Bu çalışmada, 8. Sınıf öğretim programlarından
biri olan Fen ve Teknoloji Dersi'nde yer alan soruların, Yenilenmiş Bloom
Taksonomisi'nin [YBT] bilişsel süreç boyutu göz önüne alınarak incelenmesi yapılmıştır.
Adı geçen öğretim programı 2004 yılı eğitim programı reformu çerçevesinde
hazırlanmıştır. 6.sınıflardan başlanarak kademeli bir şekilde sırayla 7. ve 8.
sınıflarda 2006-2007 öğretim yılından itibaren uygulamaya konulmuştur. Toplam
156 soru YBT'nin bilişsel süreç boyutuna göre analizi nitel araştırma
yöntemlerinden dokuman incelemesi kullanılarak yapılmıştır. Soruların hangi
bilişsel basamaklarda bulunduğunun tespiti YBT'nin ölçütlerine göre yapılmıştır.
Yapılan analizler sonucunda öğretim programında bulunan soruların, anlama %
48,72 ve çözümleme % 23,72 basamağındaki soruların ağırlıklı olduğu, uygulama
%13,46, hatırlama % 12,18 basamağındaki soruların bir hayli az olduğu,
değerlendirme %0,64 ve yaratma % 1,28 basamağındaki soru oranının ise çok az bulunduğu
saptanmıştır. Bu bulgulardan programda bulunan soruların alt düzey bilişsel
alan basamaklarına ait olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Purpose of the research is to analyses 8th Grade Science
and Technology Lesson Curriculum questions according to the cognitive process
dimension of Revised Bloom's Taxonomy [RBT]. 8th Grade Science
Technology Lesson Curriculum has been prepared as part of curriculum reform in
2004. It has been put into practice from 2006-2007 school years by starting
from 6th grade and then gradually has continued with 7th and
8th grades. 156 questions in 8th Grade Science Technology
Lesson Curriculum were classified according
to the cognitive process dimension of RBT. Data of research was obtained
through document analyses technique which is qualitative research methods.
Cognitive process dimensions of these questions have been examined considering
the standards which have been prepared according to RBT. In the result of questions analysis; it was determined that questions in
the level of understanding (%48,72) and analyzing (%23,72) are intended, the question of the remembering
(%12,18) and applying (%13,46) are
less intended than understanding and analyzing,
and there has too few questions in the level of evaluating (%0,64) and creating
(%1,28). End of research, it was determined that intended of questions in lesson curriculum have been classified under
the less cognitive levels.
Revised Bloom's Taxonomy 8th grade science and technology lesson questions
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 8 Temmuz 2017 |
Gönderilme Tarihi | 8 Mayıs 2017 |
Kabul Tarihi | 17 Haziran 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1 |