Bu çalışma,
ABD-Türkiye yakınlaşması sonrası Türk yükseköğretimindeki işletme eğitimi
alanının Amerikanizasyonunu incelemektedir. Çalışma, Türk işletme eğitimi
üzerindeki Amerikan etkisi ile kurucu kadronun rolünü dönemin önemli aktörlerinin
kişisel anlatıları bağlamında keşfetmeyi amaçlamaktadır. Profesörler,
danışmanlar ve teknik uzmanlar gibi bireysel taşıyıcılar yanında Ford Vakfı, AID
(Agency for International Development) ve Harvard Üniversitesi gibi kurumsal aktörler
de yönetim bilgisinin yayılımında önemli aktörlerdir. Bu amaçla, Türk işletme
eğitimine yönelik Amerikan etkisini derinlemesine analize izin veren tarihsel
bir anlatı yaklaşımı benimsenmiştir. Çalışmanın amacına ulaşmak için, yayınlanmış
ve yayınlanmamış anılardan, biyografilerden ve oto biyografilerden, arşiv
materyallerinden, çok çeşitli yazılı materyaller ile gazete haberleri ve yıllık
raporlardan, yıllıklardan oluşan çoklu ve çeşitli bir veri seti derlenmiştir. Türk
işletme eğitimi üzerindeki Amerikan etkisinin kapsamını, içeriğini ve bağlamını
keşfetmek için çalışmada anlatı analizi kullanılmıştır. Araştırmanın bulguları,
Türk işletme eğitimine yönelik Amerikan etkisinin öğretim ve araştırma tarzları
ile işletme eğitiminin uzmanlıklara ayrılması bağlamında çeşitli etkileri
olduğunu göstermektedir.
Çalışmaya ilişkin görüş ve önerileri paylaşan ve ayrıca bazı kaynaklara ulaşmamızda yardımcı olan Behlül Üsdiken’e, yine çalışmaya ilişkin fikirleri bizimle paylaşan Yener Pazarcık’a, İşletme İktisadı Enstitüsü’ne ilişkin bilgiler veren Hayri Ülgen ve Sera Özbaşar’a, Ali Şakir Ağanoğlu’nun İşletme İktisadı Enstitüsü’ne dair hatıra ve belgelerinden yararlanmamızı sağlayan merhum Ümit Değer Onur ve Nurhan Onur’a ve bazı eserlere ulaşmamızda yardımları olan İstanbul Medeniyet Üniversitesi Kütüphanesi’nden Menduh Dinç’e çok teşekkür ederiz.
This study examines the Americanization
of Turkish higher education in field of business administration after US-Turkey
rapprochement. The study aims to explore the effects of American influence and
roles of so-called ‘Turkish Team” on Turkish business education through
personal narratives of the key persons of the period. Individual carriers like
professors, advisors and technical experts are important actors as well as institutional
actors such as Ford Foundation, AID (Agency for International Development) and
Harvard University in the diffusion of management knowledge. For this purpose,
a historical narrative approach is constructed to allow for in-depth analysis
of American influence on Turkish business education. To reach the aim of the
study, the data are gathered from multiple sources that include published and
unpublished memoirs, biographies and autobiographies, archival materials,
various kinds of text and commentary and archival articles of newspapers,
annual reports and yearbooks. Narrative analysis is used in this study to
explore the context, content and scope of effects of American influence on
Turkish business education. Research results show that, American influence on
Turkish business education has various kinds of effects includes teaching and
researching styles and departmentalization of business education.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Gönderilme Tarihi | 25 Ekim 2019 |
Kabul Tarihi | 29 Haziran 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 5 Sayı: 1 |