Instagram is one of the most used social networks with the rapidly increasing number of users in recent years. Individuals see social media as an opportunity to show themselves. The aim of this study was to investigate the relationship between Instagram usage motivations (knowledge about others, documentation, coolness, innovation), Instagram behaviors (editing, hashtag, frequency of use) and narcissism. In addition, it was aimed to determine whether individuals' Instagram usage motivations, behaviors and narcissism level differeddemographically. For this purpose, data were collected from 384 undergraduate students by web-based survey method. As a result of the research, it was found that motivation to obtain information is the most important motivation behind Instagram use. Instagram motivations of men and women are similar. Users who want to look cool or popular are motivated to document their experiences by sharing images of their private lives with their followers. At the same time, these users are also strict followers of other users. Another noteworthy finding is that female users spend more time than men for editing. There is a positive relationship between motivation coolness and narcissism. The findings of the research were discussed in the last section and recommendations were made for future studies.
Son yıllarda hızla artan kullanıcı sayısı ile Instagram en çok
kullanılan sosyal ağlardan biridir. Bireyler sosyal mecraları kendilerini
gösterebilme fırsatı olarak görmektedirler. Bu araştırmada Instagram kullanım
motivasyonları (bilgi alma, belgeleme, havalı görünme, yenilikçilik), Instagram
davranışları (düzenleme, etiket kullanımı, kullanım sıklığı) ve narsisizm
arasındaki ilişkiyi araştırmanın yanısıra bireylerin Instagram kullanım
motivasyonları, davranışları ve narsisizm düzeyinin demografik açıdan
farklılaşıp farklılaşmadığını ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaçla 384
lisans öğrencisinden web tabanlı anket yöntemiyle veri toplanmıştır. Araştırma
sonucunda, bilgi alma motivasyonunun, Instagram kullanımının arkasındaki en
önemli motivasyon olduğu bulunmuştur. Erkek ve kadınların, Instagram motivasyonları
birbirine benzerdir. Havalı görünmek ya da popüler olmak isteyen kullanıcılar özel
hayatlarına dair görüntüleri takipçileriyle paylaşarak deneyimlerini belgeleme
motivasyonu içerisindedir. Aynı zamanda bu kullanıcılar, diğer kullanıcıların
da sıkı takipçisi olmaktadır. Düzenleme için kadın kullanıcıların erkeklerden
daha fazla süre harcaması bir diğer dikkat çekici bulgudur. Havalı görünme
motivasyonu ile narsisizm düzeyi arasında ise pozitif bir ilişki vardır.
Araştırma bulguları son kısımda tartışılmış ve gelecek çalışmalara dair
önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Ocak 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 13 Sayı: 1 |