Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRKİYE’DE MEDYA YÖNETİMİ KONUSUNDA YAPILMIŞ OLAN AKADEMİK ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Yıl 2024, , 21 - 38, 30.08.2024
https://doi.org/10.46236/jovosst.1468020

Öz

Bu çalışmanın amacı, Türkiye’de medya yönetimi konusunda yapılmış olan akademik çalışmaları kapsamlı bir şekilde inceleyerek, Türkiye’de henüz gelişmekte olan medya yönetimi alanının günümüzdeki durumunu alanda yapılmış olan akademik çalışmalar açısından ortaya koymaktır. Bu amaçla çalışmada Türkiye’de medya yönetimi konusunda yapılmış olan tezler, makaleler ve kitap bölümleri araştırma kapsamına dahil edilmiştir. Çalışmada veriler doküman incelemesi yoluyla toplanmış, elde edilen veriler bibliyometrik yöntemlerle analiz edilmiş ve çalışmanın nitel kısmı için de nitel içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışma kapsamında Türkiye’de medya yönetimi konusunda yapılmış ve YÖK Ulusal Tez Merkezi’ne kayıtlı, erişime açık 4 adet teze, Dergipark sistemine kayıtlı 4 adet makaleye ve 2 adet de bu alanda yazılmış kitap bölümüne ulaşılmıştır. Çalışmada tezler; tezin türü, yılı, bağlı olduğu üniversite, enstitü, anabilim dalı, üniversite türü, kullanılan araştırma yöntemi, veri toplama aracı, tezin yazarı, tezin adı ve amaç ve bulguları açısından incelenirken; makale ve kitap bölümleri de yazarın adı, makale/kitap bölümü adı ve amaç ve bulguları bakımından incelenmiştir. Bulgularda, Türkiye’de medya yönetimi konusunda yapılan akademik çalışmaların hem tezler, hem de makale ve kitap bölümleri açısından yeterli düzeyde olmadığı, yapılan çalışmalarda ele alınan konuların birbirinden oldukça farklı olduğu ve farklı amaç ve bulgulara hizmet ettiği görülmüştür. Konu ile ilgili daha kapsamlı bir anlayışın geliştirilmesi ve alanın gelişmesi için daha fazla bilimsel çalışmanın yapılmasının gerekli olduğu sonucuna varılmıştır.

Etik Beyan

Çalışmada Etik Kurul İznine gerek bulunmamaktadır.

Destekleyen Kurum

Yoktur.

Teşekkür

Teşekkür ederim. Saygılarımla Sayın Hocam.

