Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

LOOKING ON THE MICHEL FOUCAULT’S POWER AND SUBJECT CONCEPTUALISATION OVER THE SURVEILLANCE QUESTION: BLACK MIRROR - ARKANGEL

Yıl 2019, , 630 - 655, 27.07.2019
https://doi.org/10.18094/josc.596271

Öz

Foucault regards power and power relations as important arrangements in which the social structureis determined. According to him, power, not only between the state and its people, but more specifically has a structure on individuals. Foucault, who considers the field of power as a convergence to the bilateral relations and even as a power that the individual can search even in his own body, states that this power can be sustained by knowledge. Today, as a result of technological progress, it is argued that questioning the usage areas of this information is in an important place. Significant development such as science and technology have also been considered as tools to stabilize the position of those in power from the past to the present. In this context, the Black Mirror television series, which questions the effects of advanced technology on societies and individuals, is an important production that provides a rethinking of the results of the conveniences that technology has brought to society. In this study, the episode ’Arkangel’, which particularly examines the areas of power through the development of technology, will be examined through the concepts of Foucault's subjectivity, knowledge, surveillance, supervisionand discipline. First, Foucault's concept of powerwill be discussed in the theoretical context and the relevant episode will be analyzed in accordance with the information discussed.

Kaynakça

  • Alataş B (2012) Foucault: Etik Öznenin Kurulumu, Yüksek lisans tezi, Bilgi Üniversitesi, Sos. Bil. Enst., İstanbul. Allen A (2010) Power, Subjectivity, and Agency: Between Arendt and Foucault, International Journal of Philosophical Studies, 10 (2), 131-149. Althusser L (2014) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları, İstanbul. Butler J (2010) Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, Metis Yayınları, İstanbul. Çaycı B (2016) Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim, Akdeniz İletişim Dergisi, 25, 84-104. Çelebi V (2013) Michel Foucault’da Bilgi, İktidar ve Özne İlişkisi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5, 512-523. Eroğlu H Ö (2016) Foucault’nun İktidarları, Amme İdaresi Dergisi, 49, 39-54. Foucault M (1997) Ethics, Subjecticity and Truth, The New Press, New York. Foucault M (1999) Bilginin Arkeolojisi, Birey Yayıncılık, İstanbul. Foucault M (2005) Entelektüelin Siyasi İşlevi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2007) Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2012) İktidarın Gözü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2014) Özne ve İktidar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Güneş C D (2013) Michel Foucault’da Söylem ve İktidar. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21, 55-69. Işık S (2012) Foucault’da İktidar, Özgürlük ve Direniş. Ekev Akademi Dergisi, 51, 103-114. Keskin F (1996) Foucault’da Şiddet ve İktidar, Cogito Dergisi, 6-7, 117-122. Oksala J (2012) Devlet Şiddetinin Yönetimi: Foucault’da Siyasi İktidarın Yönetimsellik Olarak Yeniden Ele Alınması, Cogito Dergisi, 70-71, 163-178. Özdel G (2012) Foucault Bağlamında İktidarın Görünmezliği ve “Panoptikon” İle “İktidarın Gözü” Göstergeleri, The Turkish Online Journal of Design: Art and Communucation, 2, 22-29. Spahıu E Y (2002) Michel Foucault – Foucaultcu İktidar, Söylem ve Özne Kavramları, Kurgu Dergisi, 19, 271-282. Touraine A (1995) Modernliğin Eleştirisi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

