Egg is one of the most important nutritive foods in human diets. Most nutritionists recommend the consumption of at least one egg per day during the age of development. The aim of this study was to determine consumer preferences on egg consumption according to demographic and health conditions in Turkey. For this reason, a questionnaire with 12 questions was applied to voluntary 814 participants. Relationship between demographic data and questions were evaluated using Correspondence Analysis. Results indicated that consumers’ age was very effective on egg consumption frequency and consumed egg types. Similar results were observed for consumers’ income level. On the other hand, education level of consumers was only effective on consumed egg types, as expected. It was found that disorders restricted egg consumption frequency and affected consumed egg types. In conclusion, it was determined that sources from which the participants look for information about eggs differed according to their educational background. The present study provides information about relation between egg consumption and demographic data. Results of the study are valuable for the local and industrial egg producers for understanding consumer-purchasing decision on egg consumption.
Egg consumption Consumer preferences Purchasing decision Survey Disorders
Yumurta, insan diyetlerindeki en önemli besleyici gıdalardan biridir. Çoğu beslenme uzmanı, gelişim çağında günde en az bir yumurta tüketimini önermektedir. Bu çalışmanın amacı, Türkiye’deki demografik ve sağlık koşullarına göre yumurta tüketimine ilişkin tüketici tercihlerini belirlemektir. Bu amaçla gönüllü 814 katılımcıya 12 sorudan oluşan bir anket uygulanmıştır. Demografik veriler ve sorular arasındaki ilişki Correspondence Analizi kullanılarak değerlendirilmiştir. Sonuçlar tüketicilerin yaşının yumurta tüketim sıklığı ve tüketilen yumurta türleri üzerinde oldukça etkili olduğunu göstermiştir. Benzer sonuçlar tüketicilerin gelir düzeyi için de gözlenmiştir. Öte yandan, tüketicilerin eğitim düzeyi beklendiği gibi sadece tüketilen yumurta türleri üzerinde etkili olmuştur. Hastalıkların yumurta tüketim sıklığını kısıtladığı ve tüketilen yumurta türlerini etkilediği bulunmuştur. Sonuç olarak, katılımcıların yumurtalar hakkında bilgi aradıkları kaynakların eğitim geçmişlerine göre farklılık gösterdiği belirlenmiştir. Bu çalışma, yumurta tüketimi ile demografik veriler arasındaki ilişki hakkında bilgi vermektedir. Çalışmanın sonuçları, yerel ve endüstriyel yumurta üreticileri için, yumurta tüketimine ilişkin tüketicilerin algı ve kararlarını anlamak açısından değerlidir.
Yumurta tüketimi Tüketici tercihleri Satın alma kararı Anket Hastalıklar
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ziraat Mühendisliği |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 |
204x63
This work is licensed under Creative Commons Attribution 4.0 International License
Print ISSN:1302-3209 - Online ISSN:2147-9003
Journal of Poultry Research is indexed by the following national and international scientific indexing services