Kaynakça

  • Achtenhagen, L. & Mierzejewska, B. (2016). Managing Media Firms and Industries: What’s So Special About Media Management? In G. F. Lowe & C. Brown (Eds.), The Development of Media Management As An Academic Field: Tracing The Contents and Impact of Its Three Leading Journals, (pp. 23-42), Heidelberg: Springer.
  • Aina, S. (2002). Modern Media Management. Abeokuta: Jedidiah Publishers.
  • Akar, D. (2017). Halkla İlişkilerde Medya Yönetimi: Sosyal Medya Açısından Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akhator, P. A. (1997). Groundwork in Business Management. Benin City: Ob-zed Publishers.
  • Albarran, A. B. (2010). The Media Economy. New York and London: Rutledge.
  • Albarran, A. B. (2010). Management of Electronic Media (4th ed.). Boston: Cengage Learning.
  • Anim, E. (2006). Inefficient Management As A Factor in the Collapse of Newspapers: Case Study of the ‘Defunct Sunray’. International Journal of Communication, 5, 46-59.
  • Aris, A., & Bughin, J. (2009). Managing Media Companies: Harnessing Creative Value (2nd edn.). London: Pluto.
  • Asemah, E.S. (2011). Selected Mass Media Themes. Jos: University Press.
  • Biricik, Y. S. (2020). Türkiye’de Spor Yönetimi Disiplininde Yapılmış Olan Tezlerin İçerik Analizi, EKEV Akademi Dergisi, 24 (81), 523-538.
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as A Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Chan-Olmsted, S. (2006b). Preface remarks. In A. B. Albarran, S. M. Chan-Olmsted, & M. O. Wirth (Eds.), Handbook of Media Management and Economics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Croteau, D. & Hoynes, W. (2003). Media Society, Industries, Images and Audiences (3rd edn.). Thousand Vaks: Pine Forge Press.
  • Deslandes, G. (2014). Management in Xenophon’s Philosophy: A Retrospective Analysis. Paper presented at 38th Annual Research Conference, Philosophy of Management, held July 14–16, 2014 at Chicago.
  • Diyaroğlu, B. N. (2011). Kriz İletişiminde Medya Yönetimi ve 2009 Türk Hava Yolları Krizi ve 2001 Amerikan Havayolları Krizi Karşılaştırmalı İncelemesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Frank, P. (2006). People Manipulation: A Positive Approach (2nd edn.). New Delhi: Sterling Publishers.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymas, S. (2010). İletişim Teknolojileri Politikaları ve Türkiye: Küresel Medya Yönetimi Çağında Ulus Devlet, Kurgu Online International Journal of Communication Studies, Vol.2, 1-23.
  • Kaymas, S. (2011). Türkiye ve Yeni Medya Politikaları: Küresel Medya Yönetimi Çağında Ulus Devlet için Umut Var mı?, Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 24, 1-32.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, 170- 189.
  • Koçoğlu, F.Ö. (2018). “Endüstri 4.0” Konusu Üzerine R Programlama Dili ile Bibliyometrik Analiz, Handan Asude Başal, Yasemin Ulutürk, Nazan Kerimak Öner (Ed.), Modern Dönemde Edebiyat, Eğitim, İktisat ve Mühendislik içinde (ss. 859-889), Berikan Yayınevi, Ankara.
  • Küng, L. (2007). Does Media Management Matter? Establishing the Scope, Rationale, and Future Research Agenda for the Discipline, Journal of Media Business Studies, 4 (1), pp.21-39.
  • Küng, L. (2008). Strategic Management in the Media: From Theory to Practice. London, England: Sage.
  • Lowe, G. F. (2016). Introduction: What’s So Special About Media Management? In G. F. Lowe & C. Brown (Eds.), Managing Media Firms and İndustries: What’s So Special About Media Management? (pp. 1–20). Heidelberg: Springer.
  • Memiş, Z. B. (2021). Türk Dış Politika Krizlerine Bakışın Karar Alıcıların Medya Yönetimi ve Anketler Üzerinden Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Bandırma Onyedı̇ Eylül Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü.
  • Mullins, L. J. (2007). Management and Organizational Behaviour (8th edn.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Nwanwene, A. (2005). Creative Advertising Strategies and Tactics. Makurdi: Starix Communications.
  • Odoh, L. (2007). Understanding Management Information System for Effective Public Relations Practice. In Nwosu, I. (ed.), Nigerian Perspectives in Public Relations. Enugu: Ezu Books Limited.
  • O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to Doing Your Research Project. SAGE Publications Inc.
  • Omenugha, N. O. (2019). Media Management and Disruptive Technology: The Nigerian Newspaper Industry Today. Doctor of Philosophy, University of Liverpool, United Kingdom.
  • Owuamalam, E. (2007). Radio-TV Production. Owerri: Top Class Agencies Limited.
  • Özsalih, A. (2023). Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Gelişmeler 1, H. A. Kutlu (Ed.) İçinde Türkiye’deki Üniversitelerin Ders Müfredatlarında Medya Yönetimi Dersi ve İçerikleri, ss. 9-26.
  • Pırnar, İ. & Genç, R. (2009). Turizm Kümelenmelerinde Medya Yönetiminin Önemi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1, 99-104.
  • Picard, R. G. (2008). Improving the Harvest: Grafting Media Studies to Management Studies. Remarks to the Seminar Media Management as a New Academic Field: Reflections and Prospect for the Future. University of Tampere, Finland, 3-4 April.
  • Porter, M. E. (2004). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: McGraw-Hill.
  • Pringle, P. K. & Starr, M. F. (2006). Electronic Media Management (5th edn.). New York: McGraw-Hill.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sarı Gök, H. (2021). Gönüllü Turizm Konusunda Yapılan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi: Scopus Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1546-1567.
  • Seyidoğlu, H. (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Güzem Can Yayınları.
  • Tarhan, A. & Fidan, Z. (2016). 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları İçinde Siyasal Halkla İlişkilerde Medya Yönetiminin Rolü ve Önemi: “1 Kasım 2015 Erken Genel Seçimleri Örneği”, Literatürk academia, (Ed.) Doç. Dr. Şükrü Balcı, ISBN: 978-605-337-090-1, s.203-241.
  • Ukşul, E. (2016). Türkiye’de Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılmış Bilimsel Yayınların Sosyal Ağ Analizi ile Değerlendirilmesi: Bir Bibliyometrik Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Van Den Berghe, H., Houben, J. A., De Bruin, R. E., Moed, H. F., Kint, A., Luwel, M. & Spruyt, E.H.J. (1998). Bibliometric Indicators of University Research Performance in Flanders, Journal of the American Society for Information Science, 49 (1): 59-67.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, C. (2015). Medya Yönetimi Amaçlı Platform Tasarımı ve Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, C., & Tecim, V. (2016). Medya Yönetimi Amaçlı Platform Tasarımı ve Uygulaması. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 2(1), 1-12.
  • Yıldız, E. (2021). İletişim Alanındaki Yapay Zekâ Konulu Tezlerin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 605 - 618.

