Spiritüalite, bireyin iç iletişimi ve
toplumsal ilişkileri çerçevesinde değerlendirilen; hayatın anlamını sorgulama,
potansiyele ulaşma, evreni ve diğer insanları anlamlandırma, böylece huzur ve
mutluluğa ulaşma amacı etrafında şekillenen bir uygulamalar bütünü ve ruh
haline göndermede bulunmaktadır. Kavramın tanımlanmasına ilişkin araştırmalarda
ortaya çıkan karmaşada, dini literatür kapsamında değerlendirilen spiritüalite
aslında geniş bir çerçevede bütüncül bir yaklaşımla değerlendirilmeye ihtiyaç
duymaktadır. Kavramın pozitif enerji, anlam arayışı, arınma, huzur ve mutluluk
gibi amaçlar doğrultusunda dünyevi olanla ve günlük yaşam pratikleriyle de
ilişkilendirilmesi gerekliliği bulunmaktadır. Örneğin; zorluklarla başa çıkma
azmi, üzüntü ve mutluluklarımızdan çıkardığımız dersler, başarısızlıkları
düzeltme yöntemleri, aile ve diğer bireylerle olan ilişkiler spiritüalite kapsamında
değerlendirilmektedir. Diğer taraftan, insanlar arası ilişkilerin en önemli medyatik
yansımasının reklamlar aracılığı ile hayat bulduğu düşünülmektedir. Bu çalışma,
reklamlarda kullanılan spiritüel ögeleri ortaya koyma ve onları pratik olarak
örneklendirme çabası içindedir. Maneviyatla ilişkilendirilebilen spiritüalite
olgusunun, insanın ve toplumun bir temsili niteliğindeki reklamcılık alanında
çok önemli bir boyut olduğu düşünülmektedir. Bu kapsamda, “Reklamda
Spiritüalite Çerçevesi” nin ortaya koyduğu spiritüel bileşenler açıklanmakta ve
ülkemizde yayınlanan TV reklam spotlarıyla örneklendirilerek analiz
edilmektedir. Çalışmada spiritüaliteye ilişkin tanım karmaşasının sona
erdirilmesi, sistematik bir yapının reklam çalışmalarında kullanılabilmesi ve
bu sistemin geliştirilebilmesi adına hem bu alandaki ilk çerçeve açıklanmış hem
de örneklerle somutlaştırılmak istenmiştir.
Bölüm | Derleme Makaleler |
---|---|
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 26 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 10 Sayı: 1 |