BibTex RIS Kaynak Göster

BİR STATÜ TÜKETİMİ GÖSTERGESİ OLARAK IPHONE MARKALI AKILLI TELEFON ALGISI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2011, Cilt: 7 Sayı: 1, 36 - 48, 19.11.2013

Öz

Dünyada ve Türkiye'de mobil medya uygulamalarına paralel olarak akıllı telefon kullanımı da hızla artmaktadır. Akıllı telefonların Türkiye'de özellikle genç kullanıcılar arasındaki yaygınlığına rağmen, ürünlerin algılanması farklılaşabilmektedir. Bu çalışmada, günümüzde dijital çağın yeni statü sembollerinden biri olma özelliğiyle diğer markalardan farklılaşan iPhone marka akıllı telefonların, örnek kitle kabul edilen üniversite gençliği tarafından bir statü tüketimi olarak nasıl algılandığını ortaya çıkarmak amaçlanmaktadır. Çalışmada elde edilen verilerin analizi yapılarak, örneklem gruplarının sosyo-demografik değişkenlere göre dağılımları ve bu değişkenlerin gruplar arasında fark yaratıp yaratmadığı incelenmiştir. Yapılan analizler sonucunda, iPhone sahibi olan kullanıcılar ile olmayanlar arasında statü tüketimi eğilimi bağlamında farklılıklar olduğu tespit edilmiştir