A RESEARCH ON REVIEW OF ACADEMIC STUDIES CONDUCTED ON MEDIA MANAGEMENT IN TURKEY

Yıl 2024, , 21 - 38, 30.08.2024
https://doi.org/10.46236/jovosst.1468020

Öz

The aim of this study is to comprehensively examine the academic studies on media management in Turkey and to reveal the current situation of the media management field, which is still developing in Turkey, in terms of academic studies in the field. For this purpose, theses, articles and book chapters on media management in Turkey were included in the scope of the research. In the study, data was collected through document review, the obtained data was analyzed with bibliometric methods, and the qualitative content analysis method was used for the qualitative part of the study. Within the scope of the study, 4 open-access theses on media management in Turkey and registered in the YÖK National Thesis Center, 4 articles registered in the Dergipark system and 2 book chapters written in this field were accessed. Theses in the study; while examining the thesis in terms of its type, year, affiliated university, institute, department, university type, research method used, data collection tool, author of the thesis, name of the thesis, purpose and findings; articles and book chapters were also examined in terms of the author’s name, article/book chapter name, purpose and findings. In the findings, it was seen that the academic studies on media management in Turkey were not sufficient in terms of theses, articles and book chapters, and that the subjects covered in the studies were quite different from each other and served different purposes and findings. It was concluded that more scientific studies are necessary to develop a more comprehensive understanding of the subject and to develop the field.

