Bu metin yeni medya ve sosyal medyayı, Foucault’nun geliştirdiği “heterotopya” kavramı çerçevesinde tartışmaktadır. Foucault’ya göre “başka mekânlar” olarak nitelendirilebilecek, diğer bütün mekânlarla ilişki içerisinde olmakla birlikte, onların tamamını yadsıyan mekânlar vardır. Bunlardan biri “ütopya” diğeri “heterotopya”dır. Ütopyalar, Foucault tarafından bir nevi “yeri olmayan yerler” olarak nitelendirilirken; heterotopyalar, zamansal ve mekânsal farklılıklarıyla birlikte, gerçek mekânların dışında var olabilen “başka bir mekân” olarak anlam kazanmaktadır. Bu bağlamda heterotopyalar, Foucault tarafından 6 temel ilke çerçevesinde betimlenmektedir.
Foucault’nun heterotopyaları betimlemek için kullandığı temel ilkeler, yeni medya ve sosyal medyanın bir heterotopya formunda anlamlandırılmasına olanak tanımaktadır. Özellikle sosyal medya çalışmalarının ilgi topladığı günümüzde; sosyal medyayı anlamak, sosyal medyanın çerçevesini çizmek ve toplumsal etkilerini belirli bir kavramsal bakış açısıyla değerlendirmek önem taşımaktadır. Bu nedenle bu metin yeni medya ve sosyal medyayı, çağdaş dünyanın ürettiği yeni bir heterotopya formu olarak ele almakta; sosyal medyanın temel dinamiklerini bu bakış açısından hareketle belirlemeye çalışmaktadır.
Heterotopya Yeni Medya Sosyal Medya Mekân Zaman Michel Foucault.
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Ocak 2017 |
Gönderilme Tarihi | 1 Eylül 2016 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 9 Sayı: 4 |