The study aims to comprehend whether there is a “nostalgic” relationship between the motivations for enjoyment the movie “Neşeli Günler” and the definite or partial return to the hometown, which become popular after the Covid-19 (2019) pandemic. The study, which addresses nostalgia in its historical context on the axis of past-present-future, includes an in-depth literature. In addition, the study, which is based on the problem of “Is there a home left to return to?”, was conducted by using in-depth interview and descriptive analysis, which are from qualitative research methods. A “purposeful” approach was taken in selecting the sample. Individuals who were restoring or rebuilding a house in their hometown were selected for in-depth interviews. At the same time, care was taken to ensure that the participants had watched the film “Happy Days,” which was the other sample in the study. In-depth interviews were conducted with twelve people in the study covering Baby Boomers, X, Y, and Z generations, and the answers were analyzed by associating with the characters, objects, places, family-friendship themes of the movie “Neşeli Günler”. In this context, it has been determined that the desire of the BB, X, and Y generations to return to their hometown and their love for the movie “Neşeli Günler” are directly related to "nostalgia" and that the anxiety about the future, which is a common concern of these generations, is a determining factor in their taking refuge in “safe” past. The fact that the Z generation participants do not have a "sufficiently distant" past based on their own experiences explains the result that they have very low nostalgia levels.
Çalışma, Covid-19 (2019) pandemisinden sonra popüler hale gelen, memlekete kesin veya kısmi dönüş ile “Neşeli Günler” filmini sevme motivasyonları arasında “nostaljik” bir ilişki olup olmadığını anlamayı amaçlamaktadır. Nostaljinin, geçmiş-şimdi-gelecek ekseninde tarihsel bağlamı ile ele alındığı çalışma, derinlikli bir alanyazını içermektedir. Ayrıca “Dönecek bir ev kaldı mı?” problemini temellendiren çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden derinlemesine mülakat ve betimsel analiz yöntemi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Örneklem seçiminde “amaçlı” bir yol izlenmiştir. Derinlemesine mülakat için memleketlerindeki bir evi restore eden ya da yeniden ev yaptıran kişiler tercih edilmiştir. Aynı zamanda katılımcıların, çalışmanın diğer örneklemi olan “Neşeli Günler” filmini izlemiş olmasına dikkat edilmiştir. Baby Boomers, X, Y, Z kuşaklarını kapsayan çalışmada on iki kişi ile derinlemesine mülakat yapılmış, verilen cevaplar, “Neşeli Günler” filminin karakter, obje, mekân, aile-dostluk temaları ile ilişkilendirilerek analiz edilmiştir. Bu bağlamda BB, X, Y kuşaklarının memlekete dönüş arzusunun ve “Neşeli Günler” filmini sevmelerinin “nostalji” ile doğrudan ilişkili ve bu kuşakların ortak endişesi olan gelecek kaygısının bilinen “güvenli” geçmişe sığınmalarında belirleyici olduğu tespit edilmiştir. Z kuşağı katılımcıların ise kendi tecrübelerine dayanan “yeterince uzak” bir geçmişe sahip olmayışı, nostalji düzeylerinin çok düşük çıkmasını açıklamaktadır.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Radyo-Televizyon, İletişim ve Medya Çalışmaları (Diğer) |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2025 |
| Kabul Tarihi | 23 Eylül 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 25 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 18 Sayı: Sinema Özel Sayısı |