Kaynakça

  • Achtenhagen, L. & Mierzejewska, B. (2016). Managing Media Firms and Industries: What’s So Special About Media Management? In G. F. Lowe & C. Brown (Eds.), The Development of Media Management As An Academic Field: Tracing The Contents and Impact of Its Three Leading Journals, (pp. 23-42), Heidelberg: Springer.
  • Aina, S. (2002). Modern Media Management. Abeokuta: Jedidiah Publishers.
  • Akar, D. (2017). Halkla İlişkilerde Medya Yönetimi: Sosyal Medya Açısından Bir İnceleme, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Akhator, P. A. (1997). Groundwork in Business Management. Benin City: Ob-zed Publishers.
  • Albarran, A. B. (2010). The Media Economy. New York and London: Rutledge.
  • Albarran, A. B. (2010). Management of Electronic Media (4th ed.). Boston: Cengage Learning.
  • Anim, E. (2006). Inefficient Management As A Factor in the Collapse of Newspapers: Case Study of the ‘Defunct Sunray’. International Journal of Communication, 5, 46-59.
  • Aris, A., & Bughin, J. (2009). Managing Media Companies: Harnessing Creative Value (2nd edn.). London: Pluto.
  • Asemah, E.S. (2011). Selected Mass Media Themes. Jos: University Press.
  • Biricik, Y. S. (2020). Türkiye’de Spor Yönetimi Disiplininde Yapılmış Olan Tezlerin İçerik Analizi, EKEV Akademi Dergisi, 24 (81), 523-538.
  • Bowen, G. A. (2009). Document Analysis as A Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40.
  • Chan-Olmsted, S. (2006b). Preface remarks. In A. B. Albarran, S. M. Chan-Olmsted, & M. O. Wirth (Eds.), Handbook of Media Management and Economics. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Croteau, D. & Hoynes, W. (2003). Media Society, Industries, Images and Audiences (3rd edn.). Thousand Vaks: Pine Forge Press.
  • Deslandes, G. (2014). Management in Xenophon’s Philosophy: A Retrospective Analysis. Paper presented at 38th Annual Research Conference, Philosophy of Management, held July 14–16, 2014 at Chicago.
  • Diyaroğlu, B. N. (2011). Kriz İletişiminde Medya Yönetimi ve 2009 Türk Hava Yolları Krizi ve 2001 Amerikan Havayolları Krizi Karşılaştırmalı İncelemesi, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Ekiz, D. (2015). Bilimsel Araştırma Yöntemleri. Anı Yayıncılık.
  • Frank, P. (2006). People Manipulation: A Positive Approach (2nd edn.). New Delhi: Sterling Publishers.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kaymas, S. (2010). İletişim Teknolojileri Politikaları ve Türkiye: Küresel Medya Yönetimi Çağında Ulus Devlet, Kurgu Online International Journal of Communication Studies, Vol.2, 1-23.
  • Kaymas, S. (2011). Türkiye ve Yeni Medya Politikaları: Küresel Medya Yönetimi Çağında Ulus Devlet için Umut Var mı?, Akademik Bakış Dergisi Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, Sayı 24, 1-32.
  • Kıral, B. (2020). Nitel Bir Veri Analizi Yöntemi Olarak Doküman Analizi, Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, Sayı: 15, 170- 189.
  • Koçoğlu, F.Ö. (2018). “Endüstri 4.0” Konusu Üzerine R Programlama Dili ile Bibliyometrik Analiz, Handan Asude Başal, Yasemin Ulutürk, Nazan Kerimak Öner (Ed.), Modern Dönemde Edebiyat, Eğitim, İktisat ve Mühendislik içinde (ss. 859-889), Berikan Yayınevi, Ankara.
  • Küng, L. (2007). Does Media Management Matter? Establishing the Scope, Rationale, and Future Research Agenda for the Discipline, Journal of Media Business Studies, 4 (1), pp.21-39.
  • Küng, L. (2008). Strategic Management in the Media: From Theory to Practice. London, England: Sage.
  • Lowe, G. F. (2016). Introduction: What’s So Special About Media Management? In G. F. Lowe & C. Brown (Eds.), Managing Media Firms and İndustries: What’s So Special About Media Management? (pp. 1–20). Heidelberg: Springer.
  • Memiş, Z. B. (2021). Türk Dış Politika Krizlerine Bakışın Karar Alıcıların Medya Yönetimi ve Anketler Üzerinden Analizi, Yüksek Lisans Tezi, Bandırma Onyedı̇ Eylül Ünı̇versı̇tesı̇ Sosyal Bı̇lı̇mler Enstı̇tüsü.
