Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

İŞ YAŞAMINDA AKTİVİZM: YÖNETİCİLERİN AKTİVİZME YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 250 - 273, 21.06.2021

Öz

Aktivizm olgusu nispeten yeni bir kavram olmamakla birlikte, özellikle iletişim araçlarının sayıca hızla arttığı günümüz sosyal ve iş yaşamında öne çıkan konulardan biri haline gelmiştir. Dikkat çekici ve farklı bir konu olarak görülmesine rağmen, aktivizm konusu üzerine yapılan yazın taraması sonucunda beklenen ilgiyi görmediği söylenebilir. Dolayısıyla aktivizm ile ilgili yapılan çalışma sayısı görece çok yetersizdir. Bu kapsamda yapılan araştırma yöneticilerin aktivizm konusu ile ilgili görüşlerinin değerlendirilmesini amaçlamaktadır. Çalışma alanı, turizm sektöründe öncü olan ve bilinirliliği yüksek kurumsal otel işletmelerinde görev yapan 7 orta kademe yönetici olarak belirlenmiştir ve çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomonoloji) deseni kullanılmıştır. Veri toplama yöntemi olarak ise araştırmacılar tarafından geliştirilen yarı yapılandırılmış görüşme formu tercih edilmiştir. Araştırma sonucunda turizm sektöründe görev yapan yöneticilerin aktivizm olgusunu değişim ve dönüşümün öncüsü bir liderin temel özelliklerinden biri olarak değerlendirdiği görülmüştür. Ayrıca yöneticilerin aktivizm ile ilgili konularda seçici ve rasyonel davranma gerekliliği vurgulanmıştır.

Kaynakça

  • Arklan, Ü. & Kartal, N.Z. (2019). Kurumsal sosyal sorumluluk ve aktivizm: İlişkisel düzlemde epistemolojik bir yönelim. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10 (23), 25-39.
  • Chamakiotis, P., Petrakaki, D. & Panteli, N. (2021), Social value creation through digital activism in an online health community. Information Systems Journal, 31 (1), 94-119.
  • Chandrasekara, D. & Sedera, D. (2019), Activism versus real activism: Manifestations of digital social ınfluence in social networking sites. Fortieth International Conference on Information Systems, 15-18 Ekim Munich, 1-17.
  • Chatterji, A. & Toffel, M. (2019). Assessing the impact of CEO activism. Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Working Paper No. 16-100, Duke I&E Research Paper No. 16-11, Erişim SSRN: https://ssrn.com/abstract=2742209 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2742209.
  • Chatterji, A., & Tofel, M. (2016). The power of C.E.O. activism: How politically outspoken executives sway public (and consumer) opinion. New York Times, 1 April, SR10. Erişim:https://www.nytimes.com/2016/04/03/opinion/sunday/the-power-of-ceoactiv-ism.html?_r=0.
  • Choi, W. & Gong, J. J. (2020). Hedge fund activism, CEO turnover and compensation. Journal of Accountability Public Policy, 39, 1-24.
  • Creswell, W. J. (2017). Nitel Araştırmalar için 30 Temel Beceri, Çev: Hasan Özcan, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Furuncu, D. (2014). Yeni toplumsal hareketler, küreselleşme ve digital aktivizm: Gezi parkı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • https://www.webershandwick.com/news/ceo-activism-in-2017-high-noon-in-the-c-suite/, (2021, Nisan 9).