MICHEL FOUCAULT’NUN İKTİDAR VE ÖZNE KAVRAMSALLAŞTIRMASINA GÖZETİM SORUNU ÜZERİNDEN BAKMAK: BLACK MIRROR – ARKANGEL

Yıl 2019, , 630 - 655, 27.07.2019
https://doi.org/10.18094/josc.596271

Öz

Foucault, iktidarı ve iktidar ilişkilerini toplumsal yapının
belirlendiği önemli düzenlemeler olarak görmektedir. O’na göre iktidar yalnızca
devlet ve halklar arasında değil daha özelde bireyler üzerinde etkili olan bir
yapıya sahiptir. İktidarın alanını ikili ilişkilere kadar daraltan hatta
bireyin kendi bedeninde dahi arayabileceği bir güç olarak değerlendiren
Foucault, bu gücün bilgiyle devamlı kılınabileceğini ifade etmektedir.
Günümüzde teknolojik ilerlemenin bir sonucu olarak ise bu bilgilerin kullanım
alanlarını sorgulamanın önemli bir yerde durduğunu savunmaktadır. Bilim ve
teknoloji gibi önemli gelişmeler geçmişten günümüze iktidarı elinde
bulunduranlar tarafından yerini sabitleştirmeye yarayan araçlar olarak
değerlendirilmiştir. Bu dolayımda da ileri teknolojinin toplumlar ve bireyler
üzerindeki etkilerini sorgulayan Black Mirror televizyon serisi, temelde
teknolojinin topluma kazandırmış olduğu kolaylıkların sonuçları üzerine yeniden
düşünülmesini sağlayan önemli bir yapımdır.



Bu çalışmada özellikle teknolojinin eriştiği gelişme
üzerinden iktidar alanlarını irdeleyen ‘Arkangel’ adlı bölüm, Foucault’nun
özne, bilgi, gözetleme, denetleme ve disipline etme kavramları üzerinden
incelenecektir. Ancak öncesinde Foucault’nun iktidar olgusu kuramsal bağlamda
ele alınacak olup ele alınan bilgiler doğrultusunda ilgili bölüm analiz
edilmeye çalışılacaktır. 

Kaynakça

  • Alataş B (2012) Foucault: Etik Öznenin Kurulumu, Yüksek lisans tezi, Bilgi Üniversitesi, Sos. Bil. Enst., İstanbul. Allen A (2010) Power, Subjectivity, and Agency: Between Arendt and Foucault, International Journal of Philosophical Studies, 10 (2), 131-149. Althusser L (2014) İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları, İthaki Yayınları, İstanbul. Butler J (2010) Cinsiyet Belası Feminizm ve Kimliğin Altüst Edilmesi, Metis Yayınları, İstanbul. Çaycı B (2016) Medyada Gerçekliğin İnşası ve Toplumsal Denetim, Akdeniz İletişim Dergisi, 25, 84-104. Çelebi V (2013) Michel Foucault’da Bilgi, İktidar ve Özne İlişkisi, Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 5, 512-523. Eroğlu H Ö (2016) Foucault’nun İktidarları, Amme İdaresi Dergisi, 49, 39-54. Foucault M (1997) Ethics, Subjecticity and Truth, The New Press, New York. Foucault M (1999) Bilginin Arkeolojisi, Birey Yayıncılık, İstanbul. Foucault M (2005) Entelektüelin Siyasi İşlevi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2007) Cinselliğin Tarihi, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2012) İktidarın Gözü, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Foucault M (2014) Özne ve İktidar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Güneş C D (2013) Michel Foucault’da Söylem ve İktidar. Kaygı Uludağ Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, 21, 55-69. Işık S (2012) Foucault’da İktidar, Özgürlük ve Direniş. Ekev Akademi Dergisi, 51, 103-114. Keskin F (1996) Foucault’da Şiddet ve İktidar, Cogito Dergisi, 6-7, 117-122. Oksala J (2012) Devlet Şiddetinin Yönetimi: Foucault’da Siyasi İktidarın Yönetimsellik Olarak Yeniden Ele Alınması, Cogito Dergisi, 70-71, 163-178. Özdel G (2012) Foucault Bağlamında İktidarın Görünmezliği ve “Panoptikon” İle “İktidarın Gözü” Göstergeleri, The Turkish Online Journal of Design: Art and Communucation, 2, 22-29. Spahıu E Y (2002) Michel Foucault – Foucaultcu İktidar, Söylem ve Özne Kavramları, Kurgu Dergisi, 19, 271-282. Touraine A (1995) Modernliğin Eleştirisi, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Pelin Kılınç Özüölmez 0000-0001-6207-5786

Yayımlanma Tarihi 27 Temmuz 2019
Gönderilme Tarihi 18 Mart 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019

Kaynak Göster

APA Kılınç Özüölmez, P. (2019). MICHEL FOUCAULT’NUN İKTİDAR VE ÖZNE KAVRAMSALLAŞTIRMASINA GÖZETİM SORUNU ÜZERİNDEN BAKMAK: BLACK MIRROR – ARKANGEL. Selçuk İletişim, 12(2), 630-655. https://doi.org/10.18094/josc.596271

Cited By

Michel Foucault’da İktidar ve Güç
Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Dergisi
Yasemin APALI
https://doi.org/10.31200/makuubd.984887