  • Mullins, L. J. (2007). Management and Organizational Behaviour (8th edn.). Essex: Pearson Education Limited.
  • Nwanwene, A. (2005). Creative Advertising Strategies and Tactics. Makurdi: Starix Communications.
  • Odoh, L. (2007). Understanding Management Information System for Effective Public Relations Practice. In Nwosu, I. (ed.), Nigerian Perspectives in Public Relations. Enugu: Ezu Books Limited.
  • O’Leary, Z. (2017). The Essential Guide to Doing Your Research Project. SAGE Publications Inc.
  • Omenugha, N. O. (2019). Media Management and Disruptive Technology: The Nigerian Newspaper Industry Today. Doctor of Philosophy, University of Liverpool, United Kingdom.
  • Owuamalam, E. (2007). Radio-TV Production. Owerri: Top Class Agencies Limited.
  • Özsalih, A. (2023). Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Alanında Gelişmeler 1, H. A. Kutlu (Ed.) İçinde Türkiye’deki Üniversitelerin Ders Müfredatlarında Medya Yönetimi Dersi ve İçerikleri, ss. 9-26.
  • Pırnar, İ. & Genç, R. (2009). Turizm Kümelenmelerinde Medya Yönetiminin Önemi, Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, Cilt:2, Sayı: 1, 99-104.
  • Picard, R. G. (2008). Improving the Harvest: Grafting Media Studies to Management Studies. Remarks to the Seminar Media Management as a New Academic Field: Reflections and Prospect for the Future. University of Tampere, Finland, 3-4 April.
  • Porter, M. E. (2004). Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance. New York: McGraw-Hill.
  • Pringle, P. K. & Starr, M. F. (2006). Electronic Media Management (5th edn.). New York: McGraw-Hill.
  • Sak, R., Şahin Sak, İ. T., Öneren Şendil, Ç., & Nas, E. (2021). Bir Araştırma Yöntemi Olarak Doküman Analizi. Kocaeli Üniversitesi Eğitim Dergisi, 4(1), 227-250. http://doi.org/10.33400/kuje.843306
  • Sarı Gök, H. (2021). Gönüllü Turizm Konusunda Yapılan Araştırmaların Bibliyometrik Analizi: Scopus Örneği, Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(2): 1546-1567.
  • Seyidoğlu, H. (2016). Bilimsel Araştırma ve Yazma El Kitabı. Güzem Can Yayınları.
  • Tarhan, A. & Fidan, Z. (2016). 7 Haziran’dan 1 Kasım’a Türkiye’de Siyasal İletişim Uygulamaları İçinde Siyasal Halkla İlişkilerde Medya Yönetiminin Rolü ve Önemi: “1 Kasım 2015 Erken Genel Seçimleri Örneği”, Literatürk academia, (Ed.) Doç. Dr. Şükrü Balcı, ISBN: 978-605-337-090-1, s.203-241.
  • Ukşul, E. (2016). Türkiye’de Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme Alanında Yapılmış Bilimsel Yayınların Sosyal Ağ Analizi ile Değerlendirilmesi: Bir Bibliyometrik Çalışma, Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Antalya.
  • Van Den Berghe, H., Houben, J. A., De Bruin, R. E., Moed, H. F., Kint, A., Luwel, M. & Spruyt, E.H.J. (1998). Bibliometric Indicators of University Research Performance in Flanders, Journal of the American Society for Information Science, 49 (1): 59-67.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.
  • Yıldız, C. (2015). Medya Yönetimi Amaçlı Platform Tasarımı ve Uygulaması, Yüksek Lisans Tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yıldız, C., & Tecim, V. (2016). Medya Yönetimi Amaçlı Platform Tasarımı ve Uygulaması. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 2(1), 1-12.
  • Yıldız, E. (2021). İletişim Alanındaki Yapay Zekâ Konulu Tezlerin İncelenmesi. İstanbul Aydın Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13(3), 605 - 618.
Toplam 46 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Gazetecilik Çalışmaları, İletişim Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Aygün Özsalih 0000-0003-4175-3001

Erken Görünüm Tarihi 30 Ağustos 2024
Yayımlanma Tarihi 30 Ağustos 2024
Gönderilme Tarihi 14 Nisan 2024
Kabul Tarihi 30 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Özsalih, A. (2024). TÜRKİYE’DE MEDYA YÖNETİMİ KONUSUNDA YAPILMIŞ OLAN AKADEMİK ÇALIŞMALARIN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA. Türkiye Mesleki Ve Sosyal Bilimler Dergisi, 6(15), 21-38. https://doi.org/10.46236/jovosst.1468020