The concepts of atomic and ion radius are among the periodic properties but are the basis for other periodic properties. As a matter of fact, the students build the concepts of nonmetallic metallic properties, ionization energy and electron affinity on these concepts. Teaching the concepts of atomic and ion radius, which have such an important place with concept cartoons, can eliminate misconceptions and maintain students’ conceptual understanding. The present study aims to design an intervention based on concept cartoons for atomic radius. For this purpose, the teaching based on concept cartoons designed was applied to 9th grade students and investigated its effectiveness as compared with that of traditional teaching. Therefore, a pre and post-test quasi-experimental design with control group was adopted in the study. The data collection tools were logical thinking ability test, scientific process skills test and atomic radius conceptual questionnaire. After determining the equivalency of the study groups by means of data collection tools, concept cartoons intervention was applied to the randomly assigned experimental group. The quantitative analysis of the post-teaching questionnaires revealed that both instruction were successful in helping students to gain the necessary conceptual understanding. However, teaching based on concept cartoons was more successful yhan traditional teaching. The findings of the study also showed that the instruction based on concept cartoons remedied students’ misconceptions on atomic radius existing prior to teaching. On the other hand, teaching carried out in the control group was not as successful as the instruction conducted in the experimental group. As misconceptions of control group students seem to be remained as they were prior to instruction.
atomic radius constructivism chemistry concept cartoons teaching periodic table
Atom ve iyon çapı kavramları periyodik özellikler arasında
yer alan ancak diğer periyodik özelliklere temel teşkil eden kavramlardır.
Nitekim öğrenciler ametalik ve metalik özellik, iyonlaşma enerjisi ve elektron
ilgisi kavramlarını bu kavramlar üzerine inşa etmektedir. Bu denli önemli bir
yere sahip olan atom ve iyon yarıçapı kavramlarının kavram karikatürleriyle
öğretimi öğrencilerde öğretim öncesi kavram yanılgılarını giderebilir ve
kavramsal anlamayı gerçekleştirebilir. Bu düşünceden hareket ile bu çalışmada
atom ve iyon yarıçapı konusunun kavram karikatürleriyle öğretimi
amaçlanmaktadır. Bu amaç doğrultusunda kavram karikatürleri temelindeki öğretim
9. Sınıf öğrencilerine uygulanmış ve etkililiği geleneksel öğretiminki ile
karşılaştırılmıştır. Dolayısıyla araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden
kontrol gruplu ön test-son test yarı deneysel desen kullanılmıştır.
Araştırmanın veri toplama araçları mantıksal düşünme yeteneği testi, bilimsel
süreç becerileri testi ve atom çapı kavramsal anketidir. Çalışma gruplarının
eşdeğer kabul edilebileceği veri toplama araçlarıyla belirlendikten sonra
rastgele atanan deney grubuna kavram karikatürü temelindeki öğretim
uygulanmıştır. Öğretim sonrası anketlerin nicel analizleri her iki öğretiminde
başarılı olduğunu ancak kavram karikatürü temelindeki öğretimin geleneksel
öğretimden daha başarılı olduğunu ortaya koymuştur. Araştırma bulguları kavram
karikatürleri temelindeki öğretimin öğrencilerin büyük çoğunluğunun öğretim
öncesi mevcut kavram yanılgılarını giderdiğini de göstermiştir. Öte yandan
geleneksel öğretimin gerçekleştiği kontrol grubu öğrencilerinin kavram
yanılgılarının öğretim sonrasında da varlığını sürdürdüğü belirlenmiştir.
Atom çapı Yapılandırmacılık Kimya Kavram karikatürleri Öğretim Periyodik Tablo
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Eylül 2019 |
Gönderilme Tarihi | 16 Eylül 2019 |
Kabul Tarihi | 23 Eylül 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 4 Sayı: 2 |