  • Gürel, E. & Nazlı, A. (2019). Digital aktivizm: Change.org kampanyaları üzerine bir analiz. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (4), 187-206.
  • Ignatius, A. (2018). Yöneticiler her sorunun cevabını bilemez. Harvard Business Review Türkiye, Ağustos, 78-84.
  • Larcker, D.F. (2018). 2018 CEO Aktivism Survey. https://www.gsb.stanford.edu/sites/ default/files/publication-pdf/cgri-survey-2018-ceo-activis.pdf, (2012, Nisan 4).
  • Melloni, G., Patacconi, A. & Vikander, N. (2019). CEO Activism as communication to multiple audiences, SSRN Electronic Journal, 1-47. Erişim: SSRN: https://ssrn.com/abstract=3455330 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3455330.
  • Narmanlıoğlu, H. (2016). İnternet aktivizmi ve miskin eylemcilik üzerine bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 9 (15), 437-454.
  • Nasırcı, H. & Aybek, B. (2018). Ders kitabı yazım komisyonlarında görevli öğretmenlerin eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. Bilimsel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 22-38.
  • Nerse, S. (2020). Dijital medya aktivizmi: Yeni sınıfsal ilişkilerin imkan ve sınırları. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26: 615-634.
  • Tani, E. (2019). Ağ toplumda sosyal aktivizminden digital aktivizme geçiş. Digital Aktivizm Üzerine’nin İçinde, H. B. Taşkıran & M. Mengü (Eds). 1-33, İstanbul: D&R Yayınları.
  • Tani, E. & Taşkıran, B.H. (2018). Çevreci sivil toplum kuruluşlarının dijital aktivizm faaliyetlerine yönelik bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 524-546.
  • Tekindal, M. & Uğuz Arzu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153-182.
  • Turhan, G.D. (2017). Digital aktivizm. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (26), 26-44.
  • Voegtlin, C., Crane, A., & Noval, L. (2019). When CEO sociopolitical activism attracts new talents: Exploring the conditions under which CEO activism increases job pursuit intentions. SSRN Electronic Journal, https://ssrn.com/abstract=3410382 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3410382.
  • Yanik, A., & Batu, M. (2019). Yeni medyada aktivizm hareketleri üzerine zengin medya kısır aktivizm tartışmaları. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 56, 179-208. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2019-001.
  • Yegen, C. (2014). Bir dijital aktivizm biçimi olarak slaktivizm: Change.org örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 84-108.
  • Weber Shandwick & KRC Research, (2015, Mart 24), The dawn of CEO activism, https://www.webershandwick.com/uploads/news/files/the-dawn-of-ceo-activism.pdf, 1-14.
  • Workman, D. M. (2021) Antecedents of social media activism: Ananalytical study of a controversial topic. Behaviour & Information Technology, 40 (3), 300-310, Doi:10.1080/0144929X.2019.1687755.