Kaynakça

  • Akıllı Telefon Satışları PC Satışlarını Geçti, http://sosyalmedya.co/akilli-telefon-satislaripc-satislarini-gecti-2750/, Yayın Tarihi: 10 Şubat 2011, Erişim Tarihi: 26 Şubat 2011.
  • Akıllı telefonlar satışları uçurdu http://www. radikal.com.tr/Radikal.aspx?aType= DetayV3&Date=&ArticleID=1035722&CategoryI D=80, Yayın Tarihi: 09.01.2011, Erişim Tarihi. 26 Şubat 2011.
  • Chao A ve Schor J B (1998) Empirical Tests Of Status Consumption: Evidence from women's cosmetics, Journal of Economic Psychology, 19 (1), 107-131.
  • Clark R A, Zboja J J ve Goldsmith R E (2007) Status Consumption and Role-Relaxed Consumption: A Tale of Two Retail Consumers, Journal of Retailing and Consumer Services, 14, 45–59.
  • Csikszentmihalyi M ve Rochberg-Halton E (1981) The Meaning of Things, Cambridge University Press, Cambridge.
  • Çınar R ve Çubukçu İ (2009) Tüketim Toplumunun Şekillenmesi ve Tüketici Davranışları Karşılaştırmalı Bir Uygulama, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Derg 13 (1), 277-300.
  • Digital News Platforms Still Present Opportunity For Marketers, http://www.emarketer.com /blog/index.php/category/demographics/,Erişim Tarihi: 26 Şubat 2011.
  • Du Gay P, Hall S, Janes L, Mackay H ve Negus K. (1997), Doing Cultural Studies: The Story of the Sony Walkman, Sage Publications, London.
  • Eastman K J, Goldsmith R E ve Flynn L R (1999) Status Consumption in Consumer Behaviour: Scale Development and Validation, Journal of Marketing: Theory and Practice, Summer, 41-52.
  • Farber D (2008) Revisiting Apple‟s iPhone Strategy, Erişim 28 Nisan 2011: http://news. cnet.com/8301-13953_3-9894850-80.html
  • Featherstone M (2005) Postmodernizm ve Tüketim Kültürü, 2. Basım, Mehmet Küçük (çev), Ayrıntı Yayınları, İstanbul.
  • Goggin G (2009) Mobile Phone Cultures, Taylor and Francis.
  • Güllülü U, Ünalı S ve Bilgili B (2010) Kendini Gösterim ve Kişilerarası Etkileşimin Gösterişçi Tüketim Üzerindeki Etkilerini Belirlemeye Yönelik Bir Araştırma, Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Derg, 28 (1), 105-139.
  • Günaydın A U (2007) Tanzimat Romanında Kamusal Alan ve Serbest Zaman Etkinlikleri, Yüksek Lisans Tezi, Bilkent Üniversitesi, Ankara.
  • Heaney J G, Goldsmith R E ve Jusoh W J W (2005) Status Consumption Among Malaysion Consumers: Exploring Its Relationships with Materialism and Attention-to-SocialComparison-Information, Journal of International Consumer Marketing, 17 (4) 83-98.
  • http://vodafone.com.tr/VodafoneHakkinda/basi n_odasi_bultenler.php?id=384, Erişim Tarihi: 26 Şubat 2011.
  • Katz J (2006) Magic in the Air: Mobile Communication and the Transformation of Social Life, Transaction Publisher, New Brunswick.
  • Leung L ve Wei R (2000) More Than Just Talk on the Move: Uses and Gratifications of the Cellular Phone, Journalism and Mass Communication Quarterly 77 (2), 308-320.
  • Marwick A E (2008) Becoming Elite: Social Status in Web 2.0 Cultures, New York. Mutlu E (1995) İletişim Sözlüğü, Ark Yayınevi, Ankara.
  • NDP: Akıllı Telefon Satışlarını Son Çeyrekte Android % 53 Artırdı, http://www.bitdunyasi. com/tr/?Sayfa=Detay&Id=6204, Erişim Tarihi: 26 Şubat 2011.
  • Nielsen (2011) Consumers and Mobile Apps in the U.S.: All About Android and Apple iOS. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mo bile/consumers-and-mobile-apps-in-the-u-s-allabout-android-and-apple-ios/
  • Nielsen. (2011) iPhone Users Watch More Video… and are Older than You Think. http://blog.nielsen.com/nielsenwire/online_mo bile/iphone-users-watch-more-video-and-areolder-than-you-think/
  • O‟Cass A ve McEwen H (2005) Exploring Consumer Status and Conspicuous Consumption, Journal of Consumer Behaviour, 4 (1) 25– 39.
  • Odabaşı Y ve Barış G (2007) Tüketici Davranışı, 7. Baskı, Mediacat Yayını, İstanbul.
  • Özcan YZ ve Koçak A (2003) A Need or a Status Symbol: Use of Cellular Telephones in Turkey, European Journal of Communication, 18 (2), 241-254.
  • Pruthi, R K (2005) The Political Theory, Sarup & Sons.
  • Tek Y, iPhone satışları Blackberry'yi geçti, http://www.computerworld.com.tr/iphonesatislari-blackberryyi-gecti-detay_5722.html,
  • Yayın tarihi: 21 Ocak 2011, Erişim Tarihi: 26 Şubat 2011.
  • Warren C (2011) Apple: 100 Million iPhones Sold, http://mashable.com/2011/03/02/100million-iphones/
  • West J ve Mace M (2007) Entering a Mature Industry Through Innovation: Apple‟s iPhone Strategy, DRUID Summer Conference 2007, URL: http://www2.druid.dk/conferences/ viewabstract.php?id=1675&cf=9
  • West J ve Michael M (2010) Browsing as the killer app: Explaining the rapid success of Apple's iPhone, Telecommunications Policy, Communication & Mass Media Complete, EBSCOhost, pp: 270-286. (erişim 1 Mayıs, 2011).
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Derleme Makaleler
Yazarlar

Ebru Gökaliler Bu kişi benim

Ayda Aybar Bu kişi benim

Göker Gülay Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 19 Kasım 2013
Gönderilme Tarihi 4 Aralık 2013
Yayımlandığı Sayı Yıl 2011 Cilt: 7 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Gökaliler, E., Aybar, A., & Gülay, G. (2013). BİR STATÜ TÜKETİMİ GÖSTERGESİ OLARAK IPHONE MARKALI AKILLI TELEFON ALGISI: ÜNİVERSİTE ÖĞRENCİLERİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Selçuk İletişim, 7(1), 36-48. https://doi.org/10.18094/si.67954