BibTex RIS Kaynak Göster

FİLMLERDE MÜZİK KULLANILMAMASININ ANLATIMSAL ETKİLERİ: ÖRNEKLER, ANALİZLER

Yıl 2016, , 224 - 248, 18.07.2016
https://doi.org/10.18094/si.32757

Öz

Günümüz sineması görüntüler kadar ses olgusuna da dayalı bir ortam üzerinden gerçekleştirilmektedir. Sessel unsurlar aracılığıyla bilgi/duygu aktarımları olmayan film yok gibidir. Bunun sonucu olarak da, görüntüler ve sesler neredeyse ayrılmaz bütünlük sergileyen unsurlar olarak belirlenmiş bir anlatım stratejisi üzerinden biçimlendirilmektedir. Ses olgusunu oluşturan bileşenlerden birisi olan müzik olgusuna yer verilmemesi, önemli bir anlatım tercihi olarak kabul edilebilir, çünkü müzik olgusu, görüntü ve diyaloglarla birlikte hikâyeyi anlatma yüklemini taşıyan bir öğe olarak öne çıkmaktadır. Bundan dolayıdır ki, filmler nadiren müzikten yoksun olarak inşa edilmektedirler. Bu çalışma, günümüz sinemasında müzik kullanımının bir filmde dramatik olarak nasıl bir rol oynadığı ve bu perspektiften bakıldığında müziğe yer verilmemesinin ne anlama geldiği sorusu üzerine odaklanmıştır. Belirtmek gerekir ki, müzik yokluğu kavramı, öncelikli olarak non-diegetik müziğe yer verilmemesi bağlamında kullanılmıştır. Çünkü bu müzik, öykü evreninin doğal bir parçası değildir ve dolayısıyla da anlam üretimindeki etkisi, diegetik müziğe oranla daha baskındır. Çalışmada, müzik yokluğunun yarattığı etkimelerin kesin sonuçlarından daha çok, bütünsel/göreli (relavistic) sonuçlarına bakılmıştır. Ele alınıp, çözümlemesi yapılmış filmlerin tümünde veya dramatik sahnelerindeki müzik yokluğunun yarattığı estetik etkimelerin, -genel olarak- bilinenden daha karmaşık olduğu bulunmuştur.


Kaynakça

  • Bays, J. M. (2011), “Sound: Hitchcock’s Third Dimension”,
  • http://borgus.com/hitch/sound.htm, (Erişim Tarihi:13.07.2013).
  • Birtek, G. (2015), Haneke Sinemasına Giriş, Duygsal Buzlaşma Üçlemesi,
  • http://www.sinematopya.com/2015/06/haneke-sinemasina-giris-duygusal-buzlasma-uclemesi.html, (Erişim Tarihi:20.10.2015).
  • Brophy, P. (1999), The Birds- The Triumph of Noise Over Music, Essay in Sound, No.4, 'Contemporary Sound Arts', Sydney, AUSTRALIA.
  • Copland, A. (1941), What to Listen for in Music. New York: Penguin Books USA.
  • Coulthard, L. (2010), Listening to Silence: The Films of Michael Haneke p. 19-24
  • Cinephile The University of British Columbia’s Film Journal Vol. 6 No. 1, Spring 2010 ‘Sound on Screen’ CANADA
  • Durmaz, V. (2012), Acı Çekmek, Bir Sevme Halidir, Mağara, Fikir-Sanat- Edebiyat Dergisi, http://www.magaradergisi.com/component/content/article, (Erişim Tarihi:21.10.2015).
  • Fischoff, S. (2005). The Evolution of Music in Film and its Psychological Impact on Audiences, http://web.calstatela.edu/faculty/abloom/tvf454/5filmmusic.pdf, (Erişim Tarihi:19.06.2015).
  • Gorbman, C. (1987), Unheard Melodies: Narrative Film Music, Indiana
  • Universtiy Press, USA.
  • Ilgaz, D. (2009), Şu, Film Müziği Film Müziği Dedikleri! 25 Ocak 2009 ninova.itu.edu.tr/tr/dersler/guzel-sanatlar/3918/snt-105/ekkaynaklar?, (Erişim Tarihi:29.09.2015).
  • Jitaru, I. (2014), Crıstıan Mungıu, Auteur-Dırector ‘Twenty Years After’: Strategıes Of Translatıng The Past On Screen (4 Months, 3 Weeks and 2 Days and Tales from the Golden Age) Ovidius University Constanța
  • litere.univ-ovidius.ro/.../1-2010. Jitaru.pdf, (Erişim Tarihi:03.11.2015).
  • Kulezıc-Wılson, D. (2009), “The Music of Film Silence.” Music and the Moving Image 2, p. 1-10. University of Illinois Press, U.S.A.
  • McKibbin, T. (2014), Cinema Realism, tonymckibbin.com/course-notes/cinema-realism, (Erişim Tarihi:24.10.2015).
  • Okur, Y. (2005), Zeki Demirkubuz: “Her Filmimi Büyük Bir Aşağılanma Duygusu İçinde Çekiyorum.” Mithat Alam Film Merkezi Söyleşi, Panel ve Sunum Yıllığı 2005, sayfa 18.
  • Pirlanti, M. Z. (21012), Mungiu Yeni Filmini Anlatıyor! 19 Mayıs 2012 Cumartesi,
  • http://www.beyazperde.com/haberler/filmler/haberler-52559,
  • (Erişim Tarihi:29.10.2015).
  • Raeymaekers, S. (2014), Filmic Silence: An analytic framework, Thesis RMA Musicology Utrecht University, NETHERLAND.
  • Rant, T. (2014), The ‘Music’ of Cinematic Silence,
  • https://tomtomrant.wordpress.com/2014/08/05/the-music-of-dramatic-silence, (Erişim Tarihi:07.09.2015).
  • Sarıkaya, D. (2014), Erdal Güney İle Söyleşi, 1. Ekim 2014,
  • http://filmhafizasi.com/erdal-guney-ile-soylesi-tam-versiyon,
  • (Erişim Tarihi:03.11.2015).
  • Theberge, P. (2008), “Almost Silent: The Interplay of Sound and Silence in Contemporary Cinema and Television.” In Lowering the Boom: Critical Studies in Film Sound, edited by Jay Beck and Tony Grajeda, p.51-67. Urbana: University of Illinois Press. U.S.A.
  • Uzun, E. (2015), Bağımsız Bir Yönetmen; Tayfun Pirselimoğlu, 19 Temmuz 2015,
  • Herkes/Sanat, http://fakenewyorker.com/133, (Erişim Tarihi:07.09.2015).
  • Üstünel, A. (2010), Altın Ayı İçin ‘Bal’ Yarışacak,
  • http://www.haberler.com/altin-ayi-icin-bal-yarisacak-haberi,
  • (Erişim Tarihi:03.09.2015).
  • Yanık, F. (2006), Eleni Karaindrou: Komşumuz için Ağlamayı Bilmiyoruz, İşte Bütün Sorun Bu, 12 Kasım, 2006, Sabah Gazetesi
Toplam 34 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Mustafa Sözen

Yayımlanma Tarihi 18 Temmuz 2016
Gönderilme Tarihi 2 Ocak 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016

Kaynak Göster

APA Sözen, M. (2016). FİLMLERDE MÜZİK KULLANILMAMASININ ANLATIMSAL ETKİLERİ: ÖRNEKLER, ANALİZLER. Selçuk İletişim, 9(3), 224-248. https://doi.org/10.18094/si.32757