İŞ YAŞAMINDA AKTİVİZM: YÖNETİCİLERİN AKTİVİZME YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ

Yıl 2021, Cilt: 6 Sayı: 1, 250 - 273, 21.06.2021

Öz

Kaynakça

  • Arklan, Ü. & Kartal, N.Z. (2019). Kurumsal sosyal sorumluluk ve aktivizm: İlişkisel düzlemde epistemolojik bir yönelim. Süleyman Demirel Üniversitesi Vizyoner Dergisi, 10 (23), 25-39.
  • Chamakiotis, P., Petrakaki, D. & Panteli, N. (2021), Social value creation through digital activism in an online health community. Information Systems Journal, 31 (1), 94-119.
  • Chandrasekara, D. & Sedera, D. (2019), Activism versus real activism: Manifestations of digital social ınfluence in social networking sites. Fortieth International Conference on Information Systems, 15-18 Ekim Munich, 1-17.
  • Chatterji, A. & Toffel, M. (2019). Assessing the impact of CEO activism. Harvard Business School Technology & Operations Mgt. Unit Working Paper No. 16-100, Duke I&E Research Paper No. 16-11, Erişim SSRN: https://ssrn.com/abstract=2742209 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.2742209.
  • Chatterji, A., & Tofel, M. (2016). The power of C.E.O. activism: How politically outspoken executives sway public (and consumer) opinion. New York Times, 1 April, SR10. Erişim:https://www.nytimes.com/2016/04/03/opinion/sunday/the-power-of-ceoactiv-ism.html?_r=0.
  • Choi, W. & Gong, J. J. (2020). Hedge fund activism, CEO turnover and compensation. Journal of Accountability Public Policy, 39, 1-24.
  • Creswell, W. J. (2017). Nitel Araştırmalar için 30 Temel Beceri, Çev: Hasan Özcan, Ankara: Arı Yayıncılık.
  • Furuncu, D. (2014). Yeni toplumsal hareketler, küreselleşme ve digital aktivizm: Gezi parkı örneği. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Maltepe Üniversitesi, SBE, İstanbul.
  • https://www.webershandwick.com/news/ceo-activism-in-2017-high-noon-in-the-c-suite/, (2021, Nisan 9).
  • Gürel, E. & Nazlı, A. (2019). Digital aktivizm: Change.org kampanyaları üzerine bir analiz. Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (4), 187-206.
  • Ignatius, A. (2018). Yöneticiler her sorunun cevabını bilemez. Harvard Business Review Türkiye, Ağustos, 78-84.
  • Larcker, D.F. (2018). 2018 CEO Aktivism Survey. https://www.gsb.stanford.edu/sites/ default/files/publication-pdf/cgri-survey-2018-ceo-activis.pdf, (2012, Nisan 4).
  • Melloni, G., Patacconi, A. & Vikander, N. (2019). CEO Activism as communication to multiple audiences, SSRN Electronic Journal, 1-47. Erişim: SSRN: https://ssrn.com/abstract=3455330 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3455330.
  • Narmanlıoğlu, H. (2016). İnternet aktivizmi ve miskin eylemcilik üzerine bir araştırma. Tarih Okulu Dergisi (TOD), 9 (15), 437-454.
  • Nasırcı, H. & Aybek, B. (2018). Ders kitabı yazım komisyonlarında görevli öğretmenlerin eleştirel düşünmeye yönelik görüşlerinin incelenmesi. Bilimsel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 2 (1), 22-38.
  • Nerse, S. (2020). Dijital medya aktivizmi: Yeni sınıfsal ilişkilerin imkan ve sınırları. Kafkas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 26: 615-634.
  • Tani, E. (2019). Ağ toplumda sosyal aktivizminden digital aktivizme geçiş. Digital Aktivizm Üzerine’nin İçinde, H. B. Taşkıran & M. Mengü (Eds). 1-33, İstanbul: D&R Yayınları.
  • Tani, E. & Taşkıran, B.H. (2018). Çevreci sivil toplum kuruluşlarının dijital aktivizm faaliyetlerine yönelik bir araştırma. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 47, 524-546.
  • Tekindal, M. & Uğuz Arzu, Ş. (2020). Nitel araştırma yöntemi olarak fenomenolojik yaklaşımın kapsamı ve sürecine yönelik bir derleme. Ufkun Ötesi Bilim Dergisi, 20 (1), 153-182.
  • Turhan, G.D. (2017). Digital aktivizm. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1 (26), 26-44.
  • Voegtlin, C., Crane, A., & Noval, L. (2019). When CEO sociopolitical activism attracts new talents: Exploring the conditions under which CEO activism increases job pursuit intentions. SSRN Electronic Journal, https://ssrn.com/abstract=3410382 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3410382.
  • Yanik, A., & Batu, M. (2019). Yeni medyada aktivizm hareketleri üzerine zengin medya kısır aktivizm tartışmaları. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, 56, 179-208. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2019-001.
  • Yegen, C. (2014). Bir dijital aktivizm biçimi olarak slaktivizm: Change.org örneği. Karadeniz Teknik Üniversitesi İletişim Araştırmaları Dergisi, 4 (2), 84-108.
  • Weber Shandwick & KRC Research, (2015, Mart 24), The dawn of CEO activism, https://www.webershandwick.com/uploads/news/files/the-dawn-of-ceo-activism.pdf, 1-14.
  • Workman, D. M. (2021) Antecedents of social media activism: Ananalytical study of a controversial topic. Behaviour & Information Technology, 40 (3), 300-310, Doi:10.1080/0144929X.2019.1687755.
Toplam 25 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İşletme
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Erkan Taşkıran 0000-0001-9696-9358

Gülşah Gençer Çelik 0000-0001-8610-3673

Yayımlanma Tarihi 21 Haziran 2021
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2021
Kabul Tarihi 10 Mayıs 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 6 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Taşkıran, E., & Gençer Çelik, G. (2021). İŞ YAŞAMINDA AKTİVİZM: YÖNETİCİLERİN AKTİVİZME YÖNELİK GÖRÜŞLERİNİN DEĞERLENDİRİLMESİ. Journal of Research in Business, 6(1), 250-273.