Yeşim Ustaoğlu as an auteur director, themed "other" and "identity" subjects from her first films andbrought the problems of women with different status and different educational conditions coming from different ethnic and cultural groups from different regions of the society to the cinema. This study is limited with Yeşim Ustaoğlu's The Box of Pandora, Purgatory and Hesitation films. All three films go through the contradiction of rural and city, being an individual and woman, existential pain of women stuck between their life and dreams, their expectations and seeking for freedom. Common point of the films are women and their parallel lives, problems and struggles also matter in the films. Therefore this study aims to discuss "The Box of Pandora", "Purgatory" and "Hesitation" in the base of Feminist Theory.
Yeşim Ustaoğlu bağımsız auteur yönetmen olarak ilk filmlerinden itibaren
‘öteki’ ve ‘kimlik’ konularını kendisine tema edinmiş, toplumun farklı bölgelerinden,
farklı etnik ve kültürel gruplardan gelen farklı statü ve farklı eğitsel
koşullara sahip kadınların sorunlarını sinemaya taşımıştır. Çalışma Yeşim
Ustaoğlu’nun Pandora’nın Kutusu, Araf ve Tereddüt filmleri ile sınırlı
tutulmuştur. Her üç filmde taşra, kent karşıtlığı, birey, kadın olmak,
geleneksel yaşam ve hayalleri arasına sıkışmış kadınların varoluş sancıları,
beklentileri, özgürlük arayışları üzerinden ilerler. Filmlerin ortak noktası
kadınlardır ve kadınların birbirlerine paralel yaşamları, sorunları,
mücadeleleri önem taşır. Bu çalışmada Pandora’nın Kutusu, Araf ve Tereddüt
filmlerinin feminist kuram temelinde tartışılması hedeflenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2018 |
Gönderilme Tarihi | 30 Eylül 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 |