Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II Dersi Kapsamında Dönüşümlü İş Bölümü Uygulamaları; Bir Eylem Araştırması

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 18, 28.06.2017

Öz



Bu
çalışmanın amacı, sınıf öğretmeni aday öğrencilerin “Fen ve Teknoloji  Laboratuvar Uygulamaları II (FTLU-II)”
dersinin daha verimli geçmesi için dönüşümlü iş bölümü şeklinde işlenmesi
hakkındaki görüş ve önerilerini incelemektir. Çalışmada eylem araştırması
kullanılmıştır. Bu uygulamada, çalışma öncesinde temel fen konularından
deneyler belirlenmiş ve her grubun en az üç deney yapması sağlanmıştır. Grup
üyelerine konu ile ilgili görev dağılımı yapılmıştır. Grup üyelerinin her biri
aktif olarak bu görevleri sırası ile (dönüşümlü iş bölümü şeklinde) yerine
getirmiştir. Çalışmada kolay ulaşılabilir örnekleme göre katılımcılar
seçilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını, Fen ve Teknoloji Laboratuvar
Uygulamaları II Dersini alan öğrenciler oluşturmaktadır. Araştırma bir devlet
üniversitesinde sınıf öğretmenliği 2. sınıfta öğrenim gören 65 öğrenci (3
öğrenciden oluşan 15 ve 4 öğrenciden oluşan 5 grup) ile yürütülmüştür.
Çalışmada öğrencilerin uygulamalar hakkındaki görüş ve önerilerini yazmaları
için araştırmacı (ders sorumlusu öğretim üyesi) tarafından hazırlanan görüş ve
öneri formu kullanılmıştır. Öğrencilerin büyük çoğunluğu, dersin öğrencilerin
temel fen konularını anlatma becerisi açısından özgüven kazanmasına katkı
sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca öğrenciler, işlenen konular hakkındaki
kazanılan bilgi ve becerilerin kalıcı olduğunu belirtmişlerdir.

Kaynakça

  • Arslan, M. (2000, Eylül). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ayvacı. M. Ş. ve Küçük. M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 165, 1–9
  • Bahar, M., Aydın, F., Polat, M. & Bertiz, H. (2013). Fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları 1-2, (3). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balbağ, M.Z., Anılan, B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching), 3( 4 ), 309-320.
  • Buldu, N., Buldu, M., Buldu, M. (2014). Türkiye’de anasınıflarında ve ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflarda fen öğretimi üzerine bir kalite değerlendirmesi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 214-232.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dökme, İ., Doğan, A., ve Yılmaz, M. (2010). Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları I-II. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Harlen, W. & Holroyd, C. (1997). Primary teachers' understanding of concepts of science: Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education, 19(1), 93-105.
  • Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 55-69.
  • Kesmez, İ. (2010). Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları- 1,( 2). Erzurum. ISBN:978-975-00068-5-2.
  • Kesmez,İ. (2011). Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları- II, Erzurum. ISBN:978-975-00068-6-9.
  • Krapp, A., & Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: theories, methods, and findings. International Journal of Science Education, 33, 27–50.
  • Milner, A. R., Sondergeld, T.A., Demir,A., Johnson, C.C., Czerniak, C.M. (2012). Elementary teachers’ beliefs about teaching scienceand classroom practice: an examination of pre/post nclb testing in science. J Sci Teacher Educ, 23, 113-132.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • Nichols, S.E., Koballa,T. (2013). Framing ıssues of elementary science teacher education: critical coversations. Ken Appleton (Ed)., Elementary science teacher education in (p.10). New York: Routledge.
  • Pekbay, C., Kaptan, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuar yönteminin etkililiği ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının farkındalıklarının artırılmasına yönelik nitel bir çalışma. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 1-11.
  • Potvin, P., Hasni, A. (2014). Interest, motivation and attitude towards science and technology at K-12 levels: a systematic review of 12 years of educational research. Studies in Science Education, 50(1), 85-129.
  • McMillan, J. H., and Schumacher, S., 2006. Research in education: evidence-based inquiry (6th Edition), p. 400. London: UK.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, Ş. & Karamustafaoğlu, S. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Türkmen, H., Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1), 15-24.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık

An action research according to the division of labor alternately within the scope of “Science Technology and Laboratory practice II” lecture

Yıl 2017, Cilt: 2 Sayı: 1, 1 - 18, 28.06.2017

Öz



The purpose of this
study is to examine their views and suggestions about conducted lecture as work
division alternately to be more productive the “Science Technology and
Laboratory Practice II” lecture of primary school teacher candidates. This
study was used the action research. Students has been divided into groups
consisting of three or four students. The distribution of task related to the
topic to group members has been done. These tasks was done by each of the group
members. Participants of the study have been selected according to convenience
sampling (available sampling). The participants of the study comprise the
researcher’s own  course students. The
study was conducted with 65 students studying primary school teacher candidates
2nd class. It was taken as written form students' opinions and suggestions
about the application form prepared researcher by at the end of the
application. Most of the students expressed the course has contributed to the
development of self-confidence in basic science lecture topics. Besides most of
the students expressed is extant that they learned knowledge.

