. Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, 10(2), 26-41.
  • Çakici, A. C. and Harman, S. (2007). Importance of destination attributes affecting destination choice of affecting destination choice of Turkish birdwatchers. Gazi Üniversitesi Ticaret ve Turizm Eğitim Fakültesi Dergisi, 1, 131-145.
  • Çalık, İ. ve Akgün, Ö. (2019). Sapanca’da turizmin çevresel sürdürülebilirliği. Tourism and Recreation, 1(2), 67-74.
  • Çeken, H., Yılmaz, G. Ö. ve Ertürk, N. (2018). Arap Ülkelerinden gelen turistlerin etkilerine yönelik yerel halkın algısı: Sapanca örneği. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(1), 401-414.
  • Demir, Ş. Ş. (2010). Çekici faktörlerin destinasyon seçimine etkisi: Dalyan örneği. Ege Academic Review, 10(3). 1041-1054.
  • Durmuş, E. (2021). Turizmde Destinasyon Marka İmajı Algısı ve Sapanca Bölgesi Üzerine Bir Araştırma. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Sakarya: Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Dwyer, L., Mellor, R., Livaic, Z., Edwards, D. and Kim, C. (2004). Attributes of destination competitiveness: A factor analysis. Tourism Analysis, 9(1-2), 91-101.
  • Gursoy, D., Chen, Y. S. and Lu, L. (2002). Antecedents and outcomes of travelers' information search behavior. Journal of Travel Research, 41(3), 247-260.
  • Işkın, M. ve Şengel, Ü. (2020). Modern turizmin önemli sorunları: sürdürülebilirlik ve taşıma kapasitesi. Safran Kültür ve Turizm Araştırmaları Dergisi, 3(3), 424-436.
  • Kuckartz, U. and Radiker, S. (2019), Analyzing qualitative data with MAXQDA. New York: Springer International Publishing.
  • Li, X., Wang, D., Huang, Y. and Wu, J. (2018). Tourist perceived destination competitiveness in bungalows: A case study of the Qiandao Lake scenic area, China. Sustainability, 10(8), 2661.
  • Li, X., Wang, D., Huang, Y. and Wu, J. (2019). Exploring the relationship between destination competitiveness and China's island tourism development. Tourism Management, 71, 160-169.
  • Löschburg, W. (1998). Seyahatin kültür tarihi. J. Traub (Çev.). Ankara: Dost Kitabevi Yayınları.
  • Lune, H. and Berg, B. L. (2017). Qualitative research methods for the social sciences. London: Pearson Education.
  • Mercan, Ş. O. ve Kazancı, M. (2019). Kültürel değerlere yönelik destinasyon seçimi: Çanakkale’ye gelen yerli ziyaretçiler üzerine bir araştırma. Turizm Akademik Dergisi, 6(2), 115-125.
  • Saçlı, Ç. ve Avcıkurt, C. (2018). Destinasyon tercihinde somut olmayan kültürel miras değerlerinin önemi: uluslararası kültür turistleri üzerine bir uygulama. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 2(4), 1-13.
  • Sakarya Belediyesi (2021). Turizm İstatistikleri, https://www.sakarya.bel.tr/tr/StratejikPlanlama, Erişim: 07 Kasım 2023.
  • Sapanca Belediyesi. (2023). Gezilecek Yerler. https://www.sapanca.org/gezilecek-yerler/, Erişim: 25 Eylül 2023.
  • Şengel, Ü, Işkın, M. ve Dil, E. (2015). Sapanca Turizminin “Doxey Kızgınlık Modeli”Nin Boyutları Kapsamında Değerlendirilmesi. I. Eurasia International Tourism Congress: Current Issues, Trends, and Indicators, (pp.189-196), 28-30 Mayıs 2015, Konya.
  • Şengel, Ü. (2020). Sınırsız kardeşlik: Muş ili için bütünleşik destinasyon bağlamında rota/tur önerileri. Journal of Gastronomy Hospitality and Travel, 3(2), 200-212.
  • Üzümcü, T. P. ve Özmen, A. (2018). İkincil konutların turizme kazandırılması: Sapanca örneği. Uluslararası Turizm Ekonomi ve İşletme Bilimleri Dergisi, 2(2), 149-164.
  • Walton, J.K. (2011). Tourism and history. Oxford: Goodfellow Publishers Ltd.
  • Wondirad, A. and Verheye, G. (2023). Does gastronomy determine visitors’ holiday destination choice? Empirical evidence based on a mixed-method research approach. Cogent Food & Agriculture, 9(2), 2266195.
  • Yıldırgan, R. ve Taşçıoğlu, H. (2023). Sapanca’daki bungalov işletmecilerinin sürdürülebilir turizm ve çevre tutumları üzerine bir araştırma. Journal of Tourism & Gastronomy Studies, 11(2), 969-990.
  • Yıldırgan, M. S. ve Batman, O. (2022). Rekreaktif faaliyetlerin tamamlayıcı konaklama işletmeleri üzerindeki rolü: Sapanca örneği. Seyahat ve Otel İşletmeciliği Dergisi, 19(3), 444-468.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2016). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2018). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (11. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Zengin, B. ve Kiper, V. O. (2020). Destinasyon sürdürülebilirliği kapsamında de-marketing uygulamaları: Sapanca destinasyonuna dair önleyici bir çalışma. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2102-2112.
  • Zengin, B., Yıldırgan, R. ve Bilgiçli, İ. (2014). Sakarya’ya Gelen Ortadoğu Kökenli Turistlerin Talep Profiline Yönelik Bir Araştırma. 13 Geleneksel Turizm Paneli (ss. 52-62) 11 Nisan 2014, İstanbul.
Toplam 33 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Turist Davranışı ve Ziyaretçi Deneyimi
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Merve Işkın 0000-0002-4748-0422

Ferhat Demirci 0009-0007-9144-406X

Ümit Şengel 0000-0003-1284-836X

Gökhan Genç 0000-0003-3573-3661

Erken Görünüm Tarihi 23 Aralık 2023
Yayımlanma Tarihi 23 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 14 Kasım 2023
Kabul Tarihi 12 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Işkın, M., Demirci, F., Şengel, Ü., Genç, G. (2023). Yerli Turistlerin Sapanca Destinasyonunu Tercih Etme Motivasyonları. Journal of New Tourism Trends, 4(2), 16-27. https://doi.org/10.58768/joinntt.1390620