Kaynakça

  • Arslan, M. (2000, Eylül). İlköğretim okullarında fen bilgisi öğretimi ve belli başlı sorunları. IV. Fen Bilimleri Eğitimi Kongresi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi, Ankara.
  • Ayvacı. M. Ş. ve Küçük. M. (2005). İlköğretim okulu müdürlerinin fen bilgisi laboratuarlarının kullanımı üzerindeki etkileri. Milli Eğitim Dergisi, 165, 1–9
  • Bahar, M., Aydın, F., Polat, M. & Bertiz, H. (2013). Fen ve teknoloji laboratuvar uygulamaları 1-2, (3). Ankara: Pegem Akademi.
  • Balbağ, M.Z., Anılan, B. (2014). Fen bilgisi ve sınıf öğretmen adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları derslerine yönelik görüşlerinin bazı değişkenler açısından incelenmesi. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi (Journal of Research in Education and Teaching), 3( 4 ), 309-320.
  • Buldu, N., Buldu, M., Buldu, M. (2014). Türkiye’de anasınıflarında ve ilkokul 1, 2 ve 3. sınıflarda fen öğretimi üzerine bir kalite değerlendirmesi. Eğitim ve Bilim, 39(174), 214-232.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö.A., Karadeniz, Ş., Demirel, F. (2010). Bilimsel araştırma yöntemleri (7. Baskı). Ankara: Pegem Akademi.
  • Dökme, İ., Doğan, A., ve Yılmaz, M. (2010). Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları I-II. Ankara: Palme Yayıncılık.
  • Harlen, W. & Holroyd, C. (1997). Primary teachers' understanding of concepts of science: Impact on confidence and teaching. International Journal of Science Education, 19(1), 93-105.
  • Kaya, S. (2013). Sınıf öğretmeni adaylarının fen öğretimi öz-yeterlik inançlarının fen öğretimi dersine bağlı olarak değişimi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(21), 55-69.
  • Kesmez, İ. (2010). Fen öğretimi laboratuvar uygulamaları- 1,( 2). Erzurum. ISBN:978-975-00068-5-2.
  • Kesmez,İ. (2011). Fen Öğretimi Laboratuvar Uygulamaları- II, Erzurum. ISBN:978-975-00068-6-9.
  • Krapp, A., & Prenzel, M. (2011). Research on interest in science: theories, methods, and findings. International Journal of Science Education, 33, 27–50.
  • Milner, A. R., Sondergeld, T.A., Demir,A., Johnson, C.C., Czerniak, C.M. (2012). Elementary teachers’ beliefs about teaching scienceand classroom practice: an examination of pre/post nclb testing in science. J Sci Teacher Educ, 23, 113-132.
  • MEB. (2013). İlköğretim Kurumları (İlkokullar ve Ortaokullar) Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: MEB Yayınevi.
  • Nichols, S.E., Koballa,T. (2013). Framing ıssues of elementary science teacher education: critical coversations. Ken Appleton (Ed)., Elementary science teacher education in (p.10). New York: Routledge.
  • Pekbay, C., Kaptan, F. (2014). Fen eğitiminde laboratuar yönteminin etkililiği ile ilgili fen bilgisi öğretmen adaylarının farkındalıklarının artırılmasına yönelik nitel bir çalışma. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 2, 1-11.
  • Potvin, P., Hasni, A. (2014). Interest, motivation and attitude towards science and technology at K-12 levels: a systematic review of 12 years of educational research. Studies in Science Education, 50(1), 85-129.
  • McMillan, J. H., and Schumacher, S., 2006. Research in education: evidence-based inquiry (6th Edition), p. 400. London: UK.
  • Tekin, S., Uluçınar Sağır, Ş. & Karamustafaoğlu, S. (2012). Sınıf öğretmeni adaylarının fen bilgisi laboratuvar uygulamaları dersi kazanımlarının kimya deneyleri açısından incelenmesi, Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 31, 163-174.
  • Türkmen, H., Kandemir, E. M. (2011). Öğretmenlerin bilimsel süreç becerileri öğrenme alanı algıları üzerine bir durum çalışması. Journal of European Education, 1(1), 15-24.
  • Yıldırım, A., Şimşek, H. (2011). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (8. Baskı) Ankara: Seçkin Yayıncılık
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Araştırma makaleleri
Yazarlar

Sibel Sadi Yılmaz Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2017
Gönderilme Tarihi 29 Haziran 2017
Kabul Tarihi 3 Şubat 2017
Yayımlandığı Sayı Yıl 2017 Cilt: 2 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sadi Yılmaz, S. (2017). Fen ve Teknoloji Laboratuvar Uygulamaları II Dersi Kapsamında Dönüşümlü İş Bölümü Uygulamaları; Bir Eylem Araştırması. Turkiye Kimya Dernegi Dergisi Kısım C: Kimya Egitimi, 2(1